Urtidsdjur: ”Det går inte att ha en halvdan text på svenska”

Foto: Pernilla Ekenståhl

I sann coronastil satte jag mig ner på distans tillsammans med Gustaf Boström och Affe Kihlberg från bandet Urtidsdjur för att prata om deras kommande släpp.

Urtidsdjur är ett progginfluerat rockband från Uppsala med rötter i hela Sverige. Den kommande skivan väntas släppas i januari men redan 25 november kan fans avnjuta den självbetitlade plattan på vinyl.

Av skivans 10 låtar släpptes singlarna ”Luftslott” och ”Klockor klämtar” redan i torsdags som en dubbelsingel under namnet Trippar runt dig. Enligt Affe var det dock årets sämsta dag att släppa när han upptäckte att flera andra band i samma genre också hade valt denna torsdag som releasedag.

Att släppa skiva går som bekant hand i hand med att spela live. Något som tyvärr måste läggas på is under den rådande coronaepidemin. Tanken på att göra någon slags stream har funnits i tankarna men de säger att musiken i sig inte känns som något som passar streamingfenomenet. Kanske att de streamar när de fyra bandmedlemmarna sitter och lyssnar på vinylversionen av skivan samtidigt som de dricker folköl.

– En BYOB-stream, skrattar de.

Bandet berättar att det genomgående temat på skivan skulle kunna beskrivas som en blandning av något utflyktsliknande och känslan att hitta hem. Affe lägger till att en tanke som svävat runt var att ha ett sorts orienteringstema. Hur allvarlig den tanken var framkommer inte. 

Grunderna till skivan gjordes redan för över ett år sedan och allt eftersom har de byggts på successivt. Inspelningen gick relativt snabbt och Affe berättar att fram tills nu har han och Gustaf “lekt” väldigt mycket med ljud. Gustaf skrattar instämmande.

Foto: Pernilla Ekenståhl

Gustaf (som inte är obekant med att experimentera med ljudbild efter att ha använt sig av en 70-tals-bandare och annat under inspelningen med sitt andra band Folkvang) säger att de snart hållit på i sex månader med att pröva olika atmosfäriska ljud.

Affe flikar in att det kanske inte varit det mest tidseffektiva experimenten men att det lätt blir så när man gör allting själv.

– Dålig timpenning, säger Gustaf och skrattar.

Det ljud man lekt med är allt från kyrkorgel, saxofon, regnrör och cittra men det mest udda kanske är den lilla leksaks-xylofon de använt eller Affes strupsång? För att inte tala om att Affe har spelat in vågskvalp från när han ståendes i brygga har framkallat vågor i sitt badkar.

Foto: Pernilla Ekenståhl

Själva inspelningen av skivan är gjord i ett litet kapell de hittade ute på landsbygden utanför Uppsala.

– Ett ställe där de har gudstjänst en gång per år typ och vi tänkte att det skulle vara ett bra ombyte från replokalen, säger Gustaf.

De beskriver huset att vara lite bygdegårds-aktigt, en plats som stannat i tiden.

De fyra bandmedlemmarna Gustaf, Affe, Emil och Kettil har sin grund i olika delar av Sverige men har hittat varandra i Uppsala. Gustaf kommer från Holmsund utanför Umeå, Affe från Falun (han är dock född i Uppsala men säger själv att det är lite “coolare att vara utböling”) Sångaren Emil kommer från Västervik i Småland och Kettil vet de inte riktigt var han kommer ifrån.

– Han har varit överallt tror jag, säger Affe .

– Ja, man vet inte riktigt med hans bakgrund, instämmer Gustaf.

Bandet fann varandra via ett forum för bandmedlemmar.

– Typ en kontaktannons, lite heta linjen, skämtar de.

Ingen överdriven bakgrundshistoria om utanförskap som förde dem samman utan det var kort och gott fyra personer med samma musikintresse som startade ett band. Dock provspelade faktiskt Affe (som nu spelar bas) saxofon för Urtidsdjur efter han svarat på en annons från bandet och hittade sedan ett meddelande om provspelning i sin skräppost.

Foto: Pernilla Ekenståhl

Vi glider sedan in i hur det är att skriva musik på svenska. Nackdelarna med att inte kunna nå ut till en bredare publik är de medvetna om, men de båda menar att det finns en annan sida till det myntet.

Visst, det finns en bredare marknad när texterna är på engelska men för att kunna sticka ut från mängden och inte smälta in i smeten av rockband måste man istället hitta en image som sticker ut. Inte som rock på svenska, där kan du inte gömma dig bakom “häftiga” ord som “Oh yeah baby”. Gustaf säger att det är svårare att skriva svenska texter då det är mer naket men samtidigt blir det mer genuint på så sätt.

Affe flikar in och säger:

– Det går inte att  ha en halvdan text på svenska. Ja, om man inte heter Per Gessle förstås.

Urtidsdjurs självbetitlade skiva kommer som sagt i januari men de låter en liten skara människor ta del av vinylen som kommer i november. Affe är osäker själv på om det är rätt strategi men nu sitter de där med 111 vinyler som de själva tryckt och även ska skära ut och vika för hand. DIY när det är som bäst.

Utöver det kommer även två musikvideor att släppas framöver på obestämda datum men fram till dess finns som sagt de två låtarna ”Luftslott” och ”Klockor klämtar” att lyssna på. Något Gustaf uppmanar alla till att lyssna på. Lite som en present till honom då jag lyckats träffa in intervjun på hans födelsedag och tårtan väntar så fort vi slutat prata.