Arv & Miljö – Himmelsvind

Den medföljande bookleten till Arv & Miljös Himmelsvind består av fotografier av djur och natur – endast ett av fotografierna visar människor; en äldre man och en ung pojke stående framför en enorm myrstack.

Jag känner igen det där fotot, och minns att det är från Astrid Bergman Sucksdorffs Förstoringsglaset (1975), en vacker barnbok som fångar ett barns möte med naturens mångfald.

Ett minne som förstärker det skimmer av nostalgi som präglar Himmelsvind. Skivan har den svenska våren som ett genomgående tema. (Sommaren, som alltid var varmare när vi var barn, behandlades på det föregående albumet Svensk sommar i stilla frid, Omlott Records, 2018.)

Naturvurm och ambient elektronisk musik leder givetvis tankarna till Ralph Lundsten. Och visst finns här ett visst släktskap, även om Arv & Miljö är mindre av romantiker; den mörka och lätt febriga stämningen osäkrar lyssningen och skapar istället en drömlik David Lynch-atmosfär.

När tiden är ur led och blåsippor blommar redan i slutet av januari är det allt svårare att definiera årstidsväxlingarna. På Himmelsvind finns rester av vintern kvar. Dunkla dronemattor blir efterhand ljusare och släpper in ljud från porlande bäckar, fågelkvitter, röster och spröda gitarrtoner.

Men ljusglimtarna är korta. Gitarrtonerna börjar dista och skeva och de ambienta elektroniska sjoken lägger sig som en dimma över det som börjat att gro. Från fjärran hörs en barnkör sjunga ”Uti vår hage”. Textraden ”Kom liljor och akvileja, kom rosor och saliveja” låter närmast som ett desperat rop efter hjälp.

[Discreet Music, 25 augusti]

8