Peter ”Peno” Nordenström om Adore Music: ”Det började som ett hobbyprojekt”

Det är en ljuvlig sommardag i Göteborg och augustihögtrycket har verkligen kopplat ett ordentligt grepp om väderhändelserna. Jag rör mig på skuggsidan av vackra Såggatan när jag promenerar söderut genom Majorna. Det är riktigt varmt trots att klockan nästan precis passerade tio på förmiddagen. Jag ska möta Peter ”Peno” Nordenström från Adore Music för en pratstund och vi ses på mysiga Materia vid Mariaplan.

Hur började musiken?

”Det var något särskilt med skivspelaren, att öppna locket och lägga på skivan som började snurra”

– Det var i min barndom. Min mamma hade ett stort musikintresse och hade köpt många plattor genom åren så det blev en introduktion med The Beatles, Tages och Hep Stars tillsammans med mer traditionella barnskivor som till exempel Pippi Långstrump. Det var något särskilt med skivspelaren, att öppna locket och lägga på skivan som började snurra. Vissa plattor var rejält raspiga.

– Sedan började jag spela basgitarr i högstadiet och bildade några punkband några år senare hemma i Alingsås. New Breed hette det första bandet jag släppte en CD med och då var jag nog 16-17 år. Mycket av musiken jag spelade då var även format av grungen. Därefter fortsatte det med mycket spelande och olika band.  

Hur startade Adore Music?

– Det började egentligen som ett hobbyprojekt. Jag hade gått med tankar på ett skivbolag redan i ungdomen och höll på med att ge ut samlingskassetter, skriva fanzines och liknande, men på den tiden var det en ganska dyr process med CD som var det alternativ som gällde då. På något sätt har det alltid varit självklart att jag ska arbeta med musik och jag upplever att jag har en fördel eftersom jag själv spelat i band och legat på skivbolag. Jag kan förstå artisternas synvinkel och jag väljer alltid att ha en dialog med dem. Det är inte så att jag beslutar något utan att de är med.

– Sedan var det en hel del ny administration och jag fick många blanketter av Skatteverket så till slut gick jag dit med en fikakrans och bad dem om hjälp att förstå hur jag skulle fylla i blanketterna. Jag fick all hjälp jag behövde. Efter ungefär fem år var Adore Music en heltidssysselsättning för mig och en barndomsdröm hade gått i uppfyllelse.

Varför valde du namnet Adore Music?

– Min dåvarande flickvän, som jag senare gifte mig med, och jag åkte till Asien innan skivbolaget skapades 2005. Jag hade egentligen två namn och det andra var Rockers Galore (som en hyllning till favoriterna The Clash), men med det namnet hade jag styrt skivbolaget mot en nisch. Jag ville skapa ett skivbolag som var öppet för flera genrer och en utgångspunkt jag har följt genom åren är att jag själv vill ha plattan i min skivsamling när jag arbetar med artisterna. 

”Jag ville skapa ett skivbolag som var öppet för flera genrer”

Det är tydligt att Peter är väldigt nöjd och stolt över det han har skapat med Adore Music och det lyser glädje om honom när vi sitter på denna trevliga uteservering och pratar. Det är en fröjd att se. Idag kan han blicka tillbaka på ungefär åttio släppta skivor under 15 års tid!

Adore Music har drygt 20 artister i katalogen, vilken var den första och hur gick det till?

– Det var ett SKA-band från Borås som hette Dog Almighty. Annars var det mycket rock och indie på den tiden. Jag var på Trädgårn i Borås. Två av medlemmarna i Dog Almighty hade klubben Lyckliga Gatan där och i samband med en grym spelning så gick jag fram och frågade om de ville släppa en skiva hos mig. Efter det släppte jag deras platta We Are History (2006) som den första plattan på Adore Music.

Ett av de senare banden är Torsson, hur gick det till?

– Jag har alltid gillat Torsson. I barndomen fanns ett punkband på skolan som spelade Torsson-covers och för ungefär fem år sedan bokade jag dem till en klubb i Alingsås och därefter höll vi kontakten. De hade aldrig släppt klassiska ”Det spelades bättre boll” som singel (den släpptes på albumet Att kunna men inte vilja 1980, min anm.) så jag frågade dem om de ville släppa den och det gjorde vi i samband med Record Store Day 2018. Singeln sålde slut på några månader. Sedan har vi hållit kontakten och inför kommande skiva så ringde de och frågade mig om jag ville jobba med dem.

Man pratar ofta om livemusikscenen i samband med rådande Covid-19-situation, men hur är det att ha skivbolag i tider som dessa?

– Kreativiteten flödar, svarar Peter spontant.

”Ur kreativiteten har till exempel livestreamen kommit in i folks medvetande och är något som fått ett positivt mottagande”

Därefter får han en lite mer allvarlig blick.

– Just nu skjuter man ofta på släppen för banden har inga spelningar och det är den viktigaste plattformen för skivförsäljning. Det gör ju samtidigt att intäkten blir noll. Men ur kreativiteten har till exempel livestreamen kommit in i folks medvetande och är något som fått ett positivt mottagande. När Torsson livestreamades från Pustervik tidigare i år var det 15000 enheter som var uppkopplade och om man då leker med tanken att det inte bara sitter en person vid datorn eller TV:n så ser man att man når ut till väldigt många.

Vi pratar lite allmänt om den ”nya livemusikscenen”, i form av livestream, och pratar om att konsertställens kapacitet, som i grunden är begränsad till lokalens storlek, plötsligt har fått helt andra förutsättningar som säkert kan få ytterligare fördelar i framtiden. Det finns säkert en hel del människor som hellre ser konserten i soffan hemma än på plats i konsertlokalen, om möjligheten ges. Lokalens geografiska placering är även ett hinder för många, men med livestreamen kan man koppla upp sig från till exempel Kiruna och se en konsert på Pustervik i Göteborg. Torssons livestream, som nämndes ovan, visade att det var folk från hela Sverige som såg konserten.

Peter nämner även att det på sikt kan vara ett fint sätt för artister att hålla kontakt med fansen genom att till exempel spela en ny låt via Facebook eller liknande. Då kan även artisten få spontan respons på låten. En briljant idé, tycker jag.

”För att marknadsföra konserten tryckte vi upp 100 affischer och satte upp dem inne på bajamajorna”

Du har ju även bland annat Klubb Instant på Pustervik. Hur arbetar man med skivbolag och klubb parallellt?

– Det är inte ofta jag bokar band som ligger på Adore Music till Instant. Jag försöker skapa en tydlig plattform för publiken i samband med releaser och går då oftare direkt från Adore Music. Ett alternativ kan vara att kontakta en klubb som är särskilt nischad på artistens musik och köra releasen där.

Du har ju upplevt massor genom Adore Music, men har du något särskilt minne du spontant vill dela med dig av?

Jag ser på Peter att jag ställer en stor fråga, men efter ett tag väljer han ett minne från slutet av 2000-talet.

Killerchaps från Borås hade släppt sin debut 2007 och fått god respons på den. När uppföljaren Lingua Franca släpptes 2008 blev bandet inbjudet till Hultsfredsfestivalen och fick möjlighet att spela i Rookietältet. För att marknadsföra konserten tryckte vi upp 100 affischer och satte upp dem inne på bajamajorna. Alla som är på festival måste ju besöka en toalett och därmed fick vi maximal reklam. När konserten skulle starta var tältet fullsatt och det blev en härlig bekräftelse att vi hade gjort rätt. 

Vad händer framöver?

– Torsson släpper sitt nya album Sol och måne på fredag och spelar även live på Seaside på Björkö på lördag. Kristofer Åström spelar live i Partille Arena på fredag och Easy October kommer att släppa en begränsad upplaga (200 ex.) av en ny vinyl i samband med Record Store Day den 29 augusti. Det kommer även nya albumsläpp med Songs of Boda och Anders Enda Barnet framöver.  

Peter säger att alla musiksläpp är lika stora för honom och det är väldigt lätt att tro på hans ord. Han beskriver även att han inspirerats av sin fotbollstränare i ungdomen. Tränaren lyfte fram kollektivet där man aldrig var bättre än lagets svagaste länk och när man hittade den behövde man hjälpas åt för att förstärka just där.

Det är med en stor portion kunnande, noggrannhet och ödmjukhet Peter driver Adore Music och när vi skiljs åt vid Älvsborgsgatan har tiden rusat iväg samtidigt som det känns som att vi precis träffades. Jag promenerar återigen iväg genom Majorna och nynnar på orden till Torssons ”Det spelades bättre boll” medan sommarsolen lyser stark från den naket, ljusblå himlen.