
Det har blivit dags att sammanfatta maj genom ett gäng snabbrecensioner av sådant som släppts under denna månad. Här är Månadens ps: maj.
Johanna Warren – Chaotic Good
FOLK Johanna Warren, hemmahörande i Portland, har hunnit släppa ett antal album nu och kanske är det Chaotic Good som tar henne dit hon förtjänar. De musikaliska idolerna heter Elliott Smith, Kurt Cobain och Nick Drake – och visst går det att hitta spår av dem alla tre i denna begåvade singer/songwriters musik. 8/10
Pure X – Pure X
ROCK Austin-bandet Pure X är en våt dröm för den som gillar Jesus & Mary Chain lika mycket som låt säga… The xx. Det rör sig om minimalistisk men melodisk indierock i sävligt tempo, med en nästintill hypnotiserande ljudbild. En skiva som växer. 6/10
Austra – HiRUDiN
POP Katie Stelmanis fjärde skiva med Kate Bush-doftande electropop-projektet Austra är en av den bättre hittills i katalogen. Här finns plats för stora gester och dramatiska utsvävningar som gör att musiken sticker ut i mängden. Lyssna speciellt på fantastiska ”How Did You Know?” 6/10
Jess Williamson – Sorceress
FOLK Jess Williamson går verkligen från klarhet till klarhet. Redan på Cosmic Wink 2018 seglade hon upp som en ny favorit på folkhimlen, men med Soceress tar hon ytterligare ett kliv fram och positionerar sig på den scen som annars leds av Angel Olsen och Sharon van Etten. Trollbindande är ett ord som känns passande i sammanhanget. 8/10
Hanni El Khatib – FLIGHT
GARAGEROCK Det trista albumomslaget till trots har Hanni El Khatib skapat något intressant. På detta album vidgar han sina vyer och verkar ha roligt i processen – varenda spår på FLIGHT överraskar, lurar, vänder. Stundtals är tyvärr låtarna för korta och vändningarna för många. Det hela är spännande men en aning kvävande, och det är bara dansvänligt tills skivan repar sig och tappar bort sig själv i ett överdrivet experimenterande. 5/10
Duñe & Crayon – Hundred Fifty Roses
SOUL/FUNK Den franska duon Duñe och Crayon är tillbaka med ett album som lyfter humöret i det soniska men slår ned det till backen i det lyriska. Här finns gråtmilda konversationer om obesvarad kärlek, osäkerhet och besatthet, berättade över ett funkigt sound med dominanta basgångar och en rytm att svänga med huvudet till. När Crayons förmåga att mana fram ett lättsamt sinne möter Duñes mjuka, känsliga sångröst blir resultatet starkare än något de släppt under varsina namn. Samarbetet gynnar dem båda – att Duñe och Crayon kompletterar varandra i studion är uppenbart. 9/10
Kehlani – It Was Good Until It Wasn’t
R&B Få stjärnor lyser just nu lika starkt på r&b-himlen som Kehlani gör. På Oakland-sångerskans andra fullängdare är det mesta nästintill perfekt, vare sig hon ägnar sig åt poppiga hits eller blandar in hiphop i leken. Dessutom bjuder albumet på festliga gästspel av bland andra James Blake och Jhené Aiko. 7/10
Charli XCX – how i’m feeling now
POP how i’m feeling now är kanske det första album som blivit till helt och hållet under corona-karantänen. Kombinationen av oemotståndligt catchy hooks och den glitchigt opolerade ljudbilden befäster Charli XCXs unika position som, för att citera The Times: ”a mainstream star with an avant garde mindset”. 7/10
I Break Horses – Warnings
INDIEPOP/ELEKTRONISKT Efter sex års tystnad är I Break Horses tillbaka. På sin tredje fullängdare Warnings visar duon upp ett förädlat sound som tar med lyssnaren på en filmisk resa. En resa där varje låt har fått en dyster skrud med antydan till den alarmistiska tid vi lever i. Igenkänningsfaktor finns samtidigt i den atmosfäriska ljudbilden som stundtals andas Beach House och som gifter sig fint med Maria Lindéns trollska stämma. Ett par spår saknar sin plats i sammanhanget men merparten är ett drömmigt och högklassigt soundtrack för resten av sommaren. 8/10
Witchcraft – Black Metal
VISA Witchcrafts Black Metal är en stor besvikelse. Tanken på att Magnus Pelanders sång ska eka med en ensam, tveksamt stämd, gitarr kanske på förhand låter spännande. I verkligheten är det tråkigt och fattigt. Det krävs mer än det här för att engagera. 4/10
Hayley Williams – Petals For Armor
POP Hayley Williams gör allt rätt. Hennes solodebut känns som ett sjävklart och naturligt steg i rätt riktning. Ambitiös, mogen och rik pop. 7/10
Star of Heaven – To Our Memories
POSTROCK Star of Heaven må vara ett ganska okänt band från Stockholm, men deras uttryck är tämligen unikt. I stället för att larma på så mycket det går drivs deras låtar av otroligt starka melodier där piano och violin dominerar ljudbilden. Resten av bandet sätter in stöten vid precis rätt tillfällen. Influenserna av rysk folkmusik är tydliga och albumet är i sin helhet något av det vackraste som överhuvudtaget gjorts inom svensk populärmusik. 9/10