Anton Corbijn fyller pensionär

Musikbranschen har ett antal profiler som har format både konstformen, artister och genrer utan att själva vara musiker. Bland de mest inflytelserika av dessa finns den legendariske fotografen, designern och regissören Anton Corbijn, som i dag fyller 65 år. Den självkritiske jubilaren själv är inte mycket för nostalgi, men HYMN firar ändå genom att dyka ner i lite av det han gjort under sin karriär.

Anton föddes i Strijen på ön Hoeksche Waard i södra Holland. Hans far var präst och hans mamma sköterska. Familjen bestod även av brodern Maarten och systern Aaf. Uppväxten var bra men strikt; familjen hade länge varken tv eller skivspelare. Anton brukade kila över till grannen varje lördag för att titta på film.

Arcade Fire. Foto: Anton Corbijn

Familjen flyttade runt en del, vilket gjorde det svårt för blyge Anton att knyta bestående vänskapsband. Musiken blev hans vän och ständiga tillflyktsort. Han köpte skivor och musiktidningar och nördade ner sig rejält. Anton funderade mycket kring hur musiken skapades och hur annorlunda musikernas liv tedde sig från hans eget.

Efter att familjen flyttat till Groningen, tog 17-årige Anton med sin pappas kamera till en utomhusspelning på stadstorget med Solution och skickade några av bilderna till en tidning, som valde att publicera dem. Trots denna tidiga framgång skulle det dröja två år innan någon publicerade hans bilder igen. Den gången handlade det om en spelning med den blivande legendaren Herman Brood.

Anton påbörjade därefter en fotokurs, vilken han hoppade av för att bli assistent åt Gijsbert Hanekroot, som på den tiden var en av Europas mest anlitade rockfotografer. Anton övertog sedermera Hanekroots roll som chefsfotograf på musiktidningen OOR.

1977 tog han bilderna till Vitesses andra platta. Bandet bildades av Herman Brood och Herman van Boeyen och blev under 80-talet tämligen framgångsrika i Nederländerna.

Senhösten 1979 flyttade han till London, dels för att han fallit pladask för engelska Joy Divisions Unknown Pleasures och dels för att han ansåg att möjligheterna till fotojobb var betydligt större där. Redan två veckor efter flytten fick han fotografera Joy Division och tog vad som skulle bli ikoniska bilder av bandet på tunnelbanestationen Lancaster Gate.

Hans fotografier dök snart upp i NME och The Face på reguljär basis, och på andra sidan Atlanten fattade både Vogue och Rolling Stone tycke för hans bilder. NME gjorde honom i början av 80-talet till chefsfotograf.

Hans första musikvideo kom upp 1983, när han bildsatte singeln “Hockey” åt Palais Schaumburg, ett kortlivat band vars släktträd lägst grenar till Einstürzende Neubauten och The Orb. Redan året innan hade Anton tagit bilderna till bandets album Lupa.

Det var genom NME som Anton först träffade Depeche Mode 1981. Han imponerades inte av deras stil eller deras musik – han lär till och med ha kallat dem för “wimps”. Han blev ombedd att fotografera bandet vid ytterligare ett par tillfällen, men tackade nej. 1986 gjorde Anton videon till “A Question of Time”, inte för att han uppskattade bandet mer då, utan för att det gav honom tillfälle att jobba på den amerikanska västkusten. Det blev början på ett pågående snart 40 år långt samarbete, där han minst sagt satt sin prägel på bandets visuella sidor.

Också U2 har haft långt och djupt samröre med Anton. Han har sedan 1982 tagit flera klassiska bilder på bandet och ligger bakom ett antal omslagsdesigner och annan grafik.

Från andra halvan av 80-talet och fram till millennieskiftet formligen haglade det bilder och musikvideor signerade Anton Corbijn. Han valde dock sina projekt med omsorg, för att slippa kompromissa. Metallica, Johnny Cash, Roxette och Front 242 hör till den närapå aldrig sinande listan med artister han arbetat med.

En av hans mer uppmärksammade videor blev den han gjorde för Nirvanas “Heart-Shaped Box”. Kurt Cobain älskade resultatet och ville att Anton skulle göra en video även till “Pennyroyal Tea”, men Anton sa nej då han ansåg att de omöjligen kunde toppa “Heart-Shaped Box”.

Efter framgångarna som musikvideoregissör och ett par längre projekt med Depeche Mode och U2 ville Anton göra långfilm. Hans första film blev Contact, en film om Joy Division-sångaren Ian Curtis. Trots sin status hade han svårt att hitta de rätta finansiärerna och hans ovilja att kompromissa ledde till att han belånade sitt hus i London för att täcka inspelningsbudgeten.

Ekonomin gick i slutändan inte ihop för Contact, men eftersom Anton visat vad han kunde – och vunnit pris vid filmfestivalen i Cannes – var det lättare att hitta finansiärer till de efterföljande filmerna The American med George Clooney, A Most Wanted Man med Philip Seymour Hoffman och Life om fotografen Dennis Stocks vänskap med James Dean.

På senare år har Anton hittat tillbaka till fotograferandet, men en stor del av hans arbete sker numera utanför musikbranschen. Bland icke-musikerna som hamnat i hans sökare finns bland andra före detta drottning Beatrix av Nederländerna, skådespelare och konstnärer. En av hans mesta uppdragsgivare är fortfarande modemagasinet Vogue.

Bland de större projekten han har jobbat med på sistone, finns dokumentären Spirits in the Forest, som avhandlar avslutningen på Depeche Modes senaste turné och berättelser om hur fans upptäckt bandet och vilken betydelse det haft för dem.

Anton Corbijn flyttade från London till Haag 2008 och har numera sin bas i Amsterdam, där han bor med sambon modeskaparen Nimi Ponnudurai, som han firar 10 års samvaro med i sommar. Han tycks inte direkt planera att pensionera sig och sägs för tillfället jobba på både en långfilm och en tv-serie.