Lorentz – Krig och fred

Lorentz är tillbaka med ett nytt album, tre år efter hans andra soloalbum Lycka till släpptes. Till skillnad från överraskningen som Lycka till var så har Lorentz med detta album valt en mer traditionellt albumrelease. Med på albumet finns även de tre singlarna som släpptes utspridda under början av året.

Första singeln ”Intro” tillsammans med Duvchi är också första låten på nya skivan Krig och fred. Det är en perfekt Lorentz-låt, beatet är svepande filmiskt och som skräddarsytt för Lorentz och Duvchis röster. De banala och fantastiska texterna på svengelska som bara Lorentz kan komma undan med, låter inte vänta på sig. Redan i första versen hinner Lorentz få in en The Hives-referens och ett humble brag om att vara sin generations röst. Det är lika kaxigt och passande som ett klassiskt Howlin’ Pelle-mellansnack.

Jag är beredd att hålla med om att Loso må vara rösten för sin generation, men tyvärr spelar det ingen roll hur mycket han än skruvar upp sin auto-tune. För desto längre in i albumet man kommer, blir det mer och mer uppenbart att Lorentz har fått slut på saker att säga.

De sex eller sju låtarna som följer den lovande inledningen känns mest som ofärdiga rester från förra albumet. Det är fantasilöst, enformigt och låter som något en AI skulle kunna ha genererat om man bara matade den med Lorentz-refränger. Nog för att singeln ”Inte för oss” med Bennet och Madi Banja är en certifierad banger men den borde aldrig ha varit något mer än en singel, eller på sin höjd en bonuslåt för att få upp streamingsiffrorna.

Den avslutande trion av låtar räddar dock albumet från en total katastrof. ”Göradetfördig” och ”Titta inte ner” bjuder heller inte på något nytt sound eller är speciellt revolutionerande, men de känns i alla fall som färdiga låtar med den Lorentz som vi älskar från tidigare album, och inte som gjorda av nån AI.

Den låten som är startskottet för skivans återhämtning är ”MCR”. Den får mig att önska att resten av albumet hade utforskat detta sound lite mer. Det är en låt som hämtar både sitt namn och delar av sitt kreativa beat från My Chemical Romance. Den osar av råa känslor och nostalgi från den generationen Lorentz ska vara språkrör för.

[Sony, 15 maj]


4