
När jag såg att Florian Schneider gått bort slogs jag av varför vi blir så hysteriska när någon går bort. För jag tror aldrig jag varit med om en så osentimental bortgång som Florian Schneiders.
Trots att Kraftwerk än idag är ett av de mest ikoniska banden som funnits är deras anonymitet en minst lika stor del av deras image. Kanske kommer vi aldrig få veta exakt vad som försiggått inne i Kling Klang Studio när bandet skapat historiska album som Autobahn och Trans Europe Express – men jag tror samtidigt inte vi skulle må bra av att få veta det. Florian Schneider var på sitt sätt en antites till popstjärnan. Han lät musiken tala men hans egen röst förblev anonym. Lite passande då att media rapporterade hans död en hel vecka efter hans bortgång.
Kraftwerk grundades i Düsseldorf 1970 av Schneider och Ralf Hütter. En stor inspirationskälla var en annan konstnärsduo vid namn Gilbert & Georges. Deras syn på konst som en vardagsföreteelse snarare än ett aktivt uppträdande var avgörande för Kraftwerk som koncept. Något som också kunde ses i Schneiders mediaskygga personlighet samt leende med en outgrundlighet i klass med Mona Lisa. För Kraftwerk fanns det liksom Gilbert & Georges ingen skillnad på konst och vardag. Under deras tidiga period var det en ganska stor ruljans på medlemmar. Kanske mest nämnvärda är Michael Rother och Klaus Dinger som omkring samma tidpunkt lämnade Kraftwerk för att skapa det legendariska krautrockbandet NEU!.
Att försöka föreställa sig en musikvärld utan Kraftwerk blir en ganska skrämmande tanke. För om vi ser till Kraftwerks påverkan på musikens utveckling så finns det nog ingen annan grupp som gjort så mycket för den moderna musikscenen. Det kan i dagens ögon tyckas ofattbart att Kraftwerk med sitt fascistoida scenuttryck influerat bland annat house och hiphop. För estetiskt sett påminde Kraftwerk om den framtidsdystopi vi ser i Fritz Langs Metropolis. Mer bokstavligt i låten ”Metropolis” som passande nog återfinns på skivan The Man Machine.
En gemensam nämnare i Kraftwerks musik är hur maskinens rörelse för mänskligheten framåt. Oavsett om det rör sig om en bil som färdas på Autobahn i fri fart eller en ändlös resa i Europa på Trans Europe Express. På låten ”Computer Love” förutsåg de till och med nätdejtingens framfart. Kraftwerk var framtiden helt enkelt. Eller ”Vorsprung durch technik” som Audi-slogan lyder.
Jag hade tänkt slänga ihop en lista med Kraftwerks bästa men insåg att alla Kraftwerks album ska upplevas i sin helhet. Så jag tror det helt enkelt är bäst att börja på Autobahn och fortsätta framåt.