Livemusik i coronatider – en annorlunda kväll med Ormbunken och Jazz i Malmö

Ormbunken efter spelning. Foto: Ola Elleström

I januari hade vi videopremiär för Ormbunkens låt ”17 filurer” här på HYMN. Jag gillade den mycket och eftersom musikerna är sådana som jag uppskattat i flera andra sammanhang såg jag fram mot releasefesten för deras debutalbum Ormbunken har funnits sen dinosauriernas tid (för övrigt en fantastisk albumtitel) på Inkonst i Malmö 1 april.

Sen hände något. Ni vet vad. Det dök upp ett virus. Och så blev det såklart att Ormbunken inte alls skulle ha någon releasefest på Inkonst.

Förra veckan kom en ny vändning. Ormbunken hade nappat på en förfrågan från arrangören, musikföreningen Jazz i Malmö, att i stället livestreama sin releasespelning på Facebook. Och i stället för Inkonst gjordes spelningen på Kulturfabriken. 

Publiken på plats bestod i sin helhet av filmaren Marcus Lundgren, Jazz i Malmös producent Iréne Nord samt undertecknad som av en kombination av uppdämt behov av att se en livespelning och tankar om att kunna få ihop en text om musiklivet i coronatider lyckats få tillåtelse att närvara. 

En knapp timme innan spelningen slog jag mig ner med såväl Iréne som Emeli Ek, initiativtagare till och huvudsaklig låtskrivare i Ormbunken, för att prata lite om möjligheterna med livestreaming, såväl nu som i framtiden.

Hur tänker du, Emeli, om att spela inför en kamera? Kan du tänka att det är en publik som tittar och som man ska kommunicera med?

– Det är helt klart en ny upplevelse. Jag kommer nog tänka att det är en livesession och att det förhoppningsvis finns några som tittar samtidigt. Men jag vet inte alls hur det kommer kännas. Vi kommer säga hej och presentera låtar som att det finns en publik.

Vi bestämmer att jag ska ställa frågan igen efter konserten. Under tiden kommer dock Ida Karlsson, saxofonist i Ormbunken, förbi och flikar in att hon redan spelat en livestreamad spelning, veckan innan med Lotta Wenglén. Ida säger att det kändes som en konsert, inte minst för att de kunde följa publikens reaktioner på Facebook i realtid.

Det här med livestreamade spelningar är ju riktigt hett nu, som en slags ”vi överlever de här månaderna”. Tror ni att streamade konserter kommer fortsätta vara stort även post-corona?

Iréne: – Jag tror det. Jag har en son som är 11 år. Han och hans kompisar lever i det digitala och pratar och interagerar. Men vi kommer även behöva vanliga spelningar med publik. Vi är flockdjur och kommer alltid känna att om det blir för mycket så måste vi ut och träffas. Som publik vill vi såklart också se och ge tillbaka till band och musiker.

”Det kommer kanske inte ersätta konserter som man ändå skulle spelat, men jag tänker att det kan bli ett alternativ”

Emeli: – Jag tycker det är kul. Det är ju inte nytt, det har funnits innan men nu har det verkligen blossat upp. Det kommer kanske inte ersätta konserter som man ändå skulle spelat, men jag tänker att det kan bli ett alternativ. Att man själv initierar spelningar från replokalen.

Iréne: – Jag tänker också att man så kan bygga tätare kontakt till publik och fans.

Jag tänker på arrangörer som ni i Jazz i Malmö. Det är jobbigt just nu, men finns det inte en slags spännande utmaning i det också?

Iréne: – Jo, man måste tänka igen och vi kan inte bara sitta och tro att allting ska vara som det alltid har varit. Arrangörer är lite som musiker, man vill att det ska hända saker. Så det är ändå spännande samtidigt som det är obehagligt.

Foto: Ola Elleström

Har livestreaming några begränsningar? Angående exempelvis ljud och livekänsla. Kan man sitta hemma och tycka den här konserten är lika bra som om man hade sett den på Inkonst?

Emeli: – Jag tänker nog inte det angående det visuella i alla fall. Ljudmässigt beror det på hur man lyssnar, om man lyssnar från dator eller från telefon eller om man kopplar in sig i ett riktigt system. Man kan nog inte få samma upplevelse som om man är i samma rum, sen vet jag inte om det är bättre eller sämre. Men det blir inte samma.

Iréne: – Den yngre generationen har lärt sig lyssna i telefonen och man behöver inte de stora högtalarna och att allt ska vara perfekt. 

Emeli: – Det blir ju mer tillgängligt om man kan lyssna via sin dator och sin telefon och inte behöver stora system.

Jazz i Malmö hade ett väldigt fint program under våren innan viruset dök upp. Kommer ni streama mer i vår?

Iréne: – Den här är den första och det är lite på försök. Det är spännande att se hur det blir. Vi frågade de som vi bokat och några av de andra ville bokas om till hösten men Ormbunken kastade sig ut. Vi har fortfarande inte ställt in allt så vi får se vad som händer med de som är kvar.

”Vi har fortfarande inte ställt in allt så vi får se vad som händer med de som är kvar”

Om saker är tillbaka till det normala i höst kan det bli riktigt spännande. Alla som skulle spelat i vår flyttas till hösten och alla som skulle spela i höst lär göra det ändå.

Iréne: – Vi hoppas ju att folk längtar efter musik efter denna våren.  Just nu är vi lite försiktiga inför hösten, vi måste vänta lite med hur det ser ut med kulturstöd. Men vi hoppas på det bästa och förhoppningsvis blir hösten en stor musikfest.

Snart dags för spelning. Emeli, berätta kort om vad vi kommer att få höra ikväll.

– Det är en samling kompositioner. Faktiskt allihop, trots att några kanske låter mer som improvisationer. Det är låtar jag skrivit, en av dem tillsammans med Ida. Låtidéer från mitt huvud som jag komponerat ihop till den här sättningen och ikväll ska vi spela några av dem men också spela lite fritt.

Foto: Ola Elleström

Förberedelserna inför en livestreamad spelning skiljer sig inte mycket från en vanlig. Bandet har soundcheckat tidigare under dagen, de har ätit middag, lagt fram tänkt låtlista på scengolvet och arrangören har tagit med öl och vin. Men eftersom spelningen ska sändas live krävs dessutom noggranna förberedelser med kameravinklar och att ljudet processas rätt genom all teknik.

Med knappt 20 minuter kvar till spelningen går uppkopplingen till webben ner och det blir kritiskt en stund eftersom incidenten äventyrar hela projektet. Men Marcus löser lyckligtvis problemet i tid.

Sen börjar spelningen och som en av endast tre personer i publiken i en mörk lokal känns det nästan lite halvkriminellt att stå och titta på en spelning i april 2020. Men spelningen och streamingen funkar utmärkt, tydligen var ljudet ut på nätet inte optimalt i början men det blev bättre efter några justeringar. På Jazz i Malmös Facebooksida fylls flödet med glada tillrop och virtuella applåder som förmedlas till bandet som tackar som om de som ser spelningen hemma var på plats fysiskt. Och efter en knapp timme var en lika trevlig som intressant upplevelse över.

Som utlovat så frågar jag Emeli igen efteråt om känslan var konsert eller replokal och får till svar att det kändes som en konsert, att det tillför en nerv att det finns en publik på andra sidan. Basisten Andreya Ek Frisk håller med om att det var som vanligt när de spelade, men att det kändes konstigt mellan låtarna.

Slutligen, trots denna trevliga kväll har många i musikbranschen det svårt just nu. Inte bara musiker utan även skivbolag, arrangörer och butiker. Stöd dem genom att köpa skivor, merch, presentkort och förköpsöl till kommande evenemang. Och så kan man stödja den nystartade Krisfonden för svensk jazz.