MITT INSTRUMENT: Theremin – Gözde Düzer (aux animaux)

Foto: Jonas Enander

Gözde Düzer gör synthwave med projektet aux animaux och efter att tidigare ha fokuserat på att sjunga och spela bas har hon nu adderat instrumentet theremin – både live och på kommande EP:n Stockholm Synthrome som släpps i april. Idag gästar hon HYMNs intervjuformat Mitt instrument.

Hur kom du först i kontakt med instrumentet theremin?

– Jag tror att jag först såg instrumentet för 13-14 år sedan, när YouTube var hyfsat nytt. Jag blev helt hypnotiserad och kände mig väldigt dragen till det. Då bodde jag i Istanbul och jobbade som turnerande yrkesmusiker under flera år, så jag fokuserade på min basgitarr då. Sedan flyttade jag till Sverige och tog en lång paus från musik under tiden då jag försökte bygga ett nytt liv.

”Då vi försökte hitta vårt sound såg jag en video av en kvinna som spelade theremin och sjöng”

– I slutet av 2015 startade jag och mitt före detta bandmedlem Jons aux animaux. Då vi försökte hitta vårt sound såg jag en video av en kvinna som spelade theremin och sjöng, samt kombinerade det hela med låtar med coola Moog-synthar. Jag återkommer till henne, men det var i alla fall då jag bestämde mig att skaffa en theremin och lära mig att spela det.

Hur gick det till när du lärde dig spela theremin?

– Jag är en självlärd musiker, vad gäller alla instrument jag spelar, och jag gjorde samma med thereminen. Det gällde att göra en hel del forskning såsom försöka hitta den rätta modellen för mig, ta reda på hur man spelar instrumentet, läsa en hel och kolla på mycket Youtube-videor i början. Efter att jag kom igång lite började jag utveckla min egen teknik genom att plocka det som passar mig bäst och hitta vad som känns bra.

Foto: Dark Lark, redigering av Jonas Fransson

För den som inte riktigt är bekant med theremin – hur skulle du beskriva ljudet från en sådan?

– Innan jag gör det kan jag börja med att berätta vad som gör thereminen så speciell. Det var det första elektroniska instrumentet som skapades och det uppfanns av Léon Theremin – en före detta cellist – av en slump medan han jobbade med ett annat uppdrag kring detektorer i Sovjet-ryssland. Det blev så stort så att han började åka på turnéer runt om i Europa och USA.

– Det är två saker som gör thereminen så magisk. Den första är att det är det enda instrumentet i världen som spelas utan att man rör vid det överhuvudtaget. Thereminen har två antenner varav den ena kontrollerar volymen och den andra tonen. Genom att röra på händerna kring dessa antenner spelas instrumentet.

”Thereminen har två antenner varav den ena kontrollerar volymen och den andra tonen”

– Den andra saken är ljudet från thereminen. Folk som kommer till mina gig känner oftast inte till instrumentet, men nämner man Morden i Midsomer eller Star Trek-soundtracks så känner de flesta till det. Ljudet av thereminen förknippas oftast med skräck och det kusliga, förmodligen för att den användes mycket i tidiga skräck- och science fiction-filmer. Den klassiska thereminens ljud bygger på en sinusvåg. En sinuston är en jämn ljudvåg med konstant frekvens och utan övertoner. Därför upplevs det som den renaste vågen.

– Den modellen av theremin som jag använder heter Moog Theremini och har olika presets inbyggda i den så att man kan variera mellan olika vågformer såsom sinus, sågtand, fyrkant samt triangel. Det gör så att man kan skifta enkelt mellan olika presets och använda olika slags ljud, och därför skapa olika sorters atmosfärer, vilket är spännande.

– Min theremin har också inbyggda effekter såsom reverb och delay. Hade jag valt att köpa en Moog Etherwave i stället för modellen Theremini så hade jag fått köpa fler effekter och tuner, med mera. Dessutom går Theremini mycket snabbare att kalibrera. Detta är viktigt för varje gång man byter plats på thereminen måste man kalibrera om den. Det är mycket lättare att ha en theremin som är lättkalibrerad när man står på scen.

Vad är det sämsta med att spela theremin?

– Theremin är ett spännande instrument men det har också sina nackdelar. Det är väldigt känsligt, det behöver sitt utrymme och om någon annan än den som spelar kommer tillräckligt nära så känner instrumentet av rörelsen och tolkar den. Så det är omöjligt att spela på en theremin om någon spelar något annat instrument strax bredvid. Instrumentet kan också bli påverkat av rummet ibland och om man står på en väldigt skakig scen. Det behövs en stadig grund om man vill spela rena toner med det.

Foto: Dag Stinus

Vad tycker du att instrumentet adderar till just din musik?

– Jag tycker att det adderar mycket känsla, särskilt till liveframträdandet. Jag brukar alltid börja mina gigs med en introlåt med bara en väldigt enkel entonig synthloop och spelar endast thereminen live på det. Då brukar man fånga publikens intresse på en gång. Jag varierar showen mellan att spela rena toner och experimentera med ljudet. Det är olika från låt till låt.

– Jag gör synthwave-musik som influeras av åttiotalets synthsound, sånt som passar jättebra till sci-fi och skräck. Jag tror att på det sättet kompletterar thereminen mina låtar ganska bra, både med sitt utseende och med sitt ljud.

”Det är lätt hänt att man köper en theremin bara för att det låter spännande”

Vilka egenskaper behövs för att bli bra på theremin?

– Jag tror att det belönar om man redan kan spela något annat instrument – i alla fall om man vill spela theremin på riktigt. Det är lätt hänt att man köper en theremin bara för att det låter spännande, men i ofta tröttnar man då efter ett tag, och sen samlar den damn i ett hörn.

Nämn några enskilda musiker som spelar theremin som inspirerat dig och berätta kort om varför de är så bra.

– Artisten som jag nämnde i början av intervjun heter Dorit Chrysler. Hon är egentligen från Österrike men bor i New York sedan många år tillbaka. Chrysler är en av grundarna av New York Theremin Society som strävar efter att göra thereminen mer synlig genom att skapa olika events, släppa ny musik och ordna theremin-kurser för barn och vuxna. Hon har släppt lite olika musik men jag gillar bäst hennes EP Avalanche som är mer synthig och hennes framträdande med thereminen och Moog-syntharna på CERN som kan hittas på YouTube.

– Jag gillar även Carolina Eyck som är en riktig thereminvirtuos. Hon brukar spela med olika klassiska musikorkestrar. Hon är väldigt ödmjuk och brukar lägga upp videor där hon experimenterar med loop-pedaler och sin theremin.

Foto: Dark Lark, redigering av Jonas Fransson

Har du något drömprojekt som involverar theremin?

– Jag tror att det är det jag gör just nu. Att ha mitt eget synthprojekt där jag spelar theremin och sjunger samt fortfarande spelar bas. Drömmen är att få åka på större turnéer och få spela på större scener runt om i världen. Det vore kul att spela med ett band också där allt spelas live utan några backing tracks, alltså med livetrummor och så.

”Den här gången har jag samarbetat med andra i stället för att göra allting själv”

Slutligen – kan du säga några ord om den kommande EP:n!

– EP:n Stockholm Synthrome är min andra och den släpps den 20 april. Alla låtarna på EP:n är inspelade hemma. Den här gången har jag samarbetat med andra i stället för att göra allting själv. Två av låtarna mixades av Alex Svensson från Stockholmsbaserade gothbandet Then Comes Silence, en låt mixades av Lars Villumsen och en av Jons. Det finns även en remix av nederländska Hauswegian. Mastringen har gjorts av Boombridge studios. För covert art har jag anlitat Dark Lark, Henrik Gallon och Jonas Fransson från Klubb Död. De har samarbetat och skapat coverbilden till EP:n.

– Låtarna har både politiskt och privat innehåll en skillnad från den tidigare EP:n som enbart innehöll politiskt laddad text.

Här kan du se aux animaux live framöver:

24/4 Nalen Klubb, Stockholm (med Algiers)
25/4 Mejeriet, Lund (med Algiers)

27/6 TBA