I Tom DeCillos kultklassiker Delirious från 2006 letar paparazzifotografen Les Galantine, spelad av Steve Buscemi, efter nya stjärnskott att fotografera för att rädda sin sinande karriär. Hade filmen utspelats i 2020-talets Stockholm hade han med all säkerhet stött ihop med kvartetten som utgör Steve Buscemis Dreamy Eyes.
Sedan 2016 har de berikat Stockholms lokala musikscen tillsammans med kollegorna från skivbolaget Rama Lama Records. Trots att allt fler spelställen tvingas stänga när stadens kulturliv tvingas ut i förorterna har de lockat indie-törstande musikälskare ut på klubbar, parker och torg.
Efter flera lyckade singel- och EP-släpp kommer nu debutskivan Sweetie. Det är inte ovanligt att gitarrbaserade popband som lyckats med ett antal medryckande singlar får svårt att leverera när dynamik krävs för ett helt album. Men efter ett par genomlyssningar märks det tydligt att så inte är fallet denna gång. Här finns spår som med säkerhet kan få dansgolven att vibrera, från Plan B till Pustervik. Och de där låtarna som håller dig i handen och ger dig en kram när dejten inte gick som du hade hoppats.
”Set Me Free”, sista singeln före albumets släpp, är storartad drömpop med shoegaze-vibbar som griper tag och berör, och för tankarna till storheter som Fleetwood Mac och Lush. Siri Sjöberg och Tilde Hansen har sjungit och spelat musik tillsammans sedan de var barn och här får de allt att stämma. Här får vi också utlopp för livets stora frågor; hur dog egentligen dinosaurierna? Bandet delar med sig av sin egen teori i utsökta ”Forever”.
Med tre högkvalitativa vokalister är Steve Buscemis Dreamy Eyes verktygslåda fylld av nya grepp att hela tiden överraska lyssnaren med. Men det är framförallt helheten som imponerar med en produktion som ger en Wall Of Sound-känsla.
I uppföljaren till Delirious står Steve Buscemis Dreamy Eyes på scen i en överfylld klubblokal någonstans en i Stockholmsförort. ”The Future is Dance” spelas från scen och Les Galantine tar sig fram genom publiken med kameran i högsta beredskap. Framme vid scenkanten inser han att han äntligen funnit det som han tillbringat en livstid att söka efter.
[Rama Lama Records, 14 februari]
