
Foto: Alexander Tillheden/Rockfoto
Imorgon startar John Mayer den europeiska delen av sin World Tour 2019 i Globen. HYMNs Anton Hedberg listar 5 låtar du förmodligen INTE kommer få höra under konserten, men som ej bör missas.
John Mayer avslutade den nordamerikanska turnédelen för knappt två veckor sedan och allt pekar på att han kommer ta vid där han slutade. Hans spelningar delas numera in i två set spridda över minst 10 låtar vardera. Sångerna täcker brett över samtliga album han släppt och turnén har titt som tätt kantats av högprofilerade gästinhopp. Chris Stapleton, Sammy Hagar och Bob Weir är några av de namn som kommit upp under sensommaren.
Mayers set har även inkluderat ett flertal olika tolkningar av andras verk, fritt varierande extranummer och ibland omkastning av låtordningen. Med detta i åtanke lär det blir en spännande upplevelse i Stockholms gigantiska golfboll.
Det finns dock ett antal låtar som förmodligen inte kommer att få möta den svenska publiken av en eller annan anledning. Här är fem låtar du förmodligen inte kommer höra i Globen men som du definitivt borde lyssna på.

”83”
Det sjunde spåret från debuten Room For Squares (2001) spelades mer frekvent tidigare under karriären men numera hittar den sällan in i setlisten. En bortglömd skatt om året 1983 och hur den då sexåriga Mayer upplevde världen.
”Something’s Missing”
På det andra albumet Heavier Things (2003) listade Mayer specifik information om samtliga låtar på skivans medföljande CD-häfte. Här hittar du allt från sångernas tempo till hans egna emotionella kopplingar. Skivans kanske starkaste, och mest underskattade spår, ”Something’s Missing” har till exempel tilldelas nyckelorden fundersam, frågande och sökande. Låten skrevs i Atlanta, har ett tempo på 76 BPM, spelas i tonart E och hade under färdigställandet en digital filstorlek på 5,97 gigabyte. För att spela denna låt krävs en mycket annorlunda stämningar av gitarren och kanske har det blivit för omständigt att trycka in den under spelningarna, det var hur som helst väldigt länge sedan ”Something’s Missing” vädrades.
”In Repair”
Kanske hela karriärens mest förbisedda låt hittas på Continuum (2006), ”In Repair”. Här tog John hjälp av Charlie Hunter som bidrog med att spela in något så ovanligt som en åttasträngad gitarr. Någon gitarr med så många strängar har så vitt jag vet inte följt med på turnén och sannolikheten att sången spelas får anses vara låg.
”Assassin”
En av de mest annorlunda kompositionerna hittar vi i ”Assassin” från 2009 års Battle Studies. Ingen låt i John Mayers katalog har mindre sannolik att bli spelad än denna. John själv har uttryckt sin avsky för låtens budskap, bara för någon vecka sedan skrev han via en Q&A på sin Instagram att låtens ämne helt enkelt inte rimmar med vem John är och att han därför inte vill spela den. Den som besökt reddit-trådar om ämnet är väl medveten om att låten handlar om att vara en hjärtekrossare, milt sagt. ”You get in/you get done/and then you get gone”.
”Never on the Day You Leave”
I en intervju med tidningen Rolling Stone under sommaren 2017 berättade John om varför han inte spelar ”Never on the Day You Leave” från The Search for Everything (2017). Han skrev den under en tid av sorg, något han beskriver likt en sorg människor ofta bara har en gång under sin livstid. Låten kom till John som en blixt från klar himmel och skrevs på 20 minuter, men som sedan tog dagar att spela in eftersom han inte kunde slutföra sången utan att brista ut i gråt. Förvånande var det därför att han spelade den för publik redan samma höst. Låtens medverkan under årets turné har dock varit skral.
Slutligen. En låt som definitivt kommer att spelas (den har nämligen spelats på samtliga USA-datum) är ”Edge of Desire”. John beskriver den som ett tydligt exempel på hur fans fått liv i en annars ovanlig låt genom att önska och uppmuntra den på spelningar och sociala medier. Låten hamnar allt som oftast som nummer tio under hans spelningar, precis innan första setets slut. Kommer han hålla i den lika hårt även under Europa-turnén? Den som har biljett får se.