Mathilda Brink gör spelning på Fools Gold

Med sin säregna röst till musik som har beskrivits som allt mellan indie, progg och visa debuterade Mathilda Brink våren 2019 med albumet Maestro vilket blev väl uppmärksammat bland landets recensenter. Idag är hon aktuell som en av akterna på endagsfestivalen Fools Gold i Stockholm. Jag mötte upp Mathilda på Melodybox söder om Stockholm där hon kvällen innan festivalen gjorde en spelning. Vi ses mellan soundcheck och gig och snackar om allt mellan låttexter, relationen till västkusten och festivalpepp.

Nu ser du oerhört lugn ut för att vara såhär strax innan kvällens gig. Men brukar du bli nervös inför spelningar?

– Jättenervös verkligen. Jag kan bli så nervös att jag typ inte kan prata med folk innan. Framför allt om det kommer folk man känner. Så jag brukar vilja vara lite instängd för mig själv fram tills spelningen börjar. Jag försöker jobba på det men samtidigt är det ju gött, för det är ju bra att vara lite nervös också.

”Men det har nog varit lite som ett sökande för att tillslut landa rätt”

Har du alltid haft en tydlig bild av hur din musik ska låta och uppfattas av lyssnaren?

– När jag började så fanns det någon slags frustration kring att jag inte visste vad jag ville ha för stämning på det. Men jag visste att jag ville jobba med kontraster. Det är ganska lite skrammel i kontrast till sången som lyfts fram och blir framträdande. Men det har nog varit lite som ett sökande för att tillslut landa rätt.

När jag frågar i vilken genre hon skulle placera sig själv i så berättar hon att hon alltid har svårt att svara på den frågan.

– Till viss del är det insprirerat av visa, men det kan lika väl vara av amerikansk country eller något helt annat, berättar hon.

Att hennes eget musikintresse sträcker sig över flera olika genrer är tydligt och hon instämmer i att det troligen också influerat henne när hon gör egen musik.

Dina texter doftar lite vemod och minnen från en svunnen tid. Är alla dina texter personliga?

– Alla texterna är personliga. Sen kan det vara inslag av något som är lite förändrat från verkligheten. Jag vill inte att det ska komma alltför nära heller, jag vill alltid ha något slags ”täcke” över det personliga.

Musiken har funnits med i Mathildas liv redan från barndomen då det alltid har funnits naturligt i familjen. När hon var yngre brukade hon låna sin storebrors akustiska gitarr, och med en pappa som spelade synth så kom även den in naturligt. Han hade även inspelningsgrejer som hon lånade och lärde sig spelade in musik på. Den bästa skolan fick hon dock när hon som tolvåring började på Popkollo, ett läger där hon lärde sig spela flera instrument däribland elgitarr som vi hör i hennes låtar idag.

Var det på Popkollot som du även skrev din första låt?

– Ja vi skrev egna låtar då också så det var ju några av de första. Men jag var nog faktiskt ännu yngre när jag skrev den allra första låten, jag var nog i 8-årsåldern och jag minns att det var ihop med en kompis.

Berätta lite om processen när du gör musik. Vad kommer först, text eller musik?

– Processen kan se lite olika ut. Ibland kan det börja med textrader som jag skrivit för längesedan. Men starten är oftast att jag börjar med gitarren. Så jag har grunden, som ett slags utkast. Och sen kommer de andra in i processen och då sätter vi formen och bygger upp låten som får växa fram genom allas idéer. Förutom jag så är det Thomas Frank som är producent. Och så är det flera musiker där vi har som en grund av personer men med vissa inhopp av olika personer på olika låtar. Vi har spelat in live på alla låtar förutom på två. Jag gillar verkligen livekänslan och har svårt att se att vi skulle kunna ha gjort det på något annat sätt.

”Göteborg har ändå varit en bra musikstad att börja i”

Vad har varit den största utmaningen med att vara debutant i musik-Sverige? Har det varit svårt att nå igenom bruset?

– Det svåraste var i början, när man var helt själv då visste man inte vart man skulle vända sig för att nå ut. Men efter hand som man fått kontakter och bokningsförlag så har allt gått mycket lättare. Göteborg har ändå varit en bra musikstad att börja i. Det finns så många små spelställen där för olika genrer och de är väldigt öppna för nya band och artister vilket är jättebra.

Fanns det någon tanke kring att släppa fullängdare istället för EP?

– Från början skulle vi bara spela in en EP tänkte jag. Jag började släppa dubbelsinglar och sen så trivdes jag så mycket med att spela in med min producent. Så det bara flöt på, jag hade massa låtar och så blev det ett album av det. Det blev så för att vi kom in i ett bra flow.

Du är uppväxt i Uddevalla och bor i Göteborg. Och en av dina låtar heter ”Bohuslän”. Kan du berätta lite om din relation till västkusten och till din hemstad?

– När jag bodde i Uddevalla så kände jag väl mycket av den typiska småstadsgrejen, att jag bara ville därifrån. Men när jag väl hade flyttat till Göteborg så började jag romantisera min hemstad och Bohuslän väldigt mycket. Låten ”Bohuslän” är som en slags hyllning till Bohuslän och Uddevalla.

Var det självklart att du skulle skriva musik på svenska?

– Ja det har blivit så naturligt. Det finns några låtar som jag började skriva på engelska, men dem översatte jag ändå till svenska sedan. Jag tyckte tillslut att det blev bättre med svensk sång till de distade gitarrerna, just för att den kombinationen känns så osvensk.

Jag gillar verkligen dina skivomslag. De skulle lätt kunna få pryda mina väggar hemma! Vem har illustrerat dem?

– Ja vad kul! Det är en konstnär som heter Simone Norberg som har gjort dem. Det började med att jag hittade en av hennes bilder som jag gillade väldigt mycket och sedan har hon gjort nya bilder till mina omslag. Omslaget till ”Bohuslän” t ex har hon gjort med inspiration från en bild jag skickade på min morfars brygga.

Du är en av artisterna på festivalen Fools Gold idag. Hur peppad är du inför det?

– Det ska bli svinkul! Jag känner mig väldigt peppad!

Vad kan publiken förvänta sig?

– Det känns framför allt kul att det kommer vara så många band som spelar och hela stämningen där tror jag kommer peppa en till en bra spelning. Vi kommer även ha med flöjt på denna spelningen vilket vi inte alltid har.

Hur ser framtidsplanerna ut? Blir det fler spelningar i höst?

– Inga datum är spikade än men det kommer garanterat bli spelningar i höst. Jag vill sätta igång med nya låtar också och börja spela in nytt material, det är planen!