Khruangbin på Way Out West – som att återse en gammal feeelgood-film

Foto: Wai Kei Fung

Strax efter nio på fredagskvällen intog Khruangbin scenen på Way Out West. Trion från Houston är festivalbandet som passar perfekt för att återge energi till en trött och oengagerad publik utan att de låter som något annat på festivalprogrammet. Således är schemaläggningen, på kvällen strax före The Cure något märklig. Men det hindrar inte Linnétältet att vara nästintill fullt på festivalens andra och mest intensiva dag.

Basisten Laura Lee, gitarristen Mark Speer och trummisen Donald “DJ” Johnson slog igenom stort med bandets andra skiva Con Todo El Mundo som släpptes i februari 2018. De har på kort tid blivit ett av världens mest eftertraktade liveband, inte så att de fyller de allra största scenerna, men de passar in i de flesta sammanhang och tilltalar en mer mångfacetterad publik än de flesta.

Deras musik har liknats vid soundtracket till en gammal spagetti-western. Själv tycker jag det bäst kan sammanfattas som den världsvane backpackerns ultimata playlist omsatt till en tydlig och glädjespridande helhet. Låtarna är mestadels instrumentala vilket gör att de sparsamma vokalinslagen får dubbel effekt. Laura Lees pratssång genom en grön gammal sladdtelefon på ”Evan Finds the Third Room” får publiken att jubla.

Att se Khruangbin (flygplan på thailändska) för tredje gången är som att återse en gammal feeelgood-film och inse att du missade massor med viktiga detaljer så att det nästan blir till en helt ny upplevelse. Det är en kort spelning som ger perfekt för energi för att klara resten av kvällen samtidigt som det föds en längtan att snart få se dem i ett sammanhang där de ges möjlighet att ta ut svängarna maximalt.