Mitski på Way Out West – en vacker mix av rockkonsert och balett

Foto: Wai Kei Fung

Det var en strålande sommardag som välkomnade Way Out West-besökarna under fredagen. Slottsskogen visade upp sig från sin allra bästa sida och festivalprogrammet var fullt av fina artister.

Japansk-amerikanska indierockaren Mitski från New York har hunnit släppa fem album sedan 2012 och framför allt Puberty 2 från 2016 är en av mina favoriter. Den innehåller låten ”Your Best American Girl” som är en favorit. Jag hade aldrig sett Mitski live tidigare så det var med ganska nyfikna steg jag gick mot Linnétältet vid fyratiden.

Musikerna gick på scen och trummisen var placerad långt bak till vänster. Framför honom stod gitarristen och till höger stod basisten och keyboardisten. I mitten stod ett bord och en stol och Mitski inledde med att lägga sig på bordet och sjunga och röra sig på ett sätt som kunde påminna om ett yogapass. Rörelserna harmonierade vackert till musiken och hon sjöng bedårande.

Bordet, stolen och Mitski trollband mig fullständigt. Jag svävade iväg och följde varenda rörelse hon gjorde. Efter några låtar kändes det som att man befann sig i en mix av rockkonsert och balett. Det var otroligt vackert.

Hur lät musiken då? Det lät väldigt bra. Musikerna spelade låtarna på ett fint sätt och Mitski sjöng fantastiskt, som tidigare nämnts. Hela konserten var omtumlande och jag kan inte minnas att jag har upplevt något liknande, men tankarna svävade vid något tillfälle iväg mot Björks välregisserade föreställningar.

Bland låtarna var ”Nobody”, ”Your Best American Girl” och avslutande ”Happy” särskilt fina.

Det är otroligt sällan jag blir helt överrumplad framför en scen, men på det sätt Mitski genomförde konserten var oerhört oväntat för mig. Det var sagolikt, vackert och fantastiskt.