Bokaren Hilma Kekkonen Orrell: ”Vi behöver mer livemusik”

Att band turnerar land och rike runt ses ofta som en självklarhet, artister måste spela för att höras. Men vem planerar en tripp ute på kontinenten? Vem ser till att hjulen börjar rulla? Vem bokar gigen? Det gör Hilma Kekkonen Orrell. HYMNs Anton Hedberg träffade henne för att få en inblick i vad hon sysslar med och höra hur hon egentligen bär sig åt för att få ut sina klienter på vägarna.

När jag möter upp Hilma på Bengans vid Stigbergstorget i Göteborg har hon precis beställt in en portion bakad potatis från butikens fik. Trots att hon inte hunnit röra den nylagade måltiden insisterar hon på att vi startar intervjun direkt. Hon berättar ivrigt om sin verksamhet under tiden som potatisen svalnar. Det blir snabbt uppenbart att Hilma är entusiastisk och passionerad i sin yrkesroll. 

I början av 2018 startade Hilma bokningsbolaget HKO Bookings. Bolaget som har sitt huvudsäte i Stockholm sysslar med att boka spelningar för band som främst spelar indie, garagerock och postpunk. Några av artisterna som representeras av bokningsbolaget är MANKIND, Tribe Friday och Hedda Hatar. Hilma, som är bolagets enda anställda, är i grunden arrangör och har sedan fyra år tillbaka jobbat med bland annat Uddevalla Pride och Klubb Plonk i Göteborg. Det var dock under hennes engagemang vid riksfinalen i Musik Direkt som idén till HKO Bookings började gro. 

”Jag startade med bokningar till Uddevallafestivalen November Ember och fortsatte sedan på den vägen”

På Musik Direkt fanns en massa bra band. Det slog mig att de här banden aldrig kommer att spela i Uddevalla om jag inte bokar hit dem. Staden har visserligen en bra musikscen med blues- och hårdrocksförening, men det saknades representation för indiemusiken. Jag startade med bokningar till Uddevallafestivalen November Ember och fortsatte sedan på den vägen. 

Uddevalla med sina drygt 30 000 invånare blev med tiden en allt för liten spelplan för Hilma. Med ett ständigt ökande intresse för hennes tjänster stod så småningom en flytt till huvudstaden för dörren. 

Till skillnad från i Uddevalla springer jag ofta på människor som sysslar med samma sak eller som arbetar i branschen, kontaktmässigt är det guld värt att bo i Stockholm. Det var dock väldigt bra att starta upp i Uddevalla där jag redan arbetade med många Stockholmsband, då hade jag ett färdigt namn när jag flytta upp. Jag får mycket förfrågningar och har lyckats med att nischa in mig på band som är etablerade nog för att behöva stöd med bokning men som inte är tillräckligt etablerade för att Luger ska plocka upp dem. 

Ett av dessa band är MANKIND som i juni avslutade sin Europaturné. Hilma var arkitekten bakom turnén som hade stopp i bland annat Danmark, Tyskland och Tjeckien. Hilma berättar grundligt om hur hon bär sig åt för att få ihop en Europaturné. 

”Det är en tydlig fördel att ha en bokare eftersom man inte behöver förhandla för sig själv”

Bandet säger ”Har du några kontakter i Europa?” Jag säger: ”Nej det har jag veklingen inte, men det kan jag väl lösa.”. Det första jag gör att att titta på vilka städer och ställen liknande band spelat på tidigare. Sedan gäller det att leta upp mail till dessa ställen och sen mailar som en idiot, för det mesta. Därefter försöker jag se till att boka spelställen som kan erbjuda mat- och sovplats. Jag vill inte att sånt hamnar på mitt bord senare under en turné. Jag kan även boka resor och hotell men oftast brukar banden föredra att göra det själva. Jag sköter även förhandlingen om gage för banden. Det är en tydlig fördel att ha en bokare eftersom man inte behöver förhandla för sig själv. 

Hur tidigt börjar du boka en Europaturné? 

För mina egna nervers skull försöker jag vara ute minst ett halvår innan, men ibland blir det inte så. Nu sitter jag med en turné som ska börja i mitten på juli och det är fortfarande så att jag försöker få in de sista gigen, jag har för övrigt skickat över 4000 mail bara för denna turnén. Är jag ute cirka sex månader innan turnéstart är det också lättare att få de bra haken, de går annars åt väldigt snabbt. Vissa ställen har utsagt att de inte bokar något förrän tre månader innan och sen finns det de som bokar cirka ett år innan, vissa bokar när saker dyker upp, det är väldigt olika. Det är ofta en fin gräns mellan att vara för tidig och för sen. 

Hur mycket skiljer sig olika länder åt, vilka är värst respektive bäst att boka i? 

– Jag har hållit mig ganska mycket till Tjeckien, Polen, Danmark, Tyskland, Frankrike och Sverige. För tillfället skulle jag säga att Polen har varit mest struligt. Vi hade en turné där två av tre ställen inte hade backline, vilket de hade sagt att de skulle ha. Det gick som tur var att lösa i sista stund men numera har jag en minnesregel: I Polen finns det inte alltid backline. Samtidigt är folk väldigt trevliga i Polen, saker brukar alltid lösa sig. Vad gäller gage att det stor skillnad i Europa. Mycket går efter hur landets ekonomi är i stort, de länder där det är billigt att vistas i brukar generellt också vara de länder där man får mindre betalt. Vill man ha bra gage som rockband så är det definitivt Danmark som gäller, de har bra kulturstöd även om det har sänkts lite de senaste åren. I Tyskland är de flesta väldigt strukturerade och ordningsamma, vilket kan vara att föredra. 

”I regel bokas band efter hur bra de är live men i Sverige krävs det även att bandet ska sälja mycket öl och vara tillräckligt coola”

Är det lätt att boka i Sverige? 

– Jag skulle säga att det är svårare i Sverige än resterande Europa, Sverige är lite ängsligare. I regel bokas band efter hur bra de är live men i Sverige krävs det även att bandet ska sälja mycket öl och vara tillräckligt coola. Det finns även fler regler och lagar här vilket gör att det blir svårare att boka gig. Det finns inte utrymme, enligt lagen, för de som arrangerar spelningar och säljer öl i sitt garage. Supercreddiga ställen som inte följer reglerna får inte finnas, vilket gör att musiklivet blir lite fattigare. De scener som finns är å andra sidan väldigt bra. 

Slutligen, vilka är dina bästa tips till artister och band som vill ut på turné? 

– Prova att boka spelningar själv, testa er fram. Maila! Var medveten om din publik och boka därefter. Spelar du dödsmetal på en familjefest kan det skada ditt rykte mer än det gagnar. Ta inte någon skit! Det är värt att ta gig som man inte får gage för, ibland. Många säger: ”Spela alla gig du kan”, men spela bara gig som kan ge dig någonting. Arrangera spelningar själva! Många ställen, som till exempel Bengans, bokar inte alltid artister utan erbjuder möjligheten för band att styra upp gig på egen hand. 

Hilma uppmanar artister och band att testa sig fram på egen hand innan professionell assistans införskaffas. Det skapar förståelse för arbetet och ger goda erfarenheter. 

Innan vi skiljs åt ger Hilma mig ett brandtal i miniformat: 

– Arrangera mera, boka mer band, hitta roliga förband, agera! Vi behöver mer livemusik, överallt!