Ivory – en av de hårdast arbetande artisterna inom svensk hiphop

Det är en varm vårdag och jag ska äntligen träffa Nicky Osenius Kouakou, mannen bakom aliaset Ivory. Många säger att han var med och skapade svensk trap med sitt debutalbum Molnfällan 2013. Även om detta är lätt att argumentera emot det så är en sak säker. Han är definitivt en av de hårdast arbetande artisterna inom svensk hiphop, han har varit med i ett uppsjö av projekt och samarbeten släppta sedan dess.

Jag skulle egentligen ha träffat Ivory för några månader sen, för att prata om nya albumet Nirvana som var på väg att släppas då, men ett par saker kom emellan och det blev inte av.  När vi nu träffas ses vi i Hornstull och sätter oss nere vid vattnet för att diskutera albumet och vad som har hänt sedan släppet.

Berätta om din senaste skiva?

– Det är en skiva som jag har kallat mitt debutalbum, även om det inte är det så känns det som att Nirvana är mitt första riktiga album. Det känns så på grund av sättet som jag har jobbat med albumet. De producenter och gäster som är med på skivan är fantastiska. Jag har Jocke Berg som lägger en gitarrslinga på en låt, vilket känns stort.

– Det är också ett djupt personligt album för mig. Vissa låtar är faktiskt upp till tre år gamla. Jag har sparat på dem under tiden då jag har gjort annan musik, för att jag kände att de hörde hemma tillsammans på den här skivan. Tidigare har jag inte känt att jag kunnat dela med mig av de här känslorna som låtarna handlar om.

”Tidigare har jag inte känt att jag kunnat dela med mig av de här känslorna som låtarna handlar om”

Hur gick arbetet till när du gjorde albumet?

– Till exempel de låtarna som Kleerup har varit med och producerat på hade jag redan gjort sedan innan med Chris Change som är min inhouse-producent. Men Kleerup var med i Level 8-studion i en vecka och la på massor av grejer, vilket var intressant och gav dem en annan approach. När det gäller Jocke Berg så var det bara en tillfällighet. Canto som har gjort beatet i låten hade jobbat med Jocke innan och hade massor av gitarriffs som han hade lagt. Så jag valde ut ett och gjorde ett beat av den.

Din och Kleerups historia är spännande, berätta om hur det var att jobba med honom!

– Det började med låten ”Andreas Kleerup”, eller speciellt efter att vi släppte videon 2014 då den fick sig ett rejält sving. Något år efter det så hade jag en studio på söder – och då träffade jag på Kleerup på gatan och han kände igen mig. Så han frågade om låten och vad jag menade med den egentligen. Jag förklarade att jag var ett fan och hade lyssnat på hans musik sedan den spelades på Z-TV och MTV och att det var menat som en skämt samt som en gliring. Han har skön självdistans och tyckte det var roligt. Redan då föreslog han att vi skulle jobba tillsammans.

– Jag har alltid vetat att vi har samma typ av musiksmak, eller mer att vi gillar samma sorts ljudbilder. Så efter att ha jobbat med honom nu i studion så har det bara blivit tydligare att han är ett geni. Att ta ett Change Beat och lägga Kleerup på det är något jag velat göra länge, så att ha honom i studion har verkligen levt upp till förväntningarna.

När jag lyssnar på Nirvana så får jag en vibe av svenska visor eller folkmusik, tycker du att det ligger något i det?

– Jag skulle väl inte riktigt hålla med om folkmusik, men albumet är definitivt ganska akustiskt och innehåller mycket mer instrument än vad jag har använt mig av innan i min musik. Så jag förstår vad du menar. Tycker det är riktigt fett när man hör och får ut olika saker av min musik.

Du berättade förut om att några låtar har legat och väntat ett tag. Hade du kunnat skriva denna skiva i början av din karriär eller är det några speciella saker du lärt dig eller känt på vägen som öppnat upp för det?

– På ett sätt så hade jag nog kunnat göra det tidigare. Men de nyare låtarna handlar om nyare känslor och de hade inte varit likadant tidigare. Mycket av mörkret och de tråkigare grejerna som händer i livet har varit med mig en längre tid, så det hade definitivt kunnat blivit ett liknande album.

”Jag har gjort så många låtar att det har varit en process att välja ut vilka som passade bra”

– Det känns verkligen som att Nirvana kom ut i rätt tid. Jag har fått jobba igenom albumet och lära mig om hur jag är som artist; vad andra och vad jag själv gillar hos mig som artist. Det har hjälpt mig att kunna välja ut låtarna som skulle vara med på albumet. Jag har gjort så många låtar att det har varit en process att välja ut vilka som passade bra och forma ett album precis så som jag ville ha det.

Du släppte en lång video till ett medley av stora delar av albumet. Hur kom du fram till att du ville göra så?

– Jag tyckte bara att det vore fett att göra. Har sett något liknande tidigare, men inte i Sverige tror jag. Det är svårt att släppa album idag när folk har så dåligt koncentrationsspan. Det är inte någon populär grej att göra, både från bolags- och artistperspektiv, för det kan betyda att man tappar streams på vissa låtar. Men jag tyckte att idén om en längre video öppnade upp för mig att pusha för fler låtar och fånga in folk i albumet. I stället för att bara släppa en video till singeln och så är det den enda låten folk upptäcker.

Hur känns det nu efter att skivan varit ute ett tag?

– Det känns fett bra. Jag har fått mycket härlig respons, bättre än vad jag någonsin fått innan. Det känns som ett album som kommer leva kvar länge och jag är så tacksam. Får mycket meddelanden om att skivan har hjälpt folk att ta sig igenom saker i livet eller bara fått dem att må bra. Jag har alltid haft som ett mål med min musik att kunna påverka människor positivt. Säga till dem att det alltid går att ta sig vidare och att saker blir bättre.

– Jag förlorade min pappa och sen två år senare min son, så jag har haft det tungt och gått igenom det värsta som kan hända. Med det är saker som alla andra också upplever – och jag vill att folk ska se på mig och se att det går att ta sig upp på benen igen. Det är sånt som får mig att vilja hålla på med musik ännu mer. Så jag är redan tillbaka i studion och jobbar. Har en ny singel som kommer ut nu den 24 maj.

Du och Finess har duon OVÖ tillsammans. Hur tycker du det skiljer sig åt att jobba som en duo jämfört med ensam?

– Alltså, man måste kompromissa en del. Men Finess är min broder, så det är väldigt enkelt för oss att sitta i studion. Det är alltid kul. Körde OVÖ på ett företagsgig häromdagen. Det var stor succé, vi fick göra tre stycken encores. Folk var helt galna. Skrek efter en mer hela tiden. Vi har ett nytt track som är riktigt farligt. Vi kommer att försöka släppa två singlar eller kanske ett helt album.

Hur är det att bli kallad en av ”Sveriges första trapartister”?

– För det första så känner jag mig lite gammal haha, men egentligen så känns det bra. Jag var nog en av de första som kallade min musik för trap i Sverige. Knapprade ihop albumet Molnfällan själv hemma nere i källaren. Trap var inte populärt då så jag delade det inte med grabbarna ens för jag ville inte ha någon negativ input. Så det var först efter jag var klar med hela albumet som de fick höra det och att jag då kallade det trap. Så det känns som att jag gjorde något rätt.

Känner du någon press av det?

– Nej, jag känner ingen press, jag vet vad jag är kapabel till. Kan alltid komma med en 16 bars eller en bra låt. Om jag inte hade det lätt för mig att göra musik så hade jag nog aldrig kunnat hålla på med det. Jag är inte direkt tålmodig, så om det inte kommer naturligt så är det svårt att göra det bra. Det är inte alltid som man är inspirerad, men jag känner att jag har lätt för att fånga vågen och köra på när inspirationen kommer. Det händer ibland att man bara måste släppa allt annat och få ner de där idéerna på tape. Det finns lätt över tusen anteckningar och röstmemos med texter och melodier, så jag måste uppdatera min cloudspace.

”Det händer ibland att man bara måste släppa allt annat och få ner de där idéerna på tape”

Du ska spela live i Stockholm och Malmö nu snart, vad kan besökarna förvänta sig?

– Det kommer att bli nice. Har inte haft en stor solospelning i Stockholm på ett tag så det kommer att bjudas på mycket blandat. Alla gamla och nya favoriter. Kommer att köra betydligt längre än en vanlig klubbspelning och satsar på upp emot en timme. Så det blir en bra chans att få höra många låtar ifrån mig. Jag brukar alltid få frågor om varför jag inte spelade vissa låtar efter en konsert, så jag hoppas få med allt nu.

Hur förbereder du dig inför en konsert?

– Jag försöker att ta det lugnt och inte stressa. Stänger av allt runt omkring mig, vill helst inte ens ha min telefon på mig. Sen brukar jag värma upp rösten, sjunga och rappa både högt och lågt under dagen. Sen dricker jag inte dagen innan en spelning heller. Eller så länge jag inte har två i rad. Det blir för jobbigt för mig och pajar rösten. Så nu fuckar vi bara ur efter spelningarna och inte innan…

Ivory spelar live i Stockholm på torsdag (23/5) och Malmö på lördag (25/5)