Folke Nikanor – Bottenviken Revisited

Ett av förra årets mest intressanta debutalbum stavas Bottenviken, signerat Niklas Johansson som skapar instrumentalmusik under namnet Folke Nikanor.

Bottenviken är representativ för sin tid, en blandning av det klassiska och det elektroniska ljudet gör skivan till lagom modern i sin karaktär. Folke Nikanor har lyckats skapa distinkta melodier som sätter sig på hjärnan och liksom den mesta instrumentalmusiken är det ofta tacksamt att isolera ljudet när en lyssnar. För den mer nördiga rekommenderar jag därför att lyssna på Bottenviken med lurar, för att undvika att gå miste om något av alla lager i ljudbilden.

Glädjande nog finns det numera ytterligare ett album ute. Bottenviken Revisited, består av 8 remixer av några spår från debuten, mixade av ett gäng välrenommerade musiker.

Per Nordmark (Fireside, Kriget) står för skivans första remix. ”Under Stenarna”, heter det spår som Nordmark lyckats mixa så bombastiskt att det lika gärna skulle kunna agera soundtrack till ett valfritt postapokalyptiskt drama.

Frida Johanssons (Kraja, Barnet) drömska remix av ”Boeves Psalm” är näst på tur. En vacker hyllning av såväl Folke Nikanors version som Lars Hollmers tidlösa original.

Skivans sjunde remix står Calle Olssons (The Bear Quartet, Paper) Paddington DC för. Låten ”So Long Altersbruk” har bytt namn till ”Vi Hörs Kil” och är en dryga fem minuter lång explosion av synthar. Medan ”So Long Altersbruk” rör upp bland en massa taskigt bearbetade känslor och slår an ett undangömt vemod, är ”Vi Hörs Kil” snarare en rar och hoppfull hommage till hemorten. Och jag kommer att tänka på universums finaste ode till hemtrakten, The Bear Quartets ”Trust Island”.

För en som i regel ställer sig frågande till remixer är Bottenviken Revisited en positiv överraskning som levererar över förväntan.

[Sing a song fighter, 26 april]

6