Lisen Rylander Löve – Oceans

Lisen Rylander Löve, prisad 2009 med Jazzkatten som årets nykomling, är idag väletablerad på den svenska jazzscenen. På senare år har hon släppt skivor med kvartetten The Splendor och även spelat flitigt med musiker som Lina Nyberg, Johan Lindström och Anders Jormin.

Jazz är dock inte en genre som begränsar Lisen Rylander Löve. Faktum är att Oceans är mer av pop, electronica och easy-listening-noise än av postbop och fusionjazz.

När jag hörde talas om planerna på ett soloalbum från Rylander Löve antog jag att det skulle vara inriktat på jazz med saxofonen i centrum. Men något sådant album är inte Oceans. De fria och expressiva insatserna på saxofon är sparsamma, istället ges lika mycket plats för sång, basklarinett, kalimba, omnichord, syntar, hawaiian art violin. Och inte att förglömma, slagverk.

På ”Shine”, ”Neon Sun” och ”Border” leder de polyrytmiska inslagen mina tankar till The Skull Defekts. Direkta kopplingar till dem finns då Lisens bror Henrik Rylander (Union Carbide Productions, The Skull Defekts) medverkar på ”Border” (ett samarbete som ger mersmak, går det att önska ett helt album med denna syskon-duo?).

”From Above” hör till de låtar som rör sig i ett sävligare tempo. Här utgör vågskvalp, drömska körer, gnistrande orgeltoner en fond för Lisens följsamma saxofonspel. Mycket vackert. Och jag föredrar överlag de mer ambienta delarna av albumet. Som avslutande ”Peter’s House” där en spöklik ljudkuliss bryts upp av ekande saxofontoner.

Releasespelning: 2 maj, Folkteatern, Göteborg

[Hoob, 26 april]

6