Ved lyser upp tillvaron

Ved

Alltid lika strålande Ved tittar tillbaka i arkivet och återutger två obskyra låtar med kopplingar till Demis Roussos och Brion Gysin.

Marianne Faithfull, Genesis P-Orridge, John Giorno, Iggy Pop, Kenneth Anger och DJ Spooky är några som inspirerats och fascinerats av Brion Gysins Dream Machine, en ljusskulptur som skapar flimrande effekter med omtalad hypnotisk effekt.

Brion Gysin verkade som författare, kalligraf, målare, musiker, performanceartist, fotograf… listan kan göras lång, vilket ledde till att Gysin nådde ut i många sammanhang, samtidigt är det få som kan relatera till just ett område som han gjort betydande insatser i.

För många är han ihågkommen som mannen som uppfann Dream Machine.

Tankar att skapa en Dream Machine fick Gysin när han var i Frankrike och satt på en buss. När han tittade ut genom fönstret samtidigt som bussen passerade en lång rad av träd skapades i motljuset en stroboskopliknande effekt som genererade färger och mönster.

Efter att ha diskuterat upplevelsen med matematikern Ian Sommerville skapades 1961 så den första Dream Machine av en cylinder med hålmönster som sattes över en skivtallrik med en glödlampa i centrum. När Gysin slog sig ner framför den roterande ljusskulpturen återskapades intrycken från bussresan.

Gysin var entusiastisk, i ett uttalande från 1962 spår han att Dream Machine inom kort kommer att finnas i varje hem då den skulle konkurrera ut tv:n.

Foto: Hedda Rabe

Riktigt så blev det inte. Men visst lever den kvar. När Malmöbandet Ved i slutet av februari hade releasespelning för albumet Demis Roussos Internal stod två Dream Machines på scenen.

– Det finns ju ritningar för Dream Machine på nätet så det är lätt att tillverka en själv i papp och testa med en glödlampa och en 78-varvs skivspelare. Effekten är stroboskopliknande och med stängda ögon är det lätt att se geometriska mönster och andra former, säger Mattias Nihlén, som berättar vidare att han själv upptäckte Gysin i tonåren.

– Som många andra läste jag William Burroughs och fascinerades av hans liv och konst och den grupp människor som omgav honom.

B-sidan på Demis Roussos Internal utgörs av Brion Gysin-hyllningen Flicker Piece. Stycket är komponerat för att förstärka alfavågor i hjärnan, vågor som normalt uppstår när vi är avslappnade men ännu inte sover, en effekt som live ökades på genom ljuseffekterna.

Foto: Caroline Andersson

Hur reagerade publiken?

– Den reagerade positivt, vissa tyckte att det kändes naturligt att blunda, det blir ju lite som att hela rummet snurrar och det kan nog vara en ganska intensiv upplevelse, framför allt med vitt ljus i ett nedsläckt rum. Förhoppningsvis gör vi Flicker Piece igen vid något tillfälle, säger Mattias Nihlén.

I Veds universum är avståndet aldrig långt mellan smal avantgardekonst och miljonsäljande smörsångare, mellan Brion Gysin och Demis Roussos. Titellåten är ett stycke musik komponerat utifrån idén om att man ständigt bär med sig ett musikaliskt bagage.

– Hela Ved-projektet kan man säga föddes ur en slags musikalisk kris, jag försökte förstå vem jag ”var” musikaliskt och var jag kommer ifrån kulturellt. Såklart är man en summa av alla stilar och perioder man har gått igenom, av allt man lyssnat på och alla reaktioner/motreaktioner, komplex man haft och alla upplevelser man haft av musik sen man föddes, säger Mattias Nihlén.

Ved-medlemmarna Mattias Nihlén och Adam Persson vid en bergssjö i Tadzjikistan. Foto: Maciej Kalymon

Och hur kommer Demis Roussos in i ditt liv?

– Han är en artist som måste tillhört det som påverkat mitt ”musikaliska undermedvetna” väldigt tidigt. Familjen spenderade väldigt mycket tid i Grekland när jag var barn och jag har många ljudminnen därifrån som inspirerat mig, inte minst folkmusik, rebetika, och popmusik som den store Demis.

”Demis Roussos är en artist som måste tillhört det som påverkat mitt ”musikaliska undermedvetna” väldigt tidigt”

”Flicker Piece” är tidigare utgiven 2007 som en obskyr cd-r som delades ut till de 23 första gästerna under en kväll på klubben The Space Between. Titelspåret ”Demis Roussos Internal” gavs även den ut på cd-r 2008.

– Vi tyckte att materialet fortfarande kändes bra och intressant, om än väldigt primitivt inspelat, så det känns kul att ge ut det igen. Vi fick också till ett väldigt fint omslag med hjälp av fotografen Hedda Rabe och formgivaren Caroline Andersson, säger Mattias Nihlén.

Fotnot: För den som vill veta mer om Brion Gysin och hans Dream Machine rekommenderas Nik Sheehans dokumentär ’Flicker’ (2008).