Maxi: ”Det ligger främst i medias ansvar att visa större intresse för mindre akter”

”Min musik är inte som andra moderna hiphopakter, istället för att prata om vad jag har på mig skriver jag mycket om känslor.” En modern och progressiv Ted Gärdestad tar form inom hiphopvärlden. Läs vår intervju med Malmöbaserade Maxi.

Max Greener aka Maxi blir snart aktuell med sin första EP. Om det blir innan, under eller efter sommaren vet vi inte än. Vad vi däremot vet är att han nyligen släppte en video till sin låt ”Bedöva Mig” och att vi kommer se mycket av honom i framtiden. Vi har genom två släppta singlar redan hört kontrasterna i musiken, emotionellt ledsamt som kontrar med skrytrap.

Precis som sidekicken Snövit och andra medlemmar ur musik- och konstkollektivet TV FEH är Maxi på gränsen till monstruöst produktiv. När jag träffar honom på ett ölhak på Möllan i mitten av februari har han redan hunnit göra 65 beats sedan årets start.

Hur skulle du definiera din musik?

– Svår fråga. Jag är inte som andra moderna hiphopakter, istället för att prata om vad jag har på mig skriver jag mycket om känslor och är inspirerad av svenska poptexter, gamla som nya. Min musik är nog en blandning av pop, hiphop, trap och metal. På min nya EP utforskar jag nya grounds med låtar som är väldigt speciella för mig, särskilt textmässigt.

”På min nya EP utforskar jag nya grounds med låtar som är väldigt speciella för mig, särskilt textmässigt”

– Jag vet inte ens vad EP:n kommer heta än, men låtarna kommer bestå av olika sound som kommer från beats jag har i arkivet och nya grejer. De blir som små koncept eftersom de är så olika varandra och jag gillar den bredden. Det var XXXTentacion som inspirerade mig till att vara bred i min musik – att kunna göra låtar för klubben, bilturen eller till metalfans. Kan inte bestämma mig för en väg jag ska gå och vill inte sätta mig i ett fack. Vad jag gillar i nuet förändras men min maingrej är ändå att göra beats.

Vad tycker du om den svenska hiphopscenen?

– Den är torr och det finns inte så mycket att välja mellan, det är antingen ortenrap eller poprappen som syns. Scenen känns på ett sätt väldigt Stockholmsbaserad och inte så bred som den hade kunnat vara. Jag lyssnar faktiskt inte på svensk hiphop, förutom de jag jobbar med, eftersom det inte finns så mycket rap där man pratar om känslor och beatsen låter som om de är från 2013.

– Den svenska hiphopscenen är mindre modern än hiphopen ur ett världsperspektiv. Jag är influerad av den amerikanska och tyska scenen, och deras producenter som ligger i framkant. I Sverige är det för genomarbetat och inte så spontant, det känns inte äkta. Det ligger främst i medias ansvar att visa större intresse för mindre akter.

Vi beställer mer öl och röker flera cigaretter på uteserveringen under värmelamporna, den enda värmekällan och sanna glädjen under dessa kalla vinterkvällar. Vi snackar lite om musikscenen i Malmö och hur den hade kunnat bli mer dynamisk.

Berätta om TV FEH – hur hamnade du där? Vad händer där just nu?

– När jag började göra musik kändes det naturligt att vara en del av gänget, jag är en av de nyare medlemmarna. Första gången jag träffade Snövit, som introducerade mig, spelade jag på nån klubb och han kom fram till mig eftersom han diggade vad jag spelade. Idag så bor vi mer eller mindre tillsammans och gör det mesta ihop. Första gången han bjöd in mig till studion gjorde vi tre beats varav tre blev låtar, vi pratade inte så mycket då, men nu pratar vi mer. Innan jag släppte musik var jag ganska tillbakadragen – fast nu har jag blivit mer säker på min sak och är i go-mode, jag gillar att pusha projekt.

– I TV FEH fokuserar vi på att göra konst, inte bara musik och klubbar. Vi som är med planerar allt tillsammans och även om vi softar så är vi på jobbet. Alla i kollektivet har också en roll. FreeSpeechProduction brukar filma, någon David står för design, någon trycker t-shirts osv. Andra som är med i kollektivet är Wifi24k, Andyboi, Greymane, Max Science, Fyodor, Aura Oyasumi, Vilma Mela Moon, Yung Mirko och DJ Swedbank – vi har alla intresse för hiphop.

”Jag har en liknande fanbase som Snövit men med mindre ”fucka ur”-attityd, det är mycket kids och många som är utstötta”

Hur ser din skapandeprocess ut?

– Först börjar jag med att skapa ett beat. Sen softar jag en stund och kanske börjar sjunga medan jag gör beatet. Så brukar jag få en hook. Jag sitter kanske 5-6 timmar om dagen. Det är ett hårt arbete, jag testar mig hela tiden fram och slänger massa grejer. Alla låtar jag släppt solo är låtar som händer på en dag, i samma skede. När jag gjorde ”Bedöva mig” var jag i studion på morgonen och så blev den klar på några timmar. Vissa projekt tar bara en halv dag och andra tar längre tid. Just nu så jobbar jag mycket med andras projekt, men hoppas kunna jobba mer med mitt eget framöver.

Jag har märkt att du har en väldigt dedikerad fanbase, kan du säga något om den?

– Det är folk från hela Sverige, i alla åldrar, från olika bakgrunder. Allt från stekare, emokids till ”ortenkids”. Jag har en liknande fanbase som Snövit men med mindre ”fucka ur”-attityd, det är mycket kids och många som är utstötta. Det känns kanske som en större fanbase än vad den egentligen är eftersom de är så dedikerade. Jag svarar alltid mina följare och jag diggar att hänga med dem, vissa har jag till och med tagit med till källaren (studion).

– När vi spelat på vissa ställen så hänger vi med dem efteråt, jag gillar att inspirera folk till att göra beats själva. Jag brukar vara live på Instagram och då svarar jag på deras frågar och gör beats samtidigt på deras melodier som de skickar, ger dem tips och tricks. Jag gillar att hålla det lokalt och proddar mest för folk jag känner.

Har du något du vill säga till dina fans här och nu?

– Ta hand om er själva och krama varandra. Gör er grej och bryr er inte vad folk tycker när ni börjar, ingen lär sig på en dag. Ta bara kritik som låter vettig och var försiktiga med droger.