Elina Ryd: ”Det är nästan lättare att säga vad min musik inte är”

Imorgon släpper Elina Ryd sitt andra soloalbum Den luft via sitt eget skivbolag, ERA Records. HYMNs Anton Hedberg träffade henne över en kopp kaffe i centrala Göteborg för att diskutera det stundande skivsläppet.

Elina är född i Jönköping men har sedan barnsben bott i Göteborg. Hon växte till stora delar upp i Linnéstaden och bor sedan en tid tillbaka i Majorna. Elina är utbildad musiker vid Göteborgs Universitet och har under åren figurerat i konstellationer som Midnattsorkestern, Blue Naná, Red Hot Mamas och Secnec.

Det kommande albumet är uppföljaren till solodebuten Falla från 2017. Precis som på föregångaren har hon tillsammans med Matti Ollikainen och Mattias Glavå skapat atmosfärisk och tidlös musik där hon bland annat sjunger om relationer och minnen samt saknaden efter hennes bortgångna bror.

När startade processen för att skapa ditt andra soloalbum?

– Den började egentligen väldigt snabbt efter den förra skivan, jag blev så sugen på att skriva mer musik. När jag spelat in alla låtar på Falla hade jag redan massa andra idéer, det var en period när jag skrev jättemycket. Sen är det ju en process där det tar ett tag att skriva klart, repa in, arrangera, mixa och mastra. Därefter är det saker som ska fixas med skivsläppet, det är en apparat där det gäller att ha tydliga och strukturerade delmål.

”Sen är det ju en process där det tar ett tag att skriva klart, repa in, arrangera, mixa och mastra”

Elina upplever att den nya skivan är lättare att ta till sig och därmed öppnar för en större publik. Jämfört med debuten har låtarna tydligare melodier och är lite mer catchiga. Hon har hittills valt att släppa två singlar till albumet, ”Fartyg” och ”Borta med vinden”. De är båda kraftiga och storslagna med en nästan dystopisk känsla, vilket skiljer sig en aning från resterande material.

Första singeln ”Fartyg” har en minst sagt udda musikvideo. Produktionen av videon tog en oväntad vändning och kunde inte publiceras som den först var tänkt, vilket fick Elina att byta riktning. Videon består av bilder från en skog som varvas med klipp på Elina sjungandes genom linsen på en datorkamera.

– Jag fick göra någonting snabbt och enkelt. Jag tyckte det blev fint ändå och nästan lite roligt. Jag fick snabbt lära mig hur iMovie fungerar.

”Borta med vinden” är skriven av Matti Ollikainen och tidigare inspelad som ”The Wind” på Secnecs album Figs, även inspelad med svensk text på Franska Trions album Los Angeles. Låten toppar i skrivande stund hennes sida på Spotify med över 10 000 lysningar. Elina vill lyfta fram just Matti som oerhört viktig i skapandeprocessen.

– Matti tycker väldigt mycket om min musik, han tycker det är roligt att spela mina låtar. Vi har drivit det här skivprojektet tillsammans och jobbat med låtarna ihop.

Vad har Mattias Glavå (Håkan Hellström, Broder Daniel, Petter m.fl.) haft för roll?

– Mattias har spelat in skivan. När jag förklarar hur jag vill att det ska låta så snappar han upp det och förstår vad jag menar. Han är väldigt duktig på just den biten.

Elina vill förutom Mattias och Matti även uppmärksamma fotografen och grafiska designern Maria Kask som har skapat omslaget till skivan. Även bandet har varit en stor del av albumets förverkligande. Det består av Matti Ollikainen (piano/synth), Erik Ivarsson (elgitarr), Donovan Von Martens (bas), Jonas Galatius (trummor). Även Anders Augustsson (akustisk gitarr) och MalvaKvartetten (stråkar) medverkar som gästmusiker.

”Man skulle även kunna hävda att soundet är lite lo-fi och opolerat även fast musiken är inspelad med lyxig utrustning”

Det sista spåret på den nya skivan heter ”Let This Moment Stay” och är det enda spår som inte framförs på svenska. Elina berättar att det är en låt som skrevs med hennes tidigare band Blue Naná. Låten blev aldrig inspelad under bandets aktiva tid och Elina, som gillar låten, bestämde att den kunde slängas in som avslutningslåt.

Förutom singlarna är hennes favorit på albumet ”Pelikan” som hon beskriver som en låt med mycket rymd och som inger en svävande känsla. Just det här med att beskriva Elinas musik är dock inte alltid helt okomplicerat.

– Det är nästan lättare att säga vad min musik inte är. Ramar man in min musik i en genre kan det lätt bli missvisande. Andan i musiken är tidlös men har en retro-känsla. Musiken är inspelad på det sättet, live med akustiska instrument via rullband. Ingenting är programmerat, det är riktiga trummor, piano och så vidare. Det kan göra att man får en känsla av retro utan att låtarna för den delen är särskilt retro. Man skulle även kunna hävda att soundet är lite lo-fi och opolerat även fast musiken är inspelad med lyxig utrustning.

På tal om ett tidlöst sound, du har blivit liknad vid artister som Marissa Nadler och Lana Del Rey. Hur känner du för att bli jämförd med andra artister?

– Jag förstår att det är väldigt skönt för folk att kunna jämföra mig med andra. Man vill gärna placera in musik i olika fack, det fyller ju en funktion. Jag har själv inte kommit på någon bra referens eftersom man ändå inte lyckas fånga vad min musik är med en ensam artist. Jag kanske kan beskriva min musik som en blandning av Nancy Sinatra och Astrud Gilberto.

”Jag kanske kan beskriva min musik som en blandning av Nancy Sinatra och Astrud Gilberto”

Är Nancy och Astrud inspirationskällor?

– Egentligen inte direkt inspiration, jag tycker mycket om dem men lyssnar inte så mycket på deras musik. Jag inspireras mycket av Nirvana och Leonard Cohen, för att nämna två.

Någon spelning på släppdagen blir det inte, istället kommer releasefesten att äga rum på jazzklubben HPKSM den sjätte mars. Skivan ska helt enkelt få landa lite innan det är dags för konsert. Inga andra spelningar är spikade i dagsläget men det kommer att bli ändring på det snart. Enligt Elina är detta någonting hon jobbar med och tanken är att boka in spelningar runt om i Sverige. Hon pratar entusiastiskt om framtiden och tycker att det ska bli kul att få åka iväg igen för att spela.

Framtiden utlovar även mer musik, Elina arbetar redan med nya idéer som hon siktar på att spela in snart. Denna gång lutar det mer åt att släppa en EP istället för ett helt album. Det verkar minst sagt som att kreativiteten flödar ur Elina Ryd och det ska bli mycket spännande att följa hennes fotspår, för att inte säga kliv på den svenska musikscenen.

’Den luft’ släpps den 22 februari.