
Sverige får sin första synthwavefestival när Retro Future Festival gör ett nedslag på KB i Malmö den 30 mars. HYMNs Anton Lindskog pratade med initiativtagaren och arrangören Anders Ekström som, under namnet Damokles, själv har gjort synthwave långt innan begreppet ens existerade.
”Musiken för framtiden som aldrig inträffade men som alla drömde om under 80-talet”. Så har amerikanske DJ:n och arrangören Samuel Valentine beskrivit synthwave, den moderna, huvudsakligen instrumentala, elektroniska genren som ohämmat dyrkar Miami Vice och OutRun.
– Synthwave är 80-talsinspirerad elektronisk musik som inte bara är influerad av musiken utan, kanske framför allt, av filmer och datorspel, förklarar Anders när vi möts på ett fik i centrala Malmö.
”Det är en slags romantiserad idé om ett neonskimrande 80-tal där allting var underbart”
– Det är en slags romantiserad idé om ett neonskimrande 80-tal där allting var underbart. Jag som själv upplevde 80-talet vet att det inte riktigt var så. Kanske är det mer korrekt att prata om ”drömmen om 80-talet”. Om en tid då alla har en egen DeLorean-tidsmaskin hemma i garaget.
– Spridningen är stor. Jag skulle gissa på att det säkert finns uppåt tjugo olika subkategorier under synthwave. Ibland fångas känslan från sommarnätterna i Miami. Sedan har du de mörka korridorerna från Doom som återspeglas i de mörkare subgenrerna. Det som förenar allt är 80-talskänslan.
När uppstod synthwave?
– Filmen Drive från 2011 var en väldigt tydlig milstolpe. Själva starten kan spåras några år tidigare, kanske omkring 2005. Drive var dock otroligt viktig när det gäller intresset bland yngre.
– I början var intresset störst i USA. Sedan spreds det i Australien, framför allt omkring Perth-området. Här i Europa har England länge varit dominerande men på sista tiden har vi sett en mycket stark framryckning i Tyskland som nu är på väg att gå om. Och så har Sverige en mycket stark synthwave-scen.

Damokles
Varför har synthwave dykt upp nu?
– Jag tror det är en rekyl på en översaturerad EDM-scen, där musiken har blivit en pengamaskin och fantasin är långt borta. Med risk för att framstå som gubbig står 80-talet för mig som en lysande vägvisare. Det var en fantastisk epok när det gäller musik. En explosion av kreativitet inom många olika genrer. Självklart finns ett stort behov av det idag också.
– Min uppfattning är att de som håller på synthwave gör det av ”rätt” anledning. För att de älskar det. Inte bara musiken utan hela konceptet.
Anders kommer att framträda på Retro Future Festival med sitt eget projekt Damokles. Han är den enda av kvällens akter (och en av få inom synthwavescenen) som är gammal nog att faktiskt ha upplevt 80-talet. Då gjorde han synthpop under namnet Andy Z Okey.
– 80-talet var fantastiskt roligt, minns Anders. Jag jobbade med musik på heltid då, minst sex dagar i veckan. Först var jag DJ i Sverige, sedan på Teneriffa och i Norge. Och så var jag barpianist några år, sedan byggde jag en egen studio i Vollsjö-trakten och släppte musik som Andy Z Okey.
”Tidigare kunde knappt ens jag själv förklara vad det är för typ av musik jag gör”
– Det slutade med att jag brände ut mig. En dag när jag vaknade hade min ledstjärna försvunnit från himlen. Det dröjde fram till slutet av 90-talet innan jag fick igång min kreativa puls på nytt och då spelade internet en stor roll. När jag omkring 1997 började ge ut musik på nätet fick jag plötsligt feedback på saker jag gjorde, vilket fick det att kännas meningsfullt igen.
Anders hade gjort upp en milstolpe för sig själv att det var dags att ge ut ett album efter ett visst antal följare på Soundcloud. Resultatet av det blev första Damokles-skivan Lost In Space (2013).
– När jag släppte Ozone Surfing år 2016 märkte jag att något hade hänt. Plötsligt fanns ett helt nytt intresse för min musik. Att det nu kallades synthwave underlättade. Tidigare kunde knappt ens jag själv förklara vad det är för typ av musik jag gör.
Retro Future Festival har gått av stapeln två år i rad i London. Det är Anders som är huvudsaklig initiativtagare till att konceptet nu gör sitt första nedslag på skandinavisk mark.
– Jag var på den andra upplagan av Retro Future Festival i somras. Det var en fantastisk upplevelse. Efteråt travade jag omkring som på små moln. Det var en så otroligt positiv känsla och jag tänkte att ”någon borde ju sätta upp det här i Sverige”. Jag insåg dock rätt snabbt att jag själv måste bli ”någon”.
– Så jag ringde upp en vän som hakade på. Tillsammans startade vi upp ett bolag och ingick avtal med grabbarna som ligger bakom det Londonbaserade originalet. De har låtit oss använda namnet och är även med och backar oss nu när vi ska sätta upp konceptet Retro Future Festival i Malmö.
– Jag är mycket nöjd med bokningarna. Med headlinern, danska Dynatron, har vi något av en superstjärna inom synthwave, även om danskarna nog inte vet om det. Från Stockholm kommer Midnight Danger och Irving Force som ligger åt det mörkare hållet med inspiration från skräck och metal. På andra sidan hittar vi brittiska NINA . Hon är en fantastisk artist och står för en mysig variant av det klassiska OutRun-soundet – fast med sång, vilket är ovanligt i den här genren. Och från Malmö kommer HyprDrivr som, förutom att han gör bra musik, även har en riktigt cool scenshow.

Damokles
Retro Future Festival har siktet inställt på en internationell publik. I Facebook-evenemanget har Anders postat förslag på flyg och hotell i Malmö.
– Jag vet att vi väntar besökare från bland annat Tyskland, Belgien och Holland. Intresset för synthwave har ökat starkt på sistone men det finns fortfarande inte särskilt många evenemang av det här slaget.
”Intresset för synthwave har ökat starkt på sistone men det finns fortfarande inte särskilt många evenemang av det här slaget”
Spelningen på Retro Future Festival i Malmö kommer att bli Damokles andra liveframträdande någonsin. Trots att projektet varit aktivt i drygt tjugo år.
– Egentligen hade jag aldrig tänkt att Damokles skulle spela live. Sedan fick jag några inbjudningar. De första kom från USA där synthwave är som störst. Till en början tackade jag nej för jag tänkte bara på hur dyrt och besvärligt det skulle bli.
– Häromåret blev det ändå av med en Damokles-spelning i Wien. Jag hade så mycket utrustning med mig – DJ-bänk, synthar, trumpads, digitalpianon – att jag fick ta bilen ner. Det blir en jämförelsevis nedbantad scenshow i Malmö. Less is more.
Inspirationskällorna bakom Damokles musik kan nästan uteslutande spåras tillbaka till 80-talet. Kanske främst till synthpop men även funk, tidig house och hiphop är starka referenser. Anders nämner bland andra Prince, David Bowie och Afrika Bambaataa bland sina hjältar och berättar att han var med i ett DMC DJ-mästerskap i Norge 1985. Han delar även de yngre synthwave-akternas fäbless för datorspel och datorspelsmusik. Däremot har han svårt att förstå varför det är så ont om synthwaveballader.
– Det är faktiskt rätt anmärkningsvärt med tanke på att 80-talet var balladernas årtionde. Antagligen är det bara en följd av att det nu för tiden inte längre spelas några ballader på dansgolven, vilket är synd. På 80-talet var det ju en väsentlig anledning till varför man gick ut på klubb överhuvudtaget. Att få dansa ”tryckare” långsamt, tätt intill någon var ju det bästa under hela kvällen.

Damokles
HYMN passade på att kolla läget med de övriga artisterna som också spelar på Retro Future Festival i Malmö.
Hur kom du själv i kontakt med synthwave?
Midnight Danger: – Jag har alltid gillat musik och filmer från 80-talet. 2013 hittade jag (nu nedtagna) YouTube-kanalen Maniac Synth som blandade klipp från 80-talsfilmer med synthwave. Strax därpå kom jag i kontakt med bolaget NewRetroWave som nu är min label. Jag förälskade mig i stilen direkt. Musiken var ny men 80-talskänslan så genuin. Jag bestämde mig för att starta mitt eget synthwaveprojekt färgat av den bakgrund som jag själv har inom hårdrock och metal.
NINA: – För mig var det filmen Drive, jag fastnade omedelbart för soundtracket och 80-talsestetiken.
”För mig var det filmen Drive, jag fastnade omedelbart för soundtracket och 80-talsestetiken”
Dynatron: – Det var omkring 2011 genom min vän Neros77 som la upp videor på YouTube. Han hade gjort en video till Thomas Barrandons ”The Quiet Earth” som verkligen fångade mig. Sedan upptäckte jag Lazerhawk, Mitch Murder och Miami Nights 1984. Neros77 introducerade mig också till Facebook-gruppen Synthetix (numera Synthetix.FM och Synthetix Music) som hade över 400 medlemmar. Den blev som en portal till en helt ny värld för mig.
HyprDrivr: – Det är faktiskt en rätt kul historia. Jag köpte en trasig Juno 106 får två år sedan och somnade framför Youtube när jag kollade på en reparationsguide. Youtube spelade vidare till relaterade videor, grävde fram Scandroids första platta och jag vaknade mitt i ”Awakening With You”. Soundet var familjärt men nytt samtidigt och jag var såld direkt. Jag kollade upp de relaterade artisterna Gunship och The Midnight och sedan var jag helt förlorad i synthwave.
Irving Force: – Jag skulle göra ett bidrag till en sorts tävling för att få göra musiken till en kortfilm och bland referenserna var det en del synthwave-artister. Jag forskade vidare och älskade vad jag hörde. Tyvärr fick jag inte jobbet men det var så kul att jag fortsatte göra musik själv.
Vad har du själv för förväntningar på kvällen den 30 mars?
Midnight Danger: – Jag har velat spela på Retro Future Festival sedan starten. Båda de två tidigare upplagorna i London verkar ha varit fantastiska.
NINA: – Retro Future Fest är alltid fantastiskt kul! Jag ser även fram emot att besöka Malmö då jag aldrig varit i er vackra stad förut.
”Det är första spelningen i Malmö av sitt slag, med en samling riktigt bra och hungriga artister”
Dynatron: – En fet fest! Det bli kul att träffa synthwavepubliken och de andra akterna. Det är alltid mycket energi på synthwavekonserter där alla delar passionen för musiken. Visst görs en hel del synthwave i både Sverige och Danmark men scenen har inte särskilt mycket uppbackning från branschen. Jag tvivlar på att musikindustrin i Danmark vet vad synthwave är för något trots att genren har existerat i snart tio år.
HyprDrivr: – Jag tror att det kommer bli som en kickoff för synthwave i Malmö. Det är första spelningen i Malmö av sitt slag, med en samling riktigt bra och hungriga artister. Dyk upp så att du slipper ljuga om det senare!
Irving Force: – Jag förväntar mig att alla kommer att följa lagen och uppföra sig enligt reglerna. Förhoppningsvis kommer jag inte behöva plasmablasta någon jävel.