Dream Music Two – Meditation och snygga fonter

Foto: Camilla Rehnstrand

Vad som började som ett experiment tillsammans med Melissa Auf der Maur (Hole, Smashing Pumpkins), en 24 timmars non-stop-festival i hennes galleri Basilica Hudson (Hudson, New York), utvecklades under 2017 till festivalen Dream Music på Malmö Live.

Den 16 februari är det dags för den andra upplagan – Dream Music Two. Åter på Malmö Live men med ett något annorlunda upplägg – istället för 12 timmar nu 6 timmar, istället för kväll och natt, nu dygnets morgontimmar.

”Om den förra upplagan mer handlade om att skapa tillstånd genom volym och råstyrka så leker vi denna gången med det motsatta formatet”

Det musikaliska temat har även det något skiftat från en tyngd på högljudda gitarrbaserade drones till mer minimalism, världsmusik, jazz och indiepop. Då som nu koordinerat av festivalens initiativtagare och kurator Nathan Larson, i år tillsammans med duon Wildbirds & Peacedrums.

– Jag ville denna gången testa att bredda festivalen och öppna upp för en större publik. Göra det lite mer tillgängligt. Om den förra upplagan mer handlade om att skapa tillstånd genom volym och råstyrka så leker vi denna gången med det motsatta formatet. Vi ser också vad som händer när man sätter fler artister, som i sin vardag är vana att genomföra spelningar på klubbar, i ett annat sammanhang.

Nathan Larson

Non-stop-konceptet är inget som stannar i New York eller Malmö, redan en vecka efter avslutad festival i Malmö är det dags för Lumen Project i Stockholm och senare i år en festival i Beirut, Libanon. Initiativtagaren känns igen i Nathan Larson.

– Jag har jobbat väldigt nära med Mariam Wallentin (Wildbirds & Peacedrums) för dessa uppsättningar. En väldigt viktig del i detta har varit att balansera könsaspekten då den här scenen fortfarande bygger till stor del på snubbar med högljudda gitarrer. Så när vi kommer över från Sverige till Libanon blir det med mestadels kvinnliga musiker, och i detta fallet också med mer varsamma tongångar. Kanske även mer komposition än improvisation.

”När vi kommer över från Sverige till Libanon blir det med mestadels kvinnliga musiker, och i detta fallet också med mer varsamma tongångar”

Reflektion och meditation är något som dyker upp lite här och var både i festivalernas egna program och när festivalerna beskrivs och omtalas. Nathan talar gärna varmt om meditation men också om en paketering och om att försöka finna en kulturell referens.

– Jag mediterar själv och är därmed själv också intresserad av konceptet. Tyvärr är hela det estetiska runt meditation fruktansvärt, yoga etc. Presentationen verkar helt enkelt inte viktig. För oss handlar det om att paketera och kommunicera vårt koncept i något som går att förstå.

– Vi får ofta frågan om man kan komma och gå som man vill och självklart kan man det – dessa festivaler skiljer sig egentligen inte ifrån någon annan musikfestival. Musiken är konstant och det är ungefär samma mängd artister. Tiden är dock komprimerad. Egentligen handlar det om att nå någon form av tillstånd genom musik – eller snarare att påminna besökaren om att detta genom musiken är möjligt. Man kan välja att helt ignorera det eller styra sig själv mot det.

Foto: Camilla Rehnstrand

En gratis försmak inför Dream Music Two kan även höras på Malmö Live måndagen den 11 februari då Nathan tillsammans med cellisten Gerda Holmqvist, saxofonisten Ida Karlsson och Ellen Petersson (Hey Elbow) skapar melodiska, klassiska och minimalistiska ljudlandskap.

Läs mer om Dream Music Two här.