Sarah Klang tar ut svängarna på Lunds Stadsteater

Arkivbild. Foto: Samuel Isaksson/Rockfoto

Lund en söndagskväll. Stadens gator ekar tomma och allt är stängt förutom något enstaka kedjecafé. Vid slutet av Skomakaregatan skådar jag Stadsteaterns ljus dit jag beger jag mig för att göra det jag misslyckats med flertalet gånger under året: se Sarah Klang live.

Vid fyra tillfällen under året som gått har jag lyckats missa hennes spelningar i Malmö och Lund genom att befinna mig på annan ort, och varje gång har det svidit. Jag har varit förälskad i Sveriges bästa röst ända sedan jag hörde den för första gången under hösten 2017. Och nu är det äntligen dags igen.

Jag tar plats i den fulla salongen lagom till konsertens början. Det åtta personer starka bandet kliver ut i scenens dunkel. I det mörkt blå skenet stiger sedan Klang ut, hennes ljusa hår och vita klänning ännu mer angeliskt upplyst av en strålkastare, och öppnar spelningen med ”Bluebird” från vinterns fantastiska albumsläpp, Love In The Milky Way.

Material från albumet varvas med nytt material. Klang refererar ofta till ”nya plattan”, så uppenbarligen ligger ett album redo att släppas. Av det jag hör låter det som ett stabilt uppföljaralbum, även om jag nog behöver några genomlyssningar till av låtarna för att verkligen ta dem till mig som jag gjort med allt från den första plattan. ”Wildfire” sticker ut som ett riktigt starkt nytt spår.

Klang tar verkligen ut svängarna röstmässigt under hela spelningen. I början känner jag att det får enkelheten i låtarna (som också är en styrka) att gå förlorad, men det är förmodligen bara för att jag jämför med studioversionerna som jag lyssnat sönder och samman. Går jag på konsert för att lyssna på en så stark röst kan jag lika gärna få ordentlig utdelning, något som hon levererar med råge.

Hon ger oss också en cover av Neil Youngs ”Harvest Moon” innan spelningen avslutas med ett rysligt starkt framförande av ”Lover”. Lite över en timme klockar konserten in på, generöst med tanke på att Klang ju bara nyligen debuterat. Jag beger mig hemåt, oerhört nöjd och spänd på det nya materialet som jag när det väl släpps kommer att spela lika flitigt som föregångaren.