
Tio år efter Leslie – Killen som kommer att glänsa är dokumentärfilmaren Stefan Berg tillbaka med ännu en film om och med Leslie Tay.
Det känns speciellt att se Leslie brinner i Malmö, i staden som format och fostrat dokumentärens huvudperson men också mig själv. Biorafen Panora ligger bara ett par kvarter från Sofielund, stadsdelen i vilken Leslie Tay är uppvuxen och som på många sätt spelar huvudroll i både Leslie – Killen som kommer att glänsa och Stefan Bergs tidigare film Pojkar (2004) – där Leslie också är med på ett hörn. I publiken finns både tonåringar och medelålderns kulturmänniskor; kanske från Sofielund, kanske inte, men Malmö är inte större än de flesta känner igen miljöerna ändå.
Stefan Berg, som är på plats, förklarar innan filmen startar att han utifrån allt det material som filmats under de femton år han följt Leslie Tay, har lagt ett pussel som resulterat i den film som snart ska rullas ut på den stora duken framför oss. Ett väldigt engagerande pussel ska det visa sig.
Leslie Tay – numera erkänd producent, låtskrivare och R&B-artist, och högaktuell med det efterlängtade debutalbumet Vilja & Tålamod, var en gång en vilsen Malmöpojke som det höll på att gå väldigt snett för. Men då och för alltid är han en stor personlighet som är som gjord för den här typen av människoporträtt. Stefan Berg har verkligen hittat rätt person, Tay charmar oss alla.
Filmen handlar till stor del om den kreativa process som det är att släppa ett album, mycket tid ägnas åt att följa med Leslie in i studion och på de stora galorna. På så sätt är Leslie brinner en ganska traditionell musikdokumentär. Men det som är riktigt intressant är hur dessa klipp står i kontrast till återblickarna som materialet varvas med.
Det blir också effektfullt att tänka på hur platserna framställs i detta. Malmö är mörkret, det som var, den hårda ytan. I Stockholm finns drömmarna, kreativiteten, glamouren, tidningen som utser Leslie Tay till Sveriges bäst klädda man. En dramaturgi som vänds upp och ner när artistkollektivet RMH, i vilket Leslie Tay ingår, lägger ner. Cirkeln sluts när Leslie åker hem till Malmö, plockar upp sina gamla vänner och drar utomlands med dem för att färdigställa albumet. Och det är ju ofta så, ibland måste man åka bort för att hitta hem.