Söndagsgig med Underground Youth och Emma Ruth Rundle

Emma Ruth Rundle. Foto: Wai Kei Fung

Söndagar är perfekta kvällar för att gå på spelning. Det täta konsertschemat i Göteborg de senaste veckorna har till och med skapat krockar på söndagar! För några veckor sedan krockade Melvins och Hot Snakes med identiska scentider, men denna söndag var det lättare att skapa utrymme för en liten minifestival som avslutning på helgen.

Fina Klubb High Time hade bokat strålande The Underground Youth, ursprungligen från Manchester, till Bengans mysiga scen. De gick på scen nästan exakt klockan nio och inledde med  ”You Made It Baby”. Det kändes som en lite trevande inledning, men efter hand tog det sig även om det inte riktigt nådde samma nivåer som när jag såg dem i samband med festivalen Fuzz Club Eindhoven i augusti.

Vi bjöds på låtar som ”Morning Sun” och ”Hope & Pray” och sista hela låten för min del blev favoriten ”Mademoiselle” i en särskilt vacker version efter ungefär fyrtio minuter.

Min minifestival behövde tyvärr en kortare förflyttning.

Första gången jag hörde Emma Ruth Rundle var 2010. Då spelade hon gitarr med postrockfavoriterna Red Sparowes som precis hade släppt finaalbumet The Fear Is Excruciating. But Therein Lies the Answer. Jag såg dem för första gången under den turnén, på Pustervik, samma höst.

Men som soloartist var det först i samband med albumet Marked for Death 2016 som jag började lyssna på Emma Ruth Rundle, som ursprungligen kommer från Los Angeles, Kalifornien. Jag såg henne göra en oerhört fin solospelning på Plan B i Malmö i fjol och i september släpptes det lysande albumet On Dark Horses.

Denna kväll spelade hon med band på Skjul Fyra Sex i Fiskhamnen och sträckan mellan Bengans och Fiskhamnen är enkelt löst, även en lite småkylig söndagskväll. Jag kom dit och hann se avslutningen på Jaye Jayles spelning som lät riktigt bra.

Exakt klockan 22:22 inledde Emma Ruth Rundle spelningen med ett stort, svart skynke bakom scenen med texten ERR och en målad, vit sagohäst. Det var vackert och passade perfekt in i miljön.

De fyra musikerna inledde med ”Dead Set Eyes” och det lät strålande. Vi bjöds på en härlig stund där denna briljanta sångerska och låtskrivare bjöd på sina bästa låtar som till exempel ”Protection”, ”Marked For Death” och nya ”Darkhorse”.

Ljudbilden var stundtals tung och mäktig och när det avslutades med ”Heaven”, efter ungefär fyrtiofem minuter, så var vi nog många som hade haft en fin avslutning på helgen och gav sig ut i den kyliga kvällen.

Bilen rullade långsammare än normalt på det bitvis ganska hala underlaget en stund senare, och det var tur, för det räddade nog livet på en räv som promenerade genom sitt nattlandskap med stjärnorna och den vackra månen som ständiga följeslagare.