
The Garden är tvillingarna Shears, som vid det här laget nästan är mer kända än sitt gemensamma musikaliska projekt. I helgen kommer de tillbaka till Sverige för att spela på nyligen återuppståndna Plan B – en konsertlokal som till 100% delar duons normbrytande förhållande till genre och genus.
The Garden är ute på din andra Europaturné efter släppet av deras femte album, Mirror Might Steal Your Charm. Det är tre år sedan förra skivan kom och den senaste tiden har Wyatt och Fletcher varit flitigt anlitade som modeller (vilket albumtiteln kanske speglar) och arbetat på sina respektive soloprojekt Enjoy (Wyatt) och Puzzle (Fletcher), vilka båda har släppt material på kaliforniska Burger Records.
Själva kommer de från Orange Country i samma delstat och de definitivt sin bakgrund i punk- och DIY-scenen. De har spelat i flera olika band, inte minst The Cosmonauts. Men när man lyssnar på The Garden förstår man att de alltid har föreställt sig något större, galnare och mera grandiost. Själva kallar de det ”vada vada”, som både är musiken, en sinnesstämning och ett kollektiv av artister. Förutom deras soloprojekt har de också arbetat med fantastiska artister som t.ex. Cowgirl Clue.
Trots att det har dröjt länge sedan förra album jämfört med intervallen mellan deras tidiga släpp, är nya skivan en sådan explosion av uppfinningsrikedom att det absolut hade kunnat ta tre år för andra artister att skapa något liknande. Samtidigt låter deras mästerliga blandning av hardcore, jungle, hiphop och indiepop som något de likaväl hade kunnat vända ihop på några timmar. Det är med en utstuderad lätthet de slänger ur sig komplicerade låtar som ”Shameless Shadow”, där de blandar musikalvibbar med distad bas och textrader som ”what the foot you thinkin’ bud?”.

Ungefär samma positivt kaosartade intryck får man när man besöker Plan B i Malmö, där de kommer att spela på söndag. Ofta har det för mig framstått som ett under att de lyckats boka alla dessa spelningar och på något sätt få det att fungera. The Garden har varit bokade sedan länge, eftersom det är det enda stoppet för dem i Norden den här gången. Att det är på just Plan B säger mer om Plan B:s ambitionsnivå än något annat. Lagom till konserten har de också fått tillstånd att öppna lokalen igen, efter att ha varit tvungna att stänga ner verksamheten i flera veckor. Trots detta har man vägrat ställa in planerade konserter.
The Garden gör musik så som den kommer att låta i framtiden, och Plan B är konsertlokalen som arbetar efter en modell som är den enda som kommer att fungera om 10-20 år när livemusiken kanske är mer eller mindre utdöd. Då måste man göra det själv, för man kan inte lita på att någon som faktiskt tjänar pengar på sitt jobb kommer att boka band som The Garden eller något av de andra hundratals band som spelat på Plan B.
Missa inte The Garden i Malmö på söndag, eller de andra grymma spelningar som Plan B har på gång med bland andra The Coathangers, Ian Svenonious nya projekt Escape-ism, Emma Ruth Rundle, spanska Mourn och japanska Kikagaku Moyo.