Kan en symfonisk rockmusikal i ”Det susar i säven”-stil om ett gäng överklassdjur i väst och klockkedja med namn som Sir Maximus Mouse och Harlequin Hare ha uppstått på någon annan plats eller vid någon annan tid än England i början av 1970-talet? Antagligen inte.
Kort efter att han fick lämna Deep Purple 1973, rekryterades basisten och producenten Roger Glover för att komponera musiken till en planerad filmatisering av den illustrerade boken The Butterfly Ball and the Grasshopper’s Feast av William Plomer och Alan Aldridge. Filmen blev aldrig av, men det är en annan historia.
Den orättvist förbisedde (men det är också en annan historia) ”rockräven” Glover drog ihop några av sina kompisar, bland andra David Coverdale och ”The Voice of Rock” Glenn Hughes, som faktiskt ersatt honom i Deep Purple, samt Ronnie James Dio som skulle komma att göra sig ett namn i Deep Purple-gitarristen Ritchie Blackmores Rainbow. Med många flera.
Resultatet blev en LP med samma titel som boken och som nu återutges av brittiska Cherry Red Records med demos, alternativa mixar och en radiospecial från 1974 där Glover berättar om projektets framväxt. Alltsammans fördelat över tre cd och förpackat i en snygg pappbox.
Musikaliskt är albumet en samling vinjetter som presenterar de olika karaktärerna i berättelsen. Förvånansvärt korta med tanke på den då grasserande progrocken. Och det är någonstans mellan prog och orkestrerad kammarpop à la The Divine Comedy som vi hamnar. Glover visar upp både djup och bredd i sin musik på ett sätt som nog överraskar den som mest känner till honom som basisten på ”Smoke on the Water”. The Butterfly Ball and the Grasshopper’s Feast är en väldigt charmig bagatell och kanske lite mer än så.