
Återförenade garagebandet The Stems spelade i Malmö och Stockholm i helgen. Deras första album har drygt 30 år på nacken, så de bestämde sig för att åka ut och spela just de låtarna igen. Vår skribent Krister Bladh var på plats på Folk å Rock när bandet besökte Malmö. Enligt honom var albumspåren långt ifrån det bästa kvällen bjöd på.
För många som lyssnar på powerpop är Dom Mariani en central figur, framför allt om man var med om 80-talet då Mariani spelade i flera olika grupper som kom att definiera det australiensiska soundet. Dessa band tog den 12-strängade neo-psykedelian som The Church populariserade och blev ett mellanled i utvecklingen av det som på 90-talet skulle bli indierock eller indiepop.
Men Mariani hade alltid ena foten i 60-talets amerikanska garagerock. I efterhand ter sig powerpop och 80-talets garagerevival som två helt skilda världar, men 1985 fanns det inga sådana gränser då allt antingen var FM-rock eller ett resultat av den DIY-scen som uppstod med punken.

Ett av Marianis första band var The Stems, bildade i Perth i mitten av 80-talet. Under bandets tidiga skede var de ett av de få band som lyckades med att autentiskt återskapande av 60-talets estetik och låtskrivade. Det var väldigt många som försökte men endast en handfull som lyckades – däribland The Thanes från Skottland, The Chesterfield Kings från USA, The Kliek från Holland och Crimson Shadows från Sverige.
Vid det laget The Stems första album kom ut – At First Sight, Violets Are Blue som firade 30 år nyligen – hade bandet redan utvecklats mot ett mer välproducerat och poppigt sound. Efter splittringen tog Mariani med sig detta i andra projekt som The Someloves och The Summer Suns (som bildades av Perths andra musikaliska hjälte Kim Williams). Albumet känns på många sätt som en dålig kompromiss för mig – och ett tecken på musikaliska skiljaktigheter. Trots det är det ett riktigt bra album, som dessutom sålde mycket bra i Australien.
För att fira skivans jubileum har den inte bara återutgivits, Dom Mariani har också gett sig ut på turné tillsammans med ett återförenat The Stems. I fredags besökte de Malmö för en intim spelning på Folk å Rock. De bjöd på en riktig hitkavalkad och ett generöst, dubbelt extranummer som bland annat bestod av en fantastisk version av landsmännens The Easybeats ”Sorry” från 1966.
Kvällens bästa låt var dock ”Tears Me In Two”, som med sitt stentunga riff nästan inte kan göras i en dålig version. Se originalvideon från 1985, inspelad från australiensiska musikprogrammet Rage här:
Tyvärr så kände man verkligen avsaknaden av originalgitarristen och sångaren Richard Lane, som hade ersatts av en lite för ivrig yngre gitarrist. Som värst blev det under versionerna av ”Sad Girl” och ”Make You Mine” som förlängdes till långa bluesjams på ”Baby Please Don’t Go” och ”I Can Only Give You Everything” (båda av Van Morrison och Them). Där blev det lite väl gubbigt, men å andra sidan var det nog precis det publiken, som kom i gång och dansade både till vänster och höger, ville ha.
Överlag lät de folkrockiga låtarna bäst, där de bytte om från fuzztone till 12-strängat och stämsång. ”Love Will Grow” som släpptes på en EP 1985 är fortfarande en av deras bästa låtar och för övrigt en av de första jag hörde av The Stems. Tillsammans med ”She’s Fine” är den med på Children of Nuggets – Original Artyfacts From The Second Psychedelic Era 1976-1996 (en uppföljare till den ursprungliga Nuggets-samligen). Med ett enkelt riff har Mariani lyckats skriva den enda låten som kan utmana The Rain Parade om den bästa emuleringen av The Byrds.
Jag har svårt att se framför mig att The Stems får några nya fans i samband med turnén, de är trots allt inte unga och coola längre. Dessutom känns de faktiskt inte som ett garageband längre, utan mer som en naturlig fortsättning på DM3 (ett av Dom Marianis senare band).
Man saknar också Vox-orgeln som satte tydlig prägel på bandets tidiga singlar. Men ifall någon har fått mersmak efter att ha läst artikeln kan jag varmt rekommendera samlingen From the Vault, släppt av italienska Teen Sound 2010 (finns tyvärr inte på streamingtjänsterna).