Det är uppenbart att Göteborgs indieveteraner har haft det svårt att få vardagen att gå ihop och Hästpojkens nya singel ”Råttans år” – duons första material sedan 2013 – speglar denna utveckling.
I texten tangerar Martin Elisson familjeliv, topplån och krisande relationer. Den forne Bad Cash Quartet-kollegan Jonas Lundqvist har slagit in på samma linje, men till skillnad från ”Råttans år” färgas Lundqvists bästa låtar av självdistans och humor. Hästpojken väljer att klä sin musik i pianotoner och stråkar, med resultatet att produktionen får mig att tänka på en trygghetsförsäkring, där målsättningen är att betala av CSN-låten som söps bort under 00-talet. ”Råttans år” kräver inget av lyssnaren.
Detta är musik för 40-åringar som lever kvar i svunna tider och som endast går på klubb om favoritbandet återförenas. Texten behandlar nuet, samtidigt präglas grundtonen av nostalgi och tillbakablickar, där allt är som vanligt (och det är textens huvudpoäng). Vissa kommer att jubla, men jag passar. Personligheten saknar jag kantigheten hos bandets bästa låtar.
Albumet Hästpojken är död släpps den 20 april via Tamiami Records.