
Arkivbild. Foto: Kristian Gullner / Rockfoto
Tillvaron som androgyn envåldshärskare med erkänt starkt kontrollbehov kan vara tuff. Efter en period av utbrändhet och depression har Chris Corner kommit ut på andra sidan.
Det åttonde IAMX-albumet Alive In New Light som släpptes för fyra veckor sedan har följaktligen en mer positiv och ljusare framtoning än vi är vana vid från mannen som har myntat begreppet ”glam noir” för att beskriva både sin musikaliska och visuella inriktning.
Chris började sin musikaliska resa med Sneaker Pimps i mitten av 90-talet. Den nedlagda trip hop-akten hamnar ofta i skuggan av mer tongivande genrestorheter som Massive Attack och Tricky men det är med soloprojektet IAMX han har funnit sin identitet.
Fjorton år har gått sedan första IAMX-albumet Kiss + Swallow (som ursprungligen var tänkt att bli uppföljaren till Sneaker Pimps sista album Bloodsport). Mycket har förändrats sedan dess. Men ändå inte. Det är den avskalade, elektroniska ljudbilden och den mörka synthpoppen från de tidiga IAMX-åren som han har hittat tillbaka till efter resan mot ett större, mer liveorienterat sound som kulminerade på utmärkta The Unified Field (2013).
Spelningen på Lille Vega i Köpenhamn inleds med titelspåret från nya Alive In New Light, där Chris sjunger med stor inlevelse över skimrande synthstämmor. Det är dock när energinivån höjs under det suggestiva drivet i tredje låten ”I Come With Knives” som det sparkar igång på allvar.
Även den visuella delen av IAMX är viktig och speglar, likt musiken, Chris fascination för dekadent leverne och goth- och glam-estetik. Närmst på scen är han flankerad av Janine Gezang, som länge varit en central del av livebandet IAMX, och keyboardisten Sammi Doll, som vi annars känner igen från industrirockbandet Bullet Height. Scenen är som hämtad från en gothklubb bortom Thunderdome och det händer så mycket att det blir svårt att följa allt med blicken. Inget lämnas åt slumpen, den Cornerska perfektionismen genomsyrar allt. De snygga stilrena bakgrundsprojektionerna, där bland annat Chris duettpartner Kat Von D dyker upp under ”Stalker”, känns nästan överflödiga.
Fokus ligger på de två senaste albumen. Bland det äldre materialet lyfter klassiska ”Spit It Out” i en snygg, storslagen version som långsamt växer fram till kvällens känslomässiga klimax. Analoga trumset och diverse slagverk ger en organisk och mer fysisk känsla åt den i övrigt helt elektroniska musiken. Live låter det lite hårdare. Det manglas på bra, bland annat under de industriellt klingande partierna i ”No Maker Made Me”. Titelspåret från Kiss + Swallow får avsluta den mycket starka spelningen som befäster Chris Corners position som en av den gotiska musiktraditionens stora scenpersonligheter.