
Det var en gnistrande kall februarikväll i Göteborg. Stjärnorna glittrade mot den mörka himlen och Jupiter lyste lite skarpare. Det var annonserat konsert på fina Pustervik, som så många gånger förr, och denna gång handlade det om ett, för mig, tämligen okänt band.
Susto kommer från Charleston, South Carolina, och har hunnit släppa två album sedan starten 2014. Båda plattorna innehåller flera fina låtar och den senaste, & I’m Fine Today, släpptes i fjol. Bandet rör sig ganska fritt inom americanan och den alternativa countryscenen, men experimenterar ibland även utanför dessa och då kan det mer handla om ren indierock.
Klockan var kvart över åtta när de fem musikerna gick på scen på Pusterviks ovanvåning. Det var ganska mycket folk och, som vanligt, en härlig stämning när klubben Woody West står för värdskapet. Det började lite trevande.
Där jag stod var det, för en gångs skull, ganska dåligt ljud och Justin Osbornes fina sång nådde inte alls fram som jag hade tänkt mig. Men två inledningslåtar är ju inte så mycket att tjafsa om för när “Gay in the South” inleddes så svängde ljudet, Osbornes sång omfamnade oss och det var lika strålande som den nyss nämnda stjärnhimlen.
Det fortsatte i samma linje och varje låt var i stort sett en egen lite höjdpunkt, men om jag ska välja ut några låtar så lyfte “Far Out Feeling” och “Friends, Lovers, Ex-Lovers: Whatever” särskilt medan avslutningen på “Wasted Mind” nästan fick hela huset att lyfta.
Vi bjöds även på en ny låt (“Rock On!”) som vittnade om att den platta som ska spelas in när Susto kommer tillbaka till Nordamerika kommer att vara något att se fram emot.
Jag är oerhört glad för det jag fick uppleva. Det är verkligen inte svårt att förstå att Ben Bridwell i Band Of Horses, som delvis rör sig inom samma genre, lär vara en stor beundrare av Susto.
Turnén fortsatte med spelning i Motala under torsdagskvällen, därefter Folk å Rock i Malmö på fredag, Tryckhallen i Falkenberg på lördag och Biljardkompaniet i Kristianstad på söndag innan den rullar vidare till Norge. Detta bör du absolut se om du är i närheten.