I november förra året släppte Cherry Red en matig singelsamling signerad det inflytelserika postpunkbandet The Fall. En samling som visade Manchester-särlingarnas omfattande låtkatalog och samtidigt utgjorde låtmaterialet ett ypperligt bevis för att frontmannen Mark E. Smith tillhörde en av musikhistoriens mest egensinniga sångare. Nu blir det inga fler The Fall-singlar – idag kom nämligen beskedet att Smith avlidit 60 år gammal.
Mark E. Smith ställde sig på scen oavsett hälsotillstånd; för en tid sedan tvingades han dock ställa in The Falls samtliga konserter och Smiths sista framträdande ägde rum i Glasgow den 4 november förra året.
The Fall grundades 1976 och har varit aktiva ända till dagens datum. Smith har stått i centrum, blivit synonym med bandet och har sedan länge varit den enda kvarvarande originalmedlemmen. Fram till 1983 släppte The Fall en mängd klassiska skivor som Live at the Witch Trials (1979), Dragnet (1979) och Grotesque (After The Gramme) (1980). Oumbärliga album för den som söker alternativmusikens ursprung. Smith var inte intresserad av framgång för sakens skull – det var musiken som stod i centrum. Detta var emellertid bara början.
Smith älskades av BBC-legenden John Peel [1939-2014] och 1980 års Rough Trade-singel ”Totally Wired” fick undertecknad att dansa så att svetten sprutade. Peel var med andra ord inte ensam om sin beundran.
Sedan mitten av 90-talet har jag lyssnat på varenda The Fall-skiva med stor nyfikenhet och favoritlåtarna har varierat. Vid dödsbeskedet valde jag att lyssna på ”How I Wrote ’Elastic Man'” från 1980. Fråga mig inte varför. Jag kunde lika gärna ha valt ”Bombast”, ”Lost in Music” eller ”Hip Priest”. Valen är egentligen oändliga.
1983 träffade Smith sin blivande fru Brix Smith och med henne i bandet skapades The Fall-magi som nådde svindlande höjder. Hörnstenar som The Wonderful and Frightening World of the Fall (1984) och This Nation’s Saving Grace (1985) gav fans över hela världen. Låten ”I Am Damo Suzuki” fick mig att upptäcka tyska krautlegenderna Can.
Brix och Smith banade väg för ett mer lättillgängligt The Fall och fantastiska coverlåtar som ”Mr. Pharmacist” och ”Victoria” förtydligar detta faktum. 1989 bryts samarbetet och paret går skilda vägar. The Falls första skiva utan Brix – 1990 års Extricate – visade dock att Smith klarade sig bra på egen hand.
På 90-talet signades the Fall av Matador och albumen fortsatta att avlösa varandra. Kvalitén varierade, men det gick aldrig att ta miste på en The Fall-skiva. Smiths pratsång, som blev allt grumligare, lockade ständigt till sig nya beundrare. Och lika många stod som frågetecken.
The Falls sista skiva anlände förra året och döptes till New Facts Emerge – gruppens 31:a studioalbum. En inspelning som visade att Smith hade mycket kvar att ge (40 år efter debut-EP:n Bingo-Master’s Break-Out!). Minst sagt imponerade med tanke på hans vacklande hälsa.
BBC dödförklarade Smith i början av förra året, men nu har verkligheten kommit ikapp fiktionen. Från och med den 24 januari 2018 blir det ingen mer grinig postpunk från en av vår tids främsta inspiratörer – en gnista som föddes när Sex Pistols spelade i The Fall-grundarens hemstad. Eller så var det något helt annat som lade grunden för bandets bångstyriga musik.
