Florence Alabama Music Enterprises. Namnet skulle kunna vara en skivbutik någonstans i Alabama. En sån där riktigt mysig liten butik där en gräver i backarna och plockar upp fynd efter fynd. På sätt och vis är det faktiskt också en skivbutik, med den stora skillnaden att de inte säljer skivorna. Det är de som tillverkar dem. Bunta bara ihop de första bokstäverna i varje ord så blir det nog begripligare. Vi har F, A, M och E. Detta bildar FAME. Lägg på ”Studios” så är vi hemma.
I en obetydlig liten stad en bit söder om Nashville började det. En historia om en studio och en person med visioner. Han hette Rick Hall. Rick Hall kom från ett fattigt leverne. Det handlar såklart om den klassiska historien. En familj på landsbygden som sliter dagarna ut för att få det att gå ihop.
Hall jobbade efter sin uppväxt på gården med diverse olika jobb, men höll alltid sitt intresse för musik levande. Han spelade tidigt med musiker som Billy Sherrill och Dan Penn, två musiker som skulle bli enorma inom musiksvängen. Inte minst Dan Penn, som skrivit otaliga soulhits genom åren och därför självfallet har en stark koppling till FAME Studios.
Tillsammans med Billy Sherrill och en man som hette Tom Stafford startade han det ovan nämnda FAME. FAME var till en början placerade ovanför ett apotek i Florence, Alabama. En plats som inte var speciellt glamorös på något plan, men gav Hall och gänget mod. Han bestämde sig nämligen för att hyra en övergiven lagerlokal i det närbelägna Muscle Shoals och spela in en man som hette Arthur Alexander.
Den låt som spelades in hette ”You Better Move On” och släptes år 1961. Den blev upplockad för distribution av Dot Records, något som ledde till 800000 sålda singlar och således den första hitlåten från Muscle Shoals. Värt att nämna är att en mycket ung Norbert Putnam spelade bas på låten, han skulle senare att spela med alla från Elvis Presley till John Hiatt. Detta visar ett smakprov på Rick Halls extrema förmåga att plocka musiker till hans stall.
Pengarna från hitsingeln ledde till att en flytt till bättre lokaler kunde genomföras. En studio byggdes i Muscle Shoals och denna byggnad skulle komma att producera oräkneliga hits genom åren. Bland de första märks Jimmy Hughes ”Steal Away”.
Rick Hall fortsatte att bygga sitt imperium i södra USA. Under 60-och 70-talen blev denna lilla stad i Alabama känd som: ”The Hit Recording Capital of the World”. Ett ganska kaxigt statement, men med facit i hand var det inte en lögn. Muscle Shoals har utan tvekan flest hitlåtar per capita i hela världen.
På skivorna från den lilla studion satt musiker och, som på löpande band, spelade på låtar som världen än idag njuter av. De mesta orkestrerat av Rick Hall, som producerade många av de skivor som lämnade Muscle Shoals för att påbörja sin raketfärd mot förstaplatsen på listorna.
Visst hade han motgångar, Rick Hall. Den tidiga gruppen musiker han satte ihop i sin studio lämnade honom för att starta en egen. En smäll såklart, men han reste sig upp och inte alltför lång tid efter släpptes plattor från FAME-studion som än idag hörs eka världen över. Den andra studion är också ett intressant kapitel. Som även den, bara ett stenkast från FAME-studion, skapade musik i världsklass. Men den historien är för en annan dag.
Rick Hall var en person som jobbade dag och natt för att skapa det lilla imperium som studion ändå blev. Med en fingertoppskänsla för soul, country och pop skapade han vägen för att lyckas få det bästa ur en artist. Visst missade han Lynyrd Skynyrd, han tyckte visst att de var lagda lite väl åt hippe-hållet för att funka. Men de kneps av den där andra studion ett stenkast därifrån, vilken på sätt och vis också var hans verk.
Det finns många historier om Rick Hall. Vissa säger att han var en lite väl envis man, något som satte stopp för en del och även fick det tidiga studiobandet The Swampers att starta egen studio. Andra höjer honom till skyarna. Sanningen ligger väl någonstans där emellan. Men oavsett vad har vi honom att tacka för att han, likt Jim Stewart och Estelle Axton på Stax, vägrade se skillnad på svarta och vita, en vägran skrämmande få delade under den tiden. Framförallt inte i Alabama eller Tennessee.
Rick Hall avled den 2 januari, 85 år gammal och i princip till sin dödsdag fortfarande engagerad i studion. Nu finns det väl inte så mycket mer att säga än: tack Rick Hall, för allt du gjort för musiken. Och på ett mer egoistiskt plan: tack Rick Hall, utan dig hade min skivsamling vart riktigt medioker.
Sist men inte minst en liten underlig historia signerad skribenten:
Den 2 januari var dagen då jag fick ett omärkt paket. Detta paket var inte riktigt vilket paket som helst. Det visade sig nämligen innehålla ett signerat exemplar av Norbert Putnams självbiografi. Putnam spelade på bland det första framgångsrika materialet Rick Hall producerade och den damp ned i lådan samma dag som Rick Hall dog. Förmodligen ett sammanträffande. Men det tänker jag vägra att tro på.