Det blev stort medialt ståhej när det stjärnspäckade allkonstkollektivet Medborgarbandet höll presskonferens om den kommande föreställningen Vinnaren tar allt. HYMN träffade artisten Nina Persson, projektledaren Gudrun Hauksdottir och skådespelaren Sakib Zabbar på Radiohuset i Stockholm i ett samtal om musik, politik och representation.
Vinnaren tar allt är ett samarbete mellan Malmö stadsteater och Medborgarbandet och har premiär i mars 2018. Ett 20-tal personer kommer stå på scen under varje föreställning, med olika konstnärliga uttryck som akrobatik, musik, skådespeleri och dans. Det har varit ett pussel att hitta alla deltagare, eftersom idén var att ha med så många olika typer av människor och uttryck som möjligt. Sakib Zabbar var en av de första som blev klar och en av dem som kändes självklara.
– Vi visste att vi skulle behöva lägga ett pussel för att få ihop Medborgarbandet, för vi skulle ha en spridning på allt möjligt – bakgrund, musik, kön, etnicitet, ålder, karaktär på artisteriet och så vidare. Det var mycket som klaffade med Sakib på en gång, inte minst att han har ett bra artistiskt uttryck. Vi hittade en gammal Youtubefilm med hans audition för Idol 2013 och fastnade direkt. Där var du strålande, utbrister Nina Persson och tittar glatt på Sakib Zabbar.
Att vara artistiskt multikompetent var också viktigt när deltagarna skulle väljas ut. Alla skådespelare som är med från Malmö stadsteater är musikaliska och kunde tänka sig att sjunga och dansa. Dessutom tyckte de att det är kul att göra saker som inte är deras vanliga jobb. Det har också handlat om att bygga upp ett liveband, där man både ska kunna hantera ett instrument och vara beredd på att göra andra saker på scen. Det har varit ett kriterium för att vara med i bandet, att kunna tänka sig att ha publikkontakt, att ha kontakt med de andra i ensemblen och till och med att hoppa ifrån bandet en stund och skådespela istället, förklarar Nina Persson.
– Och jag är diktator så jag är såklart självskriven i föreställningen! Thomas Öberg från Bob Hund har varit med ganska länge i det här, ett halvår, kanske ett år. Med honom handlar det om att vi tycker om hans uttryck. Han är så himla klipsk! Klipsk och bitsk och rolig och allvarlig. Men även hans låtskriveri och temperaturkänsla för musicerandet är viktigt. Han blev så engagerad i allt vi håller på med, med det kollektiva, så han blev också tidigt självskriven som artist, säger Nina Persson.
En av Sveriges starkaste soulröster, Kristin Amparo, var ett klockrent val till Medborgarbandet, säger Nina Persson.
– Vi bestämde möte på ett café i Malmö och då kom hon med sin gitarr. Hon hade fan inte ens ett case, tror jag! Vi hade knappt börjat dricka vårt kaffe innan hon sjöng för oss. Och Moto Boy, han är ju tekniskt sett med i bandet som gitarrist, men eftersom han är så bra som både kompositör och artist, kommer han självklart också att sjunga. Och agera!
Hur viktig har den här mixen av människor varit för er?
– Det har varit extremt viktigt att få till blandningen. Inte bara för att det ska vara något slags politiskt statement utan för att det blir mycket bättre. Man kan inte bara ha vita medelålders personer på scen, rent sceniskt blir det bättre, säger Gudrun Hauksdottir.
– Det är energimässigt viktigt också. Jag är inte så förskräckligt gammal, men jag tycker redan att musiker som jag vuxit upp med har blivit lite trötta. Det krävs att det finns nytt blod på scen, fyller Nina Persson i.

Sakib Zabbar. Foto: Henrik Hulander
Var det självklart för dig, Sakib, att vara med i det här projektet?
– Nina kontaktade mig på Instagram. Jag minns det för då hade du skrivit ett meddelande med ord som ”Malmö stadsteater” och ”politiskt” – det var ord som fick mina ögon att reagera, säger Sakib Zabbar och visar med intensiva ögonrörelser. Jag har ju sysslat med både musik och teater, så det var guld att få ingå i ett projekt som hade en så konstnärlig bredd. Det var det som avgjorde att jag tackade ja.
Sakib Zabbar trycker på det stora med att föreställningen inte har någon konstnärlig gräns, allt finns där, från akrobater till musiker till skriven dramatik.
– Jag gillade också medborgartanken i det hela, det som Gudrun har jobbat med ute i skolorna, det går jag igång på. Och att vi inte riktigt visste vad det skulle bli egentligen, det fanns inget skrivet manus som skulle tolkas, utan det var ju nyskrivet allting, nyskapat och oskapat, säger Sakib Zabbar.
Ni kallar föreställningen en nusvensk kabaré – kan ni förklara det?
– Ordet nusvensk var viktigt för oss att använda, för Citizens Band i New York, som vi har rötterna i, bestod av nostalgi. Det kändes viktigt att det inte skulle vara så nu. Vi vill blicka ut på det som är här och nu och framför allt vill vi tänka framåt, säger Nina Persson.
– Nusvenskt är alla vi som är här. Det spelar ingen roll vad man har i passet, om man har bott här länge, är född här eller precis kommit. Vi ska alla få plats och kunna leva våra liv drägligt. På så sätt är nusvenskt ett vackert ord, säger Gudrun Hauksdottir.
Vad var det som utlöste idén till Medborgarbandet? Att det snart är valår, spelade det roll?
– Det roliga är att det var några månader in i projektet som det slog oss att det är valår 2018, så då kändes det klockrent att vi har premiären då.
– Det började med att Nina och jag ville göra en politisk kabaré, fast vi ville inte kalla den för det. Politik är viktigt, men inte partipolitik, det tycker jag är gammalmodigt. Vi behöver prata med varandra, göra saker tillsammans, utan att kalla det för vänster eller höger. Jag har alltid varit engagerad under valår, men här tänkte vi att vi kan göra något som en samlad röst med det vi alla är bra på. Vi kommer kanske inte förändra världen, men vi kommer entusiasmera och få människor att tänka, säger Gudrun Hauksdottir.

Gudrun Hauksdottir och Nina Persson. Foto: Emmalisa Pauly
Ibland debatteras ju huruvida artister har som ansvar att ta ställning i olika samhällsfrågor.
– Ja, det kommer upp ibland om artister ska vara politiska hit och dit, men ur mitt perspektiv ser jag det som att allt vi ser på en teaterscen eller i en film eller vad det nu kan vara, vare sig det är Star Wars eller Shakespeare, är en reflektion över verkligheten. Det är politiskt det vi gör, det måste bli politiskt. Bara att jag som mörkhyad person går in i teaterrummet gör det till ett politiskt statement, vare sig jag vill eller inte, säger Sakib Zabbar.
Att samarbeta med Malmö stadsteater är viktigt, säger alla tre. Det ger deras projekt mer muskler för att nå ut till så många som möjligt, vilket är det viktigaste av allt.
– Det är därför den här diversiteten vi har är så viktig. Man kan inte skildra verkligheten om den inte är med. Det handlar inte om att representation ska finnas för att det ska se rätt ut, men det är så det behandlas ganska ofta. Det måste ju finnas för att det inte är rätt annars, rent matematiskt, säger Sakib Zabbar.
Medborgarbandet vill ju få särskilt unga att prata mer om demokrati, om att vara medborgare och vikten av att bry sig om samhället. Vad hoppas ni att ungdomarna ska bära med sig när de sett er föreställning?
– Jag tycker det känns viktigt att de ska tycka att det känns fräscht och coolt och att det har med dem att göra. Att popkulturen är med, att yngre artister och representationen ska få dem att känna ”det här är ju vi”. Att vi pratar ett språk som de förstår, säger Nina Persson.
Citizens Band som har inspirerat Medborgarbandet var också handgripligen med och försökte påverka valdeltagandet i tex Barack Obamas valkampanj – hur mycket aktivister har ni tänkt att vara?
– Nu har vi lagt grunden för Medborgarbandet och vi har föreställningen, sedan vet vi ju inte riktigt vad vi kan göra mer. Kanske fler föreställningar, kanske något annat. Nu är det ju fram till valet som vi gör den stora satsningen. Men det bubblar ju lite tankar om att det kan vara en rörelse vi har satt igång.
– Och det är viktigt att det här är ett band mellan medborgarna, inte att det är ett band som står och spelar, säger Gudrun Hauksdottir.
Även om poängen med Medborgarbandet inte är att det är ett band som står och spelar musik, är föreställningen Vinnaren tar allt framför allt musikburen med både låtar och inlagemusik. En del av materialet har de suttit på ganska länge och haft som ram, men musikinsamlingen tickar fortfarande på, berättar Nina Persson och lägger till att de också har tänkt släppa musik inför och under föreställningarna.
– Jag håller på och ringer förlag och kollar rättigheter, det skrivs musik av oss själva och av artister utifrån som vi har bett leverera musik. Och vi kommer närmare och närmare en situation där vi kan se vad vi har och var hålen finns, så vi kan börja beställa mer specifika saker, när vi ser vad vi saknar. Det är som att lösa korsord – man börjar med ett ord och sen får man in resten, säger Nina Persson.
Finns det andra projekt i Sverige som det här? För mig känns det som ni gör rätt unikt just nu.
– Det finns liknande saker, men det kan vara svårt att benämna det. Det finns inte ord för att riktigt förklara vad det är vi gör. Vi får skapa ordet. Det kanske är så att det vi gör är medborgarbandskt, säger Nina Persson ganska nöjt.
På lördag 21 oktober kl 13 står artisterna Nina Persson, Thomas Öberg, Sakib Zabbar och Sven Boräng i Hipps biljettkassa och säljer de första biljetterna till vårens föreställning Vinnaren tar allt.