INTERVJU + PREMIÄR: Det Stora Monstret – ”Vakna”

Göteborgsbaserade Jacob Johansson aka Det Stora Monstret är tillbaka med nya singeln ”Vakna” och det är en låt som är både bekant och främmande på samma gång. I likhet med tidigare material – inklusive de två senaste singlarna ”En drömd plats” och ”Saliv” – präglas ljudbilden av Jacobs falsett, som ger en personlig och mjuk framtoning. De drömska elementen känns också igen, samtidigt färgas låten av en ruffigare attityd än vanligt. Det handlar inte om några drastiska förändringar, men förändringarna är ändå hörbara. Idag har låten premiär på HYMN. Lyssna nedan och läs sedan vår intervju.

I höst släpper Det Stora Monstret sin andra skiva och det är ett album som låtit vänta på sig – de båda singlarna ”En drömd plats” och ”Saliv” har dock underlättat abstinensen. ”Vakna” är ytterligare ett styrkebesked. Idag kan vi även glädjas åt att Jacob medverkar på årets upplaga av Festival del Mar Asperö. Det Stora Monstret ser ut att växa sig ännu större.

Hur kom du fram till ljudbilden. Låten präglas av en snygg gitarrslinga. Lite ruffigare än exempelvis ”Saliv”.

– Jag och Nils Krogh (Genius Of Time och Arkajo), som producerar och spelar in största delen av skivan ihop med mig, jobbade på med produktionen, mix och så tills det kändes rätt. Jag slutar leta när intuitionen och kroppen säger ifrån att man anlänt. Hade mixat klart en version av låten som vi lyssnade på i studion när jag hörde den där melodin i huvudet samtidigt, det blev gitarrslingan du nämnde. Sedan är det Christopher Cantillio som spelar trummor på detta spår. Han har ju sitt fantastiska sätt att spela trummor på som präglar stämningen och energin i låten.

Är texten en samhällskommentar, att människor blundar inför en massa saker?

– Låten har väl kommit till som en reaktion på hur jag känner inför det mänskliga tillståndet i stort just nu, som jag uppfattar det ur mitt perspektiv. Dels i egna nära relationer, när jag tittat mig själv i spegeln. Men också inför samhället i stort, den politiska situationen nu såklart, men också det mänskliga beteendet historiskt sett.

– Jag har storslagna, naiva fantasier om mina låtar. Att de ska göra skillnad på riktigt. Kanske till och med slå upp den där gnistan som startar den där fredliga revolutionen mot en vänligare, hållbar planet som jag går och drömmer om. Men som jag sa när vi pratade om första singeln ”En drömd plats”, att om en låt kan lysa upp någons vardagsrum lite mer för en stund, så det känns lite varmare, så har den gjort sitt jobb i mina ögon.

Uppföljaren till debutalbumet har dröjt. Hur kommer det sig?

– Ja, jag får be om ursäkt för de alternativa fakta som cirkulerat kring att albumet skulle kommit ut förra året. Så blev det inte. Livet hade ett gäng jokrar undangömt. Lite minor i rockärmen, vilket har gjort att processen med skivan har dragit ut på tiden. Om allt vill sig väl och inget nytt hinder dyker upp, så kommer nya skivan att ges ut i höst.

Har du influerats av andra saker än vid debuten? På vilket sätt skiljer sig de båda albumen?

– Jag har jobbat på samma sätt när jag skrivit låtarna till det nya albumet som till det första. Det har varit andra saker som har känts angelägna nu som har drivit fram nya låtar. En del två fast med en mer explosiv produktion. Har som jag nämnde tidigare spelat in och producerat största delen av detta nya album ihop med Nils [Krogh] och han är otroligt grym på att skruva till ljudbilden. Innehållet i låtarna styrs fortsatt av det som knockar mig för tillfället. De kommer ur upprördhet och upprymdhet. Möten med nya monster.

Du har även släppt en ny singel under namnet Mount Song. Folkinspirerade ”Here It Goes”. Hur är det att skifta mellan svenska och engelska?

– Jag har hållit på med det hela livet. Jag är uppvuxen i Sverige med mamma som pratar svenska men pappa pratar bara engelska så jag har alltid gjort det med honom. Är väldigt kul att jobba med det projektet också. Finns många timmar på dygnet och det är skönt att kunna växla mellan lite olika medmusiker och uttryck. Ibland dyker det upp grejer på engelska i huvudet och ibland på svenska, så jag ser det som ännu en grej man är tacksam över att ha möjlighet att kunna va kreativ och uttrycka sig med. Kommer en skiva med Mount Song den 5 maj.

I sommar spelar du på Festival del Mar Asperö. Vad kan publiken förvänta sig?

– Vet inte ännu. Får se när den dagen kommer. Men det ska bli väldigt kul och jag ser mycket fram emot att spela där.

Besöker du själv många festivaler som åskådare?

– Det finns få saker som slår en mäktig livekonsertupplevelse. Men på senaste år har jag varit så pass upptagen med att spela själv och släppa musik med allt vad det innebär att jag haft svårt att få tid att åka runt som åskådare.

Fler Det Stora Monstret-datum:

20 maj Låtskrivarfestival, Biskop-Arnö 01

1 juni Lilla Hotellbaren, Stockholm

9 juni Oceanen, Göteborg