MITT INSTRUMENT: Piano – Sofia Nystrand (Vargkvint)

Vargkvint4

Idag är det den årliga pianodagen och för att fira detta har det Stockholmsbaserade skivbolaget Feeder Recordings samlat tre av sina artister – Tired Tape Machine, Vargkvint och Jakob Lindhagen – på ett gemensamt släpp där de spelat in varsin låt på ett hundra år gammalt J.G. Malmsjö-piano.

Passande nog gästar Sofia Nystrand (Vargkvint) HYMNs artikelserie ”Mitt instrument” idag. Läs om hennes relation till pianot här.

Hur gick det till när du började spela piano?

– Jag började spela piano på gymnasiet och hade turen att träffa en fantastisk lärare som inspirerade mig jättemycket. Både gällande själva instrumentet, men kanske framför allt till att skapa musik med pianot som medel. Han lärde mig att teknik inte behöver vara det viktiga i första hand utan att det kan vara minst lika viktigt med musikalitet och kreativitet. Ett par år senare tränade jag för en pianist som ställde höga krav på teknik och det fick mig att utvecklas enormt, men då var jag också redo för det, vilket jag inte tror jag skulle ha varit om det hade varit min första introduktion. Det ska ju vara roligt att spela!

Vilka egenskaper krävs för att en ska bli bra på att spela piano?

– Som med alla instrument så handlar det såklart om att vara envis och att fortsätta att öva, men sen är det en tolkningsfråga angående vad som är ”bra”. Jag tror att piano är ett förhållandevis lätt instrument att lära sig spela som nybörjare eftersom att det är ”tonbundet” och du inte behöver jobba med intonation. Det går ganska lätt att lära sig lite ackord och att sen kunna spela en stor del av den samtida populärmusiken, men vill man bli bättre än så krävs det såklart mer tid och mer engagemang.

”Jag använder främst instrumentet för att skriva musik och skapa stämningar”

– Men jag skulle inte säga att jag är någon ”klassiskt duktig” pianist, jag använder främst instrumentet för att skriva musik och skapa stämningar. För mig har det varit viktigare att hitta mitt uttryck och sätt att spela på än att bli supertekniskt skicklig.

Finns det några enskilda pianister som inspirerat dig? Berätta!

– En av de första pianolåtarna som verkligen inspirerade mig och fick mig att börja skriva egen musik var ”To Build a Home” med The Cinematic Orchestra. Sedan influeras jag mycket av Erik Enockssons musik och hans pianoljud som verkligen känns eget och inte så tillrättalagt. Jag lyssnar mycket på klangfärger och ljudbilder, och där är även Sigur Rós och det mesta som kommer från Island en inspirationskälla.

Vargkvint5

Vad är det bästa respektive sämsta med att vara pianist?

– Det bästa är att pianot är ett så otroligt mångsidigt instrument, det är brett i omfång och det går att variera på så många sätt. Samt att det är lätt att lära sig spela på andra instrument som också har klaviatur, som tramporgel eller diverse syntar. Det sämsta är att det är så jäkla stort och är svårt att flytta med sig! Till och med ett elpiano kräver sin muskelmassa.


Har du några drömprojekt som involverar ditt instrument?

– Åh! Att ha en studio fylld med akustiska pianon och flyglar, alla med sitt specifika sound! Jag är egentligen inte ett fan av samplingar utan vill helst nörda ner mig i att micka upp akustiska instrument och framförallt då piano. Det skulle vara en dröm.

Vargkvint2

Kan du säga några ord om ”Regnsång” som är med på dagens släpp?

– ”Regnsång” är helt inspelad i mitt vardagsrum och regnet som hörs är inspelat från vår balkong en dag då det regnade jättemycket. Jag tycker om att involvera miljöljud i min musik, det gör att det går att associera till ett tydligare bildspråk. Jag hoppas att lyssnaren kan känna sig som att hen sitter och lyssnar på musiken med ett öppet fönster (förslagsvis med en kopp te), låter regnet komma in och sjunga med i musiken.

– Det känns så roligt att få släppa musik tillsammans med Jakob (Jakob Lindhagen) och Petter (Tired Tape Machine) och att vi alla har gjort varsin inspelning på samma piano, men fått det att låta rätt olika ändå.

Feeder Recordings Piano Vol.1 släpps idag.