Reggaekulturen har alltid valt den smala stigen

Syster Sol. Foto: Niklas Gustavsson, Rockfoto.nu

Syster Sol. Foto: Niklas Gustavsson, Rockfoto.nu

För en reggaeavfälling* som undertecknad blir vintermörkret genast lite mindre mörkt när jag läser om kommande dokumentären Styr den opp. Mikael Eks film – som ska visas i SVT2 den 4 februari – skänker fyrtio år av svensk reggae all den stjärnglans som musikstilen förtjänar.

Ty trots sin lite undanskuffade plats i svenskt musikliv har reggaen hela tiden frodats, blommat och fröat av sig i skuggan.

Titeln Styr den opp kommer från Peps Perssons numera klassiska Bob Marley-översättning, och skånepågen förekommer naturligtvis frekvent i dokumentären. Så gör även en mängd andra legendariska akter, så som Rockamöllan, Syster Sol (bilden) och Svenska Akademien – för att bara nämna några få.

Den svenska reggaen har aldrig varit särskilt inkomstbringande. Radiostationer har knappt lyft ett finger för att backa den. Istället har musiken varit en konstant blåslampa i ryggslutet på politiker, mossiga institutioner och ett vidrigt, ändlöst konsumtionssamhälle. Med sin aura av kärlek och motstånd har reggaekulturen alltid valt (eller tvingats välja) den smala stigen.

Där punken bara skrek och svor slängde reggaen istället upp hängmattan mellan två almar och vaggade sig själv till nirvana. Och på samma sätt som punken fortfarande är en kraft att räkna med, är reggaen i Sverige i allra högsta grad vital. Vi hör bara inte så mycket om den. General Knas, svensk anarkoreggaes kanske främsta förkämpe, förklarar varför i ett inhopp i Syster Sols låt ”Kärleksrevolt”:

”Babylon hatar reggae- och hiphopkultur / dom vill tysta ner oss men dom vet inte hur / spliffen puffas på då ropas det censur / gör som jag vill för sån är min natur

Kort och gott: alla som väljer ”Styr den opp” istället för Mellon 4 februari räcker upp en skylt som det står Haile Selassie på. Läs en intervju med Mikael Ek här.

Uppdatering: redan nu kan du se dokumentären via SVT Play.

* En reggaeavfälling är en person som konsekvent avfärdar alla musikstilar utom reggae som Babylon, men som sedan ändrar sig och börjar lyssna enbart på indiepop.