
På fredag startar Kolonifestival på Inkonst i Malmö och det är en tvådagars-festival som fokuserar på alternativ, elektronisk och experimentell musik från stora delar av världen. Bland bokningarna hittas VED, Death And Vanilla, K-X-P och Zombie Zombie. Daniel Andersson passade på att prata med Cecilia Paisley som är en av lördagens DJs, samt en av Malmös främsta kulturprofiler.
Berätta om din bakgrund.
– Jag har sysslat med klubbar och kulturproduktion sedan 2006, främst i Malmö. Både i det fria kulturlivet och nöjesbranschen i det verkliga livet. I den vevan började jag spela skivor, och det är fortfarande en favoritsysselsättning. Mitt verkliga avstamp gjorde jag via Klubb Kristallen, som jag var med och startade och drev under några år i Malmö.
“Det blir en del post-punk/new wave-disco blandat med sovjet-synth och future-jazz”
På lördag spelar du skivor i samband med Kolonifestival på Inkonst. Vad kommer att höras i högtalarna?
– Simon Eliasson från Fasaan Recordings, numera Wildlife, introducerade mig för några år sedan för ”stoner disco” (Simons eget patenterade uttryck) och via DJ-festivalen Camp Cosmic, med Albion Venables i spetsen, och är sedan dess såld på kosmisk disco och alla former av ”skev disco”. Det blir en del post-punk/new wave-disco blandat med sovjet-synth och future-jazz. Det mesta från andra länder än USA.
Det utlovas glittrande sväng. Nämn en låt som passar in på denna beskrivning.
Helen – “Zanzibar”.
Vad har du för relation till Koloni? [Christian Pallin].
– Christian Pallin har varit en ledstjärna sen 2007 då han anlitade min gamla klubb The Space Between till att ordna en klubbkväll i ett bergrum i Gamlestaden. Sedan dess har våra vägar korsats ett otal gånger, en total förebild och föregångare för många, särskilt unga, som drivs av ett genuint musik- och arrangörsintresse och dessutom har kapaciteten att arrangera saker helt utanför alla givna ramar. Förra helgen var vi på Plan B ihop och sjöng karaoke.
(Koloni är annars en ambulerande klubbarrangör med bas i Göteborg).
Har du några egna favoritbokningar?
– Kikagaku Mojo (JPN) är en favoritbokning, som jag inte gjort själv ännu, men däremot lyckats missa att se de tre gånger de varit i Sverige de senaste två åren. Det känns som en bedrift.
Köper du mycket vinyl?
– Ett tiotal vinylskivor om året, nästan uteslutande vänners alster och band som jag har en personlig relation till. Har en aversion mot att gå in i ägandeskap av musik, hela världen av att prata om utgåvor och känslan av en vinylskiva är tilltalande, och jag älskar att andra gör det. Däremot håller jag mig borta från det för egen del. Vinylskivor brinner och väger. Jag köper musik digitalt.
Vilken skiva har gått varmast den senaste tiden?
– La Hell Gang från Chile som spelade på Plan B i september. Skivan heter Thru Me Again (2014).
Intervjuade Elena Wolay för ett tag sedan. Hon gör som bekant sina sista dagar på Inkonst. Vad har Wolay betytt för Malmös musikscen?
– Det känns inte som om varken URAN eller Twice a Man är bokningar som hade kommit till utan Elenas insats. En helt utmärkt blandning av allt från kraut till jazz har fått husera på Inkonst under de här månaderna tack vare henne.
“I tider som denna där en pajas kan väljas till president i ett av världens mest mäktiga länder är kulturen och musiken det som bär folket och ger värme och gemenskap”
Du är involverad i klubben Tredje Dynastin. En klubb som satsar på musik i marginalerna, vilket ligger i linje med båda Inkonst och Koloni. Är det en bra tid för musik som sällan spelas på radio?
– I tider som denna där en pajas kan väljas till president i ett av världens mest mäktiga länder är kulturen och musiken det som bär folket och ger värme och gemenskap. Jag hoppas på att saker ställs på sin spets och revolutionen är nära och kommersialismen flyter bort i en snabbare takt. Då kan vi ha en egen ”radio”, helst i rymden.
Avslutningsvis. Vad händer framöver?
– Det är väl just det som är frågan. Det ska bli mycket intressant att se. Men i ett mer lokalt perspektiv ser jag fram emot fler speakeasy-klubbar i sann depression-anda, där folk samlas i källarlokaler för äkta samtal, liveframträdanden och dans. Tills dess: Tredje Dynastin 17 dec på Grand med utmärkta Albin & Mika på scen.
En Spotifylista med några av banden som spelar på Kolonifestival.