Finast utan filter – intervju med Dom Orena

Trots att deras andra album fick titeln Rädd att bli rädd (2014) verkar rädsla aldrig ha varit en skrämmande faktor för Dom Orena. Istället blottar de halspulsådern och låter endast ett skört hudlager fungera som skydd mot omvärlden. De snålar aldrig med känslor. Tvärtom. Den 11 november släpps bandets tredje album Vad dina vänner säger om dig när du inte är med.

Termer som ”självcensur” eller ”filter” tycks inte existera när textförfattaren Daniel Pamnert sätter pennan mot pappret. Texterna behandlar ämnen som många andra aldrig skulle våga närma sig. Brinnande svartsjuka, att bli förälskad i sin bästa väns ex, nyårsnätter som inte blev som en tänkt sig, att bli lämnad och att lämna. Daniel är beredd att falla fritt och skrapa upp handflatorna mot asfalten på kuppen.

”Varför blir du aldrig svartsjuk som jag?”
– ur ”Någons dåliga vana”, 2013

På det nya albumet Vad dina vänner säger om dig när du inte är med målar Dom Orena med större penseldrag än tidigare. Tydligare, om en så vill. Låttitlar som ”Nu när du vill ha mig kan du inte få mig”, ”Vad har jag som inte han har?”, och titelspåret, skvallrar om ännu en omtumlande resa med stopp på samtliga hållplatser längs ens känsloregister. Orkesterns basist, och xylofonist (!), Liten Falkeholm berättar i ett öppet och långt samtal med HYMN om tillkomsten av det nya albumet, personkemi, texter och att spela live idag jämfört med på 80-talet.

Som en direkt motsats till min bild av Dom Orena som totalt orädda inleder Liten samtalet med att prata om just rädsla.

– I början så är man vettskrämd, liksom: ”Vad fan har vi gjort? Vad är det i förhållande till det vi har gjort förut?” och så vidare. Nu upplever jag att den här är klarare, alltså mer omedelbar än de andra plattorna kanske. Jag tror att de här låtarna kan fästa mer bland ”vanligt folk”, säger Liten.

Vill du berätta lite om den nya skivan? Hur den kom till, vad ni har inspirerats av och hur den skiljer sig från de tidigare skivorna.

– Vi hade lite tankar om att den skulle vara svängigare och glesare. Texterna är mer dramatiska än förut. Alltså beskriver många känslolägen. Tanken var väl någon slags förenkling ändå. Och en tydlighet. För varje platta vill vi bli mer Dom Orena, eller vad man ska säga – föra fram Dannes texter och Oscars fina gitarrer och så vidare. Fast vi ville förfina på något sätt. Och förenkla, menar Liten.

”Han är jävligt ung och kommer från ett lite annat håll och där finns en medveten tanke. Att han lyssnar med tidens öra på ett annat sätt”

Albumet känns lite tidlöst på något sätt. Det låter mycket som äldre postpunk, men också väldigt modernt på något sätt.

– Ja, vi tog in en snubbe som producent, Christoffer Zachrisson, som var med även på förra skivan – men som har tagit lite mer plats på den här. Han är jävligt ung och kommer från ett lite annat håll och där finns en medveten tanke – att han lyssnar med tidens öra på ett annat sätt. Det tror jag påverkar i alla fall själva soundet.

Liten betonar ofta hur viktig personkemin är för Dom Orenas existens. Att medlemmarna spelar i/har spelat i band som Tant Strul, Knivderby, Fas 3 och Eldkvarn vittnar om att de är allt annat än orutinerade musiker, men med Dom Orena är det mer ett kompisgäng som också råkar ha ett band. De repar minst en gång i veckan och det är inte ovanligt att de ses även utanför replokalen.

Åldersskillnaden (Tant Strul upplöstes innan Daniel ens hade fyllt tio) är ingenting som försvårar relationerna i Dom Orena – snarare tvärtom. Liten menar att deras olikheter är minst lika viktiga som deras likheter. Olikheterna, eller om det nu är likheterna, ligger också till grund för den kollektiva låtskrivarprocessen.

– Jag och Oscar kastar riffidéer, så att säga. Han börjar med något, jag lägger något och sedan kommer vi på några olika delar som vi sätter ihop innan Mackan kommer in och lägger sina fina trummor och sina idéer om övergångar och så. Och då provar Danne lite… då har han liksom fragment hemma på låtar och beroende på vad det är för karaktär på Oscars gitarrer eller mitt basspel så drar han lite av de här… replikerna, eller vad man ska säga, som han har nedskrivna. Sedan så skriver han hemma och så kommer han tillbaka och vi fortsätter att förfina de här olika delarna vi andra tre.

– Ibland går det där jättefort, att Danne hittar musiken till själva texten och så. Och ibland tar det lite längre tid, förklarar Liten.

Jag påpekar att det känns som ett något tidskrävande tillvägagångssätt, men Liten är snabb att dementera min teori.

– Förut har jag aldrig jobbat på det häl sättet men för oss är det ju så självklart. Vissa dagar kan man komma på två låtstrukturer på ett rep. Som man sen förfinar så småningom men… jag tycker inte att det är tidskrävande. Däremot så är det ju så häftigt att alla är med. Det är inte som att man ska tolka någon annan, utan det är verkligen våra låtar. Det är härligt tycker jag.

Vad dina vänner säger om dig när du inte är med är Dom Orenas tredje album. Debutalbumet Tystnadsbehandlingen släpptes våren 2013, men trots att det möttes av unisont positiv kritik och att orkestern delar skivbolag med bland andra Pascal, Conny Nimmersjö, Diskoteket och Knivderby så har de fortfarande spelat relativt lite utanför Stockholm.

– Ja, det är för att vi inte har något bokningsbolag. Vi skulle himla gärna spela i varenda håla, säger Liten.

Vad tycker du om livescenen idag jämfört med förr?

– Det är sån otrolig skillnad. Tant Strul spelade ju ofta torsdag, fredag, lördag. Det var så man levde. Men nu är det svårt att bara hitta helgspelningar. Svårt att hitta två spelningar i rad. Det var inte så konstigt att banden blev jävligt tajta förr eftersom man spelade så otroligt mycket, säger Liten och fortsätter:

”Det är sån otrolig skillnad. Tant Strul spelade ju ofta torsdag, fredag, lördag. Det var så man levde”

– Dessutom kunde man leva på det. Man tjänade mer på att spela på den tiden än vad man gör nu. Så det har ju förändrats extremt… framförallt för mellannivån. Alltså de riktigt stora blir alltid riktigt täta. Och att vi måste spela gratis. Det gjorde man ju aldrig förr. Om det inte var för ideella skäl, men inte för ”glädjen att få spela”. Så var det inte då.

– Det fanns en annan längtan efter det och jävligt mycket människor som jobbade ideellt i hela landet och som byggde upp Musikforum och Musikfront och så. Det fanns överallt. Det var liksom eldsjälar som hade nåt litet plejs som folk kunde spela på. Det var en blandning av såna ställen och lite mer kommersiella hak.

Saknar du det?

– Jag saknar absolut inte den tiden, men jag saknar värmen och den möjligheten att lira. Klimatet var helt annorlunda. Och att folk kanske ville gå ut mer, jag vet inte. Vi har så mycket annan media nu. Så jag vet inte om människor går ut mindre idag kanske, filosoferar Liten.

Det är inte så att starka refränger på något sätt är en bristvara för Dom Orena, men det är inte helt oväntat att ”Nu när du vill ha mig kan du inte få mig” valdes som första singel från Vad dina vänner säger om dig när du inte är med. Som regissör till musikvideon valde de Lisa Partby, som tidigare gjort dokumentärfilmerna Fuck you döden och Ett känsligare universum.

– Vi hade snackat om vem som skulle filma? Hur ska vi göra? Ska vi satsa på en fin video, som är lite lyxigare, eller flera som inte är så lyxiga? Och då valde vi att göra en fin. Vi tog kontakt med Lisa, som både Danne och jag känner. Danne sedan han var ung och jag sedan hon gjorde filmen om Kajsa [Grytt] – Ett känsligare universum. Jag och Lisa möttes på ett fik i stan, berättar Liten och fortsätter:

– Hon hade en bild om hur hon upplevde låten. Att det var en sån hejdlös lycka i det här med att ”nu när du vill ha mig så kan du inte få mig”, att det samtidigt var någon slags lyckosång i refrängerna som hon tog fäste på, med hennes upplevelser. Vi berättade inte om vår upplevelse, utan det är hennes bild av låten.

Tillbaka till det här med texterna. Dessa nakna, tröstande och till synes självutlämnande texter som Daniel spottar ur sig med desperation och iver. Daniel lämnar läppstiftet orört på handfatet och visar istället upp sig helt osminkad. En är ju, trots allt, finast utan filter ändå. Frågan är om det är ett medvetet grepp eller om det helt enkelt är en del av Daniels personlighet.

”Det handlar om mänsklighetens situationer, snarare än hans egna”

– Han är sån. Nu ska man egentligen inte förklara vad texter handlar om för lyssnarna vill ha sin egen bild, men han plockar ur sina möten med människor som han har i sitt andra yrke. Fast han får det att låta som att det är hans kärleksliv och så.

– Det handlar om mänsklighetens situationer, snarare än hans egna. Det är inte så att det är Danne som har gjort slut med bruden och så… det är inte så enkelt. Det kan vara en äldre kvinna som har mist sin man som beskrivs. Han jobbar som kurator till döende äldre. Så hans inspirationskällor är ju både hans eget liv, och det här yrkeslivet. Man han är inte ett dugg… vad ska jag säga… beräknande. Han är fullständigt oberäknande. Alltså han är som han är, så att säga. Han skriver som det känns, säger Liten och fortsätter:

– Jag som tjej tycker att Danne skriver så som en kvinna kan känna det. Det är inte typiskt manligt. Som tjej kan man ju bli lite trött på mäns… känslor, höll jag på att säga, haha. Eller på det sätt som män beskriver kärlek. Han bryter det. Han kunde lika gärna vara en hen eller en kvinna liksom. Det gillar jag. En man får vara skör. Han beskriver det som vi kvinnor vill beskriva och känner igen oss i. Och den rättigheten tar han sig också. Att vara så skör som också tjejer kan vara.

”Jag kysser din nacke, jag kysser din hals
du kysser hans underarm
’en kyss är bara en kyss, bara en kyss, bara en kyss…’
vad har han som jag inte har?”

Jag och Liten pratar om att ständigt jaga vad som är Dom Orenas kärna, och det blir ett slags tema för samtalet. Att kunna skala bort så många lager som möjligt för att, i likhet med Daniels texter, kunna presentera bandet helt utan onödiga filter.

Kommer ni att lägga av den dagen som ni verkligen har hittat vad Dom Orena är?

– Nej, då förändras det förmodligen, säger Liten och skrattar.

Det finns alltså inget mål att köra tills ni hittar kärnan?

– Nej, det är till jag får bäras upp på scen. Det är där gränsen går tror jag.

’Vad dina vänner säger om dig när du inte är med’ släpps på vinyl och digitalt den 11 november. Missa inte bandets releasefest på Obaren den 14/11.