Deap Vally: ”Vi spelar snabbt och tufft”

Foto: Koury Angelo

Foto: Koury Angelo

Deap Vally slog igenom med dunder och brak på Los Angeles musikscen 2012 och släppte året efter debuten Sistronix. Deras enkla och kompromisslösa partyrock blev snabbt en favorit bland de etablerade rockjättarna och det dröjde inte länge förrän de åkte jorden runt som förband åt bland andra Queens of the Stoneage, Marilyn Manson och Wolfmother.

Nu är de tillbaka med färska uppföljaren Femejism som släpps på indie-labeln Cooking Vinyl. HYMNs David Hagen träffade duon, som består av Lindsey Troy på sång och gitarr och Julie Edwards på trummor, när de var i Stockholm som support till Red Hot Chili Peppers på Tele2 Arena.

Vad är nyckeln till att alla stora rockband vill spela med er?

– Vi är ett grymt band när det gäller att få igång publiken. Vi spelar snabbt och tufft. Speciellt idag när rockmusiken börjar bli utdöd och EDM och elektronisk musik tar allt fokus fyller vi en roll som sticker ut, menar Lindsay Troy.

På vilket sätt är rocken hotad?

– Stora rockband som Chili Peppers som når en stor publik är ovanliga. Det finns massor av bra rockband i LA men de är mer en del av en subkultur medan DJ:s har tagit över arenorna.

Hur har turnén gått hittills?

– Att spela med Chili Peppers är som en ”golden ticket” berättar Lindsay. Vi har känt deras gitarrist Josh i tio år och vi blev överlyckliga när vi fick frågan. Vi ger allt varje kväll och får grym respons från publiken.

”Vi ger allt varje kväll och får grym respons från publiken”

Vad hade ni för ambitioner när ni började spela in nya skivan?

– Vi ville skapa en situation av total kreativ kontroll. På förra skivan som gavs ut på ett stort skivbolag var vi tvungna att slåss för allt som vi ville uppnå. Nu ville vi ha lyxen av att förverkliga vår egen vision utan att någon annan hela tiden hade åsikter, förklarar Julie Edwards.

– På den här plattan har vi med låtar som är mer dynamiska, låtar som förra skivbolaget inte hade velat ha med och det känns verkligen skönt att kunna få med allt som kännetecknar oss på samma skiva.

Hur var samarbetet med producenten, Nick Zinner, från Yeah Yeahs Yeahs?

– Han pushade oss att skriva bättre och mer kompletta låtar. Han fick oss att skriva i studion vilket vi inte brukar göra. Det var väldigt nervöst till en början men sen släppte det och blev väldigt bra. Vi jammade mycket och han hjälpte oss att plocka ut de bitar som var bäst, säger Lindsay.

– Att ha honom i replokalen gjorde att vi skärpte till oss att det kändes mer på riktigt varje gång han var med. Han gjorde att vi vågade tro på låtar som vi kanske inte hade trott på annars.

Berätta om titeln – Femejism?

– Innan det fanns en mening kändes det som ett fanatiskt ord som vi gillade direkt, förklarar Julie. Det är som ett Rorschach-test. Hur man väljer att tolka ordets betydelse säger mycket om dig som person. Vi har själva gått igenom alla möjliga betydelser men inte fastnat för något specifikt. Jag älskar att det uppfattas som humoristiskt och kontroversiellt på samma gång.

– Jag gillar att män blir obekväma av att säga det i sällskap med kvinnor, att det känns punk och att det synkar med titeln på vår första skiva Sistronix, fortsätter Lindsay.

Förutom nämnda turnépartners var bandet tidigare ute och spelade med Death from Above 1979. Bandets sångare Sebastien Grainger har även huvudrollen som en rosa dansande surfyeti i videon till singeln ”Gonnawanna.”

– Han ville verkligen vara med! Hans fru Eva Michon som regisserade videon frågade om det var okej om han var med. Och självklart sa vi ja, berättar Linsday.

– Han var fantastisk i videon, jag skulle inte bli förvånad om han gör karriär som skådepelare, fortsätter Julie.

Foto: Hella Whittenberg

Foto: Hella Whittenberg

Feminism, punk och en stor portion humor är saker som kännetecknar duon som även gör sin egna scenkläder och säljer mössor och halsdukar som de gjort själva. Under hela intervjun sitter de och stickar frenetiskt på specialdesignade vinterluvor som ska bli gåvor till medlemmarna i Red Hot Chili Peppers.

– Vi måste passa på att göra klart dessa innan turnén är slut, berättar Julie som har med sig sin åtta månader gamla dotter på turnén.

”Smile More” är en stark låt på skivan som verkligen sticker ut. Vad kom inspirationen från?

– Texten kom helt utan ansträngning. Det är ett utlopp för känslan när kvinnor förminskas av att tvingas att le i olika sammanhang. Jag tror inte det händer män så ofta. Istället för att vara sig själv tvingas man in i en roll som är baserad på förväntningar och inte fri vilja. Det kändes viktigt att belysa det, förklarar Julie.

Nya skivan ’Femejism’ finns ute nu.