Nicole Sabouné har på kort tid nått en position som hon är ganska ensam om i artist-Sverige. På bara fyra år har den 25-åriga sångerskan vandrat vägen från talangjakts-TV till lovande nykomling till att bli en av landets mest intressanta artister med ett helt eget uttryck.
När hon äntrar Posthusplatsens scen på Malmöfestivalen under den mässande inledningen till ”The Body” är hon Sveriges svar på Patti Smith, Siouxsie Sioux och Chelsea Wolfe i en och samma person. I helgen spelade Nicole på Way Out West och hon hade varit en klockren bokning till gotiskt orienterade Subkultfestivalen. Likväl passar hon anmärkningsvärt väl in även där hon befinner sig just nu, mitt emot ett nöjesfält på en av landets folkligaste stadsfestivaler. Som för en timme täcks i ett klädsamt dunkel.
Det är på de lite mindre inomhusscenerna vi är vana vid att se Nicole Sabouné. Utomhus, utan några väggar som ljudet kan studsa tillbaka på, händer det några gånger att hennes, i vanliga fall så överväldigande röst försvinner i det omgivande sorlet. Det gör att Joy Division-nerviga hiten ”Unseen Footage From A Funeral” inte når riktigt når de höjder vi är vana vid. Däremot är den tilltagna ljussättningen på den stora utomhusscenen mycket effektfull och helt i linje med den romantiska domedagsestetiken.
Nicole Sabouné har stor integritet och är en karismatisk scenpersonlighet. Samtidigt ger hon ett närmast ödmjukt intryck i mellansnacket. Tyngdpunkten ligger på storslagna domedagspopeposet Miman (2015).
Nicole och kompbandets scenkläder går enhetligt i svart. Musiken rör sig i ett ganska långsamt tempo. Suggestiva ”Under Stars (For The Lovers)” växer fram tills att vi äntligen får höra ett av de där karaktäristiska skriken som hon sparar till de mest dramatiska ögonblicken.
Kvällens stora överraskning är dock covern på Madonnas ”Frozen”. Den, i sitt originell rätt daterade trip hop-inspirerade 90-talshiten, blir något helt annat när den tas om hand av Nicole Sabouné. Låten byggs långsamt upp med gitarrer och stegrande synthar som om den vore en av hennes egna kompositioner. Just då tycks hennes röst tycks kapabel att tränga igenom allt.
Läs intervjun vi gjorde med Nicole Sabouné i våras.
