Beach Boys 15 bästa låtar

B

I år är det 50 år sedan Beach Boys mästerverk Pet Sounds släpptes. Vad passar väl då bättre än att lista bandets allra bästa låtar? Pontus Flodin väljer sina favoriter.

Då listan är djupt subjektiv kommer den reaktionäre Beach Boys-lyssnaren säkerligen förfäras över att vissa av bandets största hits utelämnas helt. Det är helt okej att gnälla över att låtar som ”Wouldn’t It Be Nice”, ”Barbara Ann”, ”Good Vibrations” och ”California Girls” inte finns med. Samtidigt är också det som är det fina med Beach Boys, att bandets allra största stunder gömmer sig lite här och var i deras omfattande katalog (29 studioalbum, 7 livealbum, 50 samlingsskivor och 82 singlar).

Denna lista spänner över hela bandets storhetstid och kan även ses som en prefekt introduktion för den som inte är speciellt insatt i bandets otroliga låtskatt, då den även representerar en hel del olika musikaliska perioder i bandets historia.

15. ”Cuddle Up”

”Cuddle Up” agerar avslutningsspår på Beach Boys artonde skiva Carl & The Passions – ”So Tough”. Den skrevs av Dennis Wilson och spelades in av Dennis och Brian Wilson. Ursprungligen skrevs låten som en standardmässig ballad, men utvecklades sedan till en av Beach Boys mer orkestrala kompositioner där speciellt den avslutande halvan av låten sticker ut med sina otroliga stråkar. Både ljudbilden och den desperation och ensamhet som uttrycks i texten är inte helt olik den som senare kom att förekomma på Dennis solomaterial.

14. ”You’re So Good to Me”

Beach Boys i Northern Soul-tappning. Låten består av en enkelhet och direkthet som kännetecknar mycket av Beach Boys tidiga musik, samtidigt som doo-wop-körerna och den bärande gitarrslingan antyder att bandet försökte utforska ny musikalisk mark. Ett lysande exempel på Brian Wilsons genialitet när det kommer till att skapa unika poplåtar med ganska små musikaliska resurser.

13. ”Caroline, No”

Pet Sounds avslutningsspår är en sorgsen ballad om obesvarad kärlek som ursprungligen släpptes som Brian Wilsons solodebutsingel. Några månader senare valde Brian dock att spela in den på nytt för att inkludera den på Pet Sounds istället. Sången på låten mixades upp i högre hastighet för att få Brians röst att låta yngre än vad han var. Anledningen var att det skulle passa bättre in i låtens tema om ungdomlig och olycklig kärlek. Slutresultatet gör dock snarare att Brian låter lite obekväm och besvärad, vilket i mitt tycke skänker låten en ytterligare dimension och höjer låten mer än om han hade låtit yngre.

12. ”Long Promised Road”

Den första Beach Boys-låten Carl Wilson skrev som kom med på skiva. Han spelar även alla instrumenten själv. Den skimrande synthen får låten att kännas som en power pop-dänga från 80-talet som korsbefruktats med radiorock från 70-talet. En pärla i Beach Boys katalog som inte fått ett tillräckligt erkännande.

11. ”She Knows Me Too Well”

Ska man bara välja ut en tidig Beach Boys-låt så borde ”She Knows Me Too Well” ligga bra till, det är nämligen bandets klassiska 60-talssound taget till sin absoluta perfektion. Den ganska osympatiska texten i kombination med den ljusa ljudbilden bidrar dessutom till en intressant komplexitet. Brian Wilsons kärleksförklaring framstår nästan som obehaglig samtidigt som den avundsjuka och osäkerhet han uttrycker visar upp en sårbarhet som kom att prägla många av hans texter framöver.

10. ”I Just Wasn’t Made For These Times”

En av de låtar där Brian Wilson tydligast adresserar den mentala ohälsa han lidit av genom hela sitt liv. Många låtar på Pet Sounds svävar mellan att vara smärtsamt ärliga kärleksförklaringar och tydliga uttryck för osäkerhet och tvivlan. ”I Just Wasn’t Made For These Times” sammanfattar på många sätt dessa återkommande teman och är en ärlig skildring av en person som inte tycks kunna hitta sin plats i världen.

9. ”Little Girl (You’re My Miss America)”

Den i särklass bästa låten på den annars ganska ointressanta debutskivan Surfin’ Safari, tillika den första Beach Boys-låten där Dennis Wilson sjunger. Precis som många av Beach Boys tidiga låtar är den en cover, ursprungligen inspelad av Dante & His Friends, men till skillnad från tidigare ändrade Brian Wilson en hel del i både i arrangemanget och låttexten för att den skulle passa bättre in i Beach Boys sound. En typisk surfpoplåt med ett sound som är karaktäristiskt för deras tidiga inspelningar.

8. ”’Til I Die”

Ytterligare en låt av Brian Wilson som behandlar sina psykiska problem. Låten sticker även ut soundmässigt då den huvudsakligen består av orgel, vibrafon och trummaskin, något som i kombination med de ödesmättade, nästan körliknande harmonierna skapar en kuslig stämning. ”It kills my soul” fastslår han, för att i nästa ögonblick konstatera att ”These things I’ll be until i die” i en klarsynt insikt om att detta antagligen är någonting han kommer behöva lära sig att leva med till den dag han dör. Textmässigt rakare och än mer förkrossande än många andra låtar Brian skrev om sin psykiska ohälsa.

7. ”Tears in the Morning”

Öppningslåten på sida 2 av Beach Boys sjunde album Sunflower är skriven och sjungen av Bruce Johnston, som tidigare hade ersatt Brian Wilson i livesammanhang under den period då han slutade turnera för att kunna spendera mer tid i studion. ”Tears in the Morning” är en bortglömd pärla i bandets katalog. En sentimental och sorgsen låt om saknad (”I’ve got tears in the morning, I know they’re just a warning reminding me i’m missing you”) perfekt ackompanjerad av stråkar och dragspel. Onekligen Johnstons bästa bidrag till bandet, även om ”Disney Girls (1957)” från Surf’s Up inte heller går av för hackor.

6. ”Cabinessence”

”Cabinessence” skrevs av Brian Wilson och Van Dyke Parks till den skrotade Smile-plattan, men hamnade till slut istället på skivan 20/20. Låten är antagligen den mest psykedeliska Beach Boys spelat in, och ska enligt ryktet även ha varit den låt som slutligen fick Mike Love att tappa fattningen, då han helt enkelt tyckte den var för flummig. Detta resulterade sedermera i en splittring i bandet som i sin tur ledde till att Smile aldrig färdigställdes. Denna surrealistiska avantgarde-låt består till stor del av segment som klippts ut och klistrats ihop så att de bildar någon slags kosmisk psykrock som mycket väl kan vara det mest fascinerande musikstycke bandet komponerat.

5. ”Barbara”

I min mening är det absolut bästa som överhuvudtaget kommit ur Beach Boys Dennis Wilsons soloskiva Pacific Ocean Blue samt hans postumt utgivna uppföljare Bambu. ”Barbara” är en förkrossande kärlekslåt som Dennis Wilson skrev till sin andra fru Barbara. Dennis spelade ursprungligen in den som en demo till en framtida soloskiva, men låten hamnade till slut istället på Beach Boys-samlingen Endless Harmony. Att den inte var tänkt som en Beach Boys-låt är ganska tydligt då den är betydligt mer avskalad och ”ofärdig” än bandets andra låtar, något som passar låten perfekt.

4. ”Never Learn Not to Love”

Låten skrevs ursprungligen av Charles Manson under titeln ”Cease to Exist”, några år innan han startade sin mördarsekt. Manson gav i sin tur bort den till Dennis Wilson, som han nyligen hade blivit god vän med, med reservationen att texten inte fick lov att ändras. Beach Boys tyckte dock att texten var allt för dyster och ändrade bland annat textraden ”cease to exist” till ”cease to resist”, något som gjorde att Manson blev fullkomligt galen och hotade att mörda Dennis. Mansons originalversion av låten är bra, men Dennis ombearbetning av den är genial. Han skrev om texten så att den blev mer förståelig, utan att för den sakens skull helt ta bort den existentiellt tvivlande dimensionen. Han byte ut den bluesiga känslan mot ett mer upp-tempo-sound med harmonier och slängde in en rejäl brygga som agerar låtens höjdpunkt och klimax.

3. ”All I Wanna Do”

En poplåt från 1970 som låter som en poplåt från 00-talet som försöker låta som en poplåt från 60-talet. En låt som på egen hand praktiskt taget uppfinner genren chillwave 40 år innan genren nådde sin peak. Fantastiskt sjungen av Mike Love och genialiskt producerad av Brian Wilson. Med synthar, ett lågmält beat och melodier lagda lager på lager i repetitiva mönster skapar man en drömsk ljudmatta som nästan låter som shoegaze. Så fruktansvärt långt före sin tid.

2. ”Only With You”

Holland är kanske inte ett av Beach Boys mest hyllade album, mycket på grund av avsaknaden av riktiga hits. Det betyder dock inte att skivan saknar guldkorn. Den avskalade kärlekslåten ”Only With You” är ett exempel på det. Låten är skriven av Dennis Wilson och sjungen av Carl Wilson, som lyckas förmedla en oemotståndlig sårbarhet. Många av de element som i vanliga fall personifierar Beach Boys är bortplockade och återstår gör en vemodig soft rockballad där Carl Wilsons sånginsats får en rad som ”all I wanna do, is spend my life with you” att låta direkt livsavgörande.

1. ”God Only Knows”

Att göra den här typen av lista utan att inkludera ”God Only Knows” vore direkt oansvarigt. För hur uttjatad och sönderspelad den än må vara är det inte bara en av de allra finaste kärlekslåtarna som någonsin skrivits, utan även en av tidernas allra bästa poplåtar överhuvudtaget. Att Carl Wilson återigen står för en av de bästa sånginsatserna världen skådat skadar inte heller. Bara genialiteten i att börja en kärlekslåt med ”I may not always love you” motiverar förstaplatsen på listan.

Lyssna på låtarna nedan: