Stranger Things är en av årets mest omtalade tv-serier och anledningarna är många – en av dem är musiken. Förutom klassiska låtar som The Seeds ”Can’t Seem To Make You Mine” och Jefferson Airplanes ”White Rabbit”, har skaparna The Duffer Brothers valt att anlita Kyle Dixon and Michael Stein från synthwave-bandet S U R V I V E. Resultatet är bländande och fängslande.
Synthen går att spåra till 60-talets experimentella musik, uttrycket blev allt vanligare under 70-talet, medan 80-talet innebar ett bredare genomslag. Stranger Things utspelar sig 1983. Tre ungdomar letar efter sin försvunne kompis. Mystiken vet inga gränser och musiken fångar den rätta tidsandan.
Nedanstående lista har som mål att lyfta fram olika låtar som påverkat och influerat seriens originalmusik, samtidigt fungerar låtvalen som en historisk översikt. Det är uppenbart att den tidiga krautrocken spelat stor betydelse, men jag börjar med att lyfta fram den japanske synthpionjären Isao Tomita, som 1974 släppte inflytelserika Snowflakes Are Dancing. En skiva som grammynominerades och vars betydelse inte ska underskattas. Isao avled den 6 maj tidigare i år.
Ljudbilden har dock inte den rätta känslan för att platsa på nedanstående lista, men det har Jean-Michel Jarres klassiska album Oxygéne från 1976. Och det blir starten på denna genomgång.
1. Jean-Michel Jarre – ”Oxygene, Pt.2” (1976)
Jean-Michel Jarre är son till Maurice Jarre, som ligger bakom flera av vår tids största soundtracks (bland annat Lawrence Of Arabia, Doctor Zhivago och Mad Max Beyond Thunderdome). Jean-Michel har dock klarar sig bra på egen hand och hans tredje album Oxygén nådde stora framgångar. Det var dock många som ratade musiken, speciellt de som fastnat för den framväxande punkscenen – oavsett är det uppenbart att musiken banade väg för 80-talets synthvåg.
2. Giorgio Moroder – ”Chase” (1978)
Giorgio Moroder är främst känd för sina samarbeten med discodrottningen Donna Summer, men han har även prisats för soundtracket till Midnight Express. Låten ”Chase” blev en internationell hit och fick stort inflytande på kommande generationer. Moroder är inte ett självskrivet val på denna lista, kan dock inte låta bli att ge ”Chase” en plats. Discobakgrunden lyser igenom, men samtidigt är ljudbilden en tidig förvarning om 80-talets elektroniska utveckling.
3. Goblin – ”Vibriazoni” (1979)
Det italienska proggrockbandet Goblin är främst kända för sin samarbeten med filmskaparen Dario Argento och deras soundtracks är bland det mest skrämmande som skapats. Deras största stunder inkluderar 1975 års Profondo Rosso och 1977 års Suspiria. På denna lista hamnar dock ”Vibriazoni” som är med på soundtracket till skräckfilmen Patrick.
4. Fabio Frizzi – ”Zombie (Main Title)” (1979)
Bologna-födde Fabio Frizzi har producerat många soundtracks sedan starten med Carambola 1974. Titellåten till Zombie 2 börjar stilla, men vid 0.50 infinner sig den rätta synthkänslan. Kan även passa på att tipsa om soundtracket till Manhattan Baby från 1982. Detta är filmmusik som är bättre än själva filmerna.
5. John Carpenter – ”69th Street Bridge” (1981)
John Carpenter är en av de verkliga förgrundsgestalterna när det kommer till filmskapandet och musikkomponerande – Stranger Things har både visuella och musikaliska likheter. Det gäller i allra högsta grad ”69th Street Bridge” från klassiska filmen Flykten från New York. Carpenters studioalbum Lost Themes från förra året fångar samma känsla och detsamma gäller årets uppföljare Lost Themes II (upphovsmannens första skivor zopiclone deutschland består av soundtrack-låtar).
6. Tangerine Dream – ”Scrap Yard” (1981)
Tyska Tangerine Dream är en annan uttalad inspirationskälla och det är lätt att höra kopplingarna till deras Thief-soundtrack. Bandet har haft en uppsjö medlemmar, men originalmedlemmen Edgar Froese bör ges extra uppmärksamma i detta sammanhang. Froeses ”Nights Of Automatic Woman” från 1978 hade inte gjort bort sig på soundtracket till Stranger Things.
7. Ennio Morricone – ”The Thing Main Theme” (1982)
Ennio Morricone har skrivit in sig i musikhistorien som spaghetti-filmernas främste musikkompositör, men italienarens CV innehåller långt mer än ödsliga munspel och ödesmättade gitarrer. Ändå kom det som en överraskning när Morricone fick uppdraget att göra soundtracket till Carpenters The Thing – resultatet talar dock för sig själv. Musik som skapar en känsla av krypande oro.
8. Alan Howarth – ”Chariots Of Pumpkins” (1982)
Amerikanen Alan Howarth är en annan av Carpenters-samarbetspartners. ”Chariots Of Pumpkins” är hämtad från Halloween III.
9. Vangelis – ”Blade Runner/End Titles” (1982)
I Stranger Things ingår Vangelis-låten ”Fields Of Coral” från 1996. Väljer ändå att lyfta fram den kultförklarade musiken till Blade Runner. Ljudbilden fångar 80-talet på bästa sätt och musiken är storslagen och skrämmande på samma gång. Det visuella och det musikaliska har sällan fungerat bättre tillsamman.
10. Adrian Enescu – ”Autostrada” (1983)
Dem rumänske kompositören Adrian Enescu är inget hushållsnamn, men han förtjänar en plats på denna lista. Enescu inledde sin karriär mitt under kommunistregimen och det säger sig självt att elektronisk musik inte stod högt i kurs. ”Autostrada” äger både tyngd och en skönt svävande känsla.
11. Klaus Schulze – ”Pain” (1984)
Klaus Schulze är en av de stora inom tysk musik. Han har varit medlem i både Tangerine Dream och Ash Ra Tempel. Störst betydelse har Schulze haft för ambient-genrens framväxt och utveckling. ”Pain” är hämtad från filmen Angst och är en återgång till upphovsmannens mjukare ljudbild.
12. John Harrison – ”Break Down” (1985)
I likhet med Carpenter är John Harrison både filmskapare och musikkompositör. ”The Dead Walk” är hämtad från George A Romeros tredje Living Dead-film.
13. The Reds – ”Jogger’s Stakeout” (1986)
Manhunter är en skäck- och kriminalthriller baserad på Thomas Harris’s Hannibal Lector-böcker. The Reds ”Jogger’s Stakeout” har samma krypande känsla som Stranger Things.
14. Michelon Diego – ”Tema Della Bicicleta” (1987)
Thrillern Caramelle Da Uno Sconosciuto hade inte varit något utan Michelon Diegos stämningshöjande musik. Cykeltemat gör att ”Tema Della Bicicleta” får en extra Stranger Things-känsla.
15. Stelvio Cipriani – ”Preludio E Titoli Di Testa” (1988)
Stelvio Cipriani började filmmusikkarriären med att göra soundtrack till olika spaghetti western-filmer, men för den”breda massan” blev han känd i samband med att Quentin Tarantino använde ”La Polizia Sta A Guardare (Main Ttheme)” i Death Proof från 2007. Denna lista inkluderar ”Preludo E Titoli Di Testa” från Notte Degli Squali.