
HYMN har fått äran att premiärvisa livevideon till Cikatri$ “La Lumière”. Videon är inspelad på Cantina Real i Stockholm under en spelning som arrangerades tillsammans med HYMN. Inför premiären ställde vi några frågor till Aurélie Ferrière (som ligger bakom Cikatri$).
Hur startade Cikatri$? Varför namnet Cikatri$?
– Cicatrice betyder “ärr” på franska. CIKATRI$ stavas annorlunda eftersom det började ”as an accident”. När jag flyttade till Sverige hade jag ett band som jag skrev mer producerade låtar till, där jag sjöng på engelska och spelade på en fin orgel från 70-talet. De där låtarna tyckte jag mycket om, men ingenting hände med dem riktigt.
– Sen var jag med om en olycka och efter det orkade jag inte bry mig om så mycket. Jag skrev några väldigt korta, snabba låtar på franska, för jag var tvungen att uttrycka personliga saker akut fast inte särskilt tydligt (fast folk använde google-translate tydligen!). Efter det letade jag efter ett instrument som skulle passa detta och på ebay såg jag ett rött instrument i plast som jag köpte av någon i Tyskland. Han skickade det i en plastpåse bara, men det verkade funka ändå. De där börjar bli dyra faktiskt men det är värdelös elektronik.
“På ebay såg jag ett rött instrument i plast”
– På spelningar blandade folk ihop det med mitt första band (även om jag tänkte på dem som typ motsatser) så peruken med keytaren tänkte jag kunde hjälpa folk att inse skillnaden, det var inget försök att göra en statement – även om folk ibland verkar tro att jag tycker det låter fint och ser bra ut.
– Jag hade nog inte vågat skriva låtar på franska i Frankrike, men just där och då orkade jag inte alls bry mig. Nu har det varit några skivor på franska, det är roligt att kunna uttrycka saker mer precist, växla språknivåer, spela med citat och utveckla språket på ett annat sätt. Men jag känner mig inte tvungen att fortsätta på franska, det kan bli annat. Jag använder rösten som ett instrument, inte för att förmedla något budskap som jag tror andra behöver höra. Bara musiken, och speciellt tonerna, spelar roll för mig.
“Jag använder rösten som ett instrument, inte för att förmedla något budskap som jag tror andra behöver höra”
Hur har Cikatri$ musik förändrats under tiden som bandet funnits?
– Hur skulle du beskriva att den har förändrats? Jag har skrivit låtarna på ungefär samma sätt tror jag. Jag är intresserad av toner, hur de reagerar med varandra under en viss tid. Jag skriver först på papper, sen blir det ett visst arrangemang beroende på hur jag har tänkt. Det blev helt lo-fi på första EP:n, men jag behövde mer, så jag fortsatte arbeta detaljerat med låtar som miniatyrer. Sen har de blivit större och längre så småningom.
– Att det går fort eller långsamt har inte så stor betydelse för mig, men jag tror att folk framförallt hör stilen, genren, och det är det de är intresserade av… inte av toner tyvärr. Jag tycker inte man ska leverera en viss typ av musik, det finns redan, jag vill hellre skapa med toner så fritt det går.
Berätta om den nya singeln och livevideon.
– Det var viktigt för mig att ge ut den här singeln för att visa och utveckla olika sidor av det jag gör. Låten handlar om när ljusstrålar böjer sig. Till exempel i hägringar så man ser saker som inte finns, eller inte finns just där man ser dem. Eller under tiden emellan dagtid och nattid när ljudet förändras och allting ser osäkert ut, eller när ett minne börjar bli svagare och sen försvinner.
“Omslaget är i flera delar som ska lösas i ett dynamiskt pussel”
– Omslaget är i flera delar som ska lösas i ett dynamiskt pussel (i limited edition). B-sidan är en elektronisk Remix av A-sidan, som jag sen mixade om i 3D-audio (audio i 3 dimensioner, i hela rymden runt lyssnaren). Den 16 juni på eftermiddagen kunde man lyssna på 3D versionen i en anpassad studio. Samma dag på kvällen var själva releasen av skivan med en liveversion av låten i ett längre och mer experimentellt format.
– Sen har jag klippt ihop en video av livespelningen som jag blandade med grafiska delar av omslaget; bilden rör sig fritt just som en illustration av musiken/ljudet. Videon kan ni se nu om ni missade spelningen!
Har Cikatri$ något mer på gång?
– Jag skriver till nästa skiva. Egentligen skulle den ha släppts för ett tag sen på ett skivbolag i El Paso Texas, efter SXSW och vår USA-turné i fjol. Det hela har gått långsamt på grund av 10″-releasen, för jag tar hand om allting kring produktionen också – allt från musiken till ljudet, den grafiska produktionen och videor. Men jag har skrivit en del och ska ägna tid åt det under resten av året.