
The Orchestra of Syrian Musicians + Damon Albarn spelar på Orange stage på Roskildefestivalen. Foto: Nora Lorek/Rockfoto
Efter fyra warmup-dagar på campingen för en stor majoritet av Roskildes besökare var det under onsdag eftermiddag dags att öppna själva festivalområdet.
De senaste åren har festivalen haft väldig tur med vädret i form av nästan konstant sol och stunder med regn reducerat till minimum. I år är det annorlunda. Och speciellt igår då det ösregnade på förmiddagen och till och med fick representanter för ohämmat Roskildedyrkande Festivalpodden att kalla det för ”drygt”.
Under eftermiddagen upphörde emellertid regnet, solen visade sig till och med och ordningen var återställd. Musikaliskt inledde jag med att kolla upp det ytterst spännande thailändska bandet Khun Narin’s Electric Phin Band, som jag skrivit mer detaljerat om här.
Jag missade första halvtimmen av den spektakulära öppningskonserten på Orange där en stor syriansk orkester, med det något fantasilösa namnet The Orchestra of Syrian Musicians, uppträdde. Men eftersom de höll på i två hela timmar fick jag likväl en rejäl dos av traditionell arabisk folkmusik uppblandat med nordafrikanska rytmer och västerländsk kultur.
Det sistnämnda framför allt för att en annan Roskildedyrkare, Damon Albarn, som samarbetat med orkestern tidigare, ibland fanns med på scenen. Mestadels höll han en låg profil, men han gjorde bland annat en pianoversion av Beatles ”Blackbird”, då även Julia Holter gästade. Hon framförde även sin egna låt ”Feel You” kompad av orkestern.
Damon var annonserad på förhand och jag tjuvlyssnade på några missnöjda åskådare som hade trott att det var Damons konsert och att orkestern bara skulle kompa honom. Själv tyckte jag däremot det var en väldigt fin, underhållande och varierad spelning, speciellt när den stora kören tog plats. Och den politiska, solidariska sidan av Roskildefestivalen manifesterades på bästa sätt. Vi återkommer till aktivistsidan av Roskilde i en eller några intervjuer senare.

Områdesbild från Roskildefestivalen. Foto: Nora Lorek/Rockfoto
Legendariska post-hardcorebandet At The Drive-In spelade på Arena, den näst största scenen. Det är 16 år sedan de släppte ny musik och efter en kortare återförening 2012 har de inte spelat ihop. Spelningen på Roskilde förvånar genom att vara oväntat snäll – bandet var en gång kända för sin furiösa energi – men det är allt annat än dåligt, tvärtom. Men melodierna och det musikaliska framförandet prioriteras framför att tvinga fram en moshpit. På gott och ont.
Jag ägnar en stund åt elektroniska duon Odesza, som jag inte har någon vidare koll på sedan innan men som stundtals imponerar med en häftig ljusshow och genom att ha två blåsare ger musiken en mer organisk ljudbild, innan jag avslutar en kväll i internationalismens tecken med att se psykedeliska trion Föllakzoid från Chile. Deras ljudbild är momentant både stilren och attraktiv men variation och tempoväxlingar är inget de verkar intresserade av. En timme blir därför i längsta laget.
Kvällens main event för många var annars att Red Hot Chili Peppers spelade på Orange. Jag såg sammanlagt noll sekunder av denna spelning så huruvida det var något att ha får ni fråga andra.