Mira Aasma gör sig redo för WWDIS Summer Nights

Det är återigen dags för WWDIS Summer Nights på Nefertiti i Göteborg. Och öppningskvällen gästas av spacerockande Yuri Gagarin och EP-aktuella Mira Aasma. HYMNs Daniel Andersson passade på att ställa några frågor till Mira (efter intervjun listas fem bokningsfavoriter från årets upplaga).

Ikväll spelar du på WWDIS Summer Nights. Öppningskvällen. Beskriv känslorna strax innan en konsert.

– Jag har ju hela bandet och kören med mig, vi har spelat en del ihop nu och känner oss väldigt bekväma i den sättningen. Så just nu känns det mest peppigt och kul inför våra spelningar! Mycket att rodda med såklart, men det brukar lösa sig fint tillslut.

Du släppte nyligen debut-EP:n Stereoscope. Är det annorlunda att spela med en skiva i ryggen?

– Jo på sätt och vis, det är ju exempelvis grymt att ha något att kunna referera till om folk vill höra mer. Sedan dyker det såklart upp fler okända ansikten på spelningarna och det är jättekul att höra hur folk kommit över EP:n och blivit tipsade om musiken.

”Jag vill inte avslöja för mycket om debutalbumet men kan utlova att det blir både maxat och mystiskt”

Kommer publiken att få höra oprövat material? Och vad kan du att säga till alla som väntar på debutalbumet.

– Utöver EP-låtarna kommer vi spela några nya som jag håller på att producera just nu, det är ganska blandat rent stilmässigt och kul att få testa låtarna inför publik innan släpp! Jag vill inte avslöja för mycket om debutalbumet men kan lova att det blir både maxat och mystiskt. Just nu är jag mitt i skriv- och produktionsprocessen och det är mestadels sjukt kul och kreativt, märker hur otroligt mycket jag lärt mig och lär mig.

Låtarna på skivan är dramatiska. Hur gör du för att fånga samma känsla live? 

– Musiken låter ganska annorlunda live gentemot produktionerna, även om vi skulle kunna spela dem exakt som de låter på EP:n med samma instrumentljud och backtracks så känns det roligare att få leverera något nytt till dem som lyssnat på EP:n.

– Hittills har jag spelat en del med triosättning plus en kör på fyra grymma sångare, men också med en fingerstylegitarrist, ett inlånat band i rocksättning, och i solosättning med elgitarr och sång. Det har funkat jättebra i olika sättningar, det handlar ju egentligen mest om att behålla känslan i arrangemangen, rytmerna, rummen.

Vad kommer att bli den stora utmaningen ikväll?

– Att få plats på scenen som vanligt! [skratt]. Men det är ju alltid och kommer alltid vara en utmaning att till exempel behålla en närvaro och energi och vara 100% där. Även om vi känner oss väldigt bekväma och säkra i liveframträdandet så är ju varje situation unik och det gäller varje gång att landa i stämningen och platsen. Men det har känts grymt hittills och jag tror att det kommer bli en jättekul spelning!

Har du några personliga livefavoriter? Finns det någon musiker som påverkar ditt scenspråk extra mycket?

– Jag är extremt svag för ambitiösa scenografier och ljusshower, när det klickar mellan musiken, scenspråket och det visuella. The Knife, Arcade Fire, Bon Iver, Little Jinder, Sigur Rós, Florence + the Machine är några av de jag sett live och på liveklipp som är gymma på sådant. För mig går musik ihop väldigt mycket med olika typer av konst, och det är kul att sudda ut gränserna mellan dem. Det kan vara så mycket mer än att bara gå upp och spela låtarna, och det är såklart något jag jobbar på och vill jobba mer med.

– Scenspråket har jag börjat titta på ganska mycket på senaste när jag ser musik live, speciellt är det kul att se vänner och bekanta på scen och hur de uttrycker sig.

”Så jag önskar väl att Göteborg 2016 kommer att bli lite mer blandat, lite roligare, liter mer vågat”

Hur är det att vara verksam som musiker i Göteborg 2016?

– Av vad jag sett så finns det ganska mycket att välja på när det kommer till livescener, det är ju också lite ”alla känner alla”-känsla i Göteborgs kulturkretsar. Jag har många vänner som spelar och arrangerar, och vi hjälper varandra. Det dyker upp mycket nya idéer och det finns mycket intressanta människor i stan, men det är också otroligt segregerat mellan olika kretsar och såklart finns det regler kring om vad som passar in och vad som inte passar in inom dem. Så jag önskar väl att Göteborg 2016 kommer bli lite mer blandat, lite roligare, lite mer vågat.


Fem personliga bokningsfavoriter:

1. Papers Höga Nord-singel ”Come On” är en av förra årets bästa låtar. Melodiöst industrimörker. Detta faktum är bara en av anledningarna att besöka Nefertiti den 7 juli.

2. Veckan därpå spelar indiefavoriterna Agent blå (som bland annat gästat Klubb HYMN). Göteborgsbandet har redan övertygat resten av landet, vilket förhoppningsvis gör hemmaspelningen till en lång eriksgata. Och detta med endast två singlar i ryggen.

3. Mean Jeans följer upp Agent Blå-torsdagen med högeffektiv powerpop. Portland-bandet betyder fest. Torsdagsröj!

4. Den 28 juli återvänder Stockholmsbandet The Presolar Sands till Göteborg. Psykedelisk rock av högsta kvalité. Våga inte missa denna spelning.

5. Kassettbolaget Zeon Light är ett säkert kort och näst sista WWDIS-kvällen gästas av Tentakel, som släppte sin självbetitlade debut på nämnda etikett förra året. Bakom artistnamnet hittas Pontus Torstensson från Uran och The Exorcist GBG.