AnnaMelina: “Skapande är att frigöra sig”

AnnaMelina-3_BW

Det har buzzats om AnnaMelina ända sedan hon debuterade med “Allt är kvar” för två år sedan. Nyligen släpptes hennes tredje EP, Katarsis, som också är hennes mest spännande släpp hittills. Den karaktäristiskt drömska R&B:n möter mer utpräglade produktioner som bara fastställer det vi misstänkte; att hon är ett av landets mest intressanta framtidslöften.

HYMNs Jonatan Södergren mötte upp henne för en intervju vid Mariatorget och Filip Ljuboje följde med och fotograferade.

När brukar du känna inspiration till att skriva låtar?

– Det är verkligen olika, det finns så mycket saker som inspirerar. Om jag går igenom nånting så skriver jag oftast om det. Ibland kan jag bara känna mig sugen på att skriva eller skapa nånting. Det handlar ofta om att jag är i en inspirerande miljö, till exempel naturen, men också om jag har läst eller sett nånting som träffar mig på något sätt.

Vad har du för relation till naturen?

– Min relation till naturen är starkast till havet. Jag har ju bott på Gotland, så jag har en nära relation till att leva nära naturen och djur. Jag trivs med smuts under naglarna.

“Jag trivs med smuts under naglarna”

“RN” handlar om att ta sig ur en destruktiv relation. Har du skrivit den utifrån egna erfarenheter?

– Just den låten skrevs främst om min väns dåvarande situation. Jag har själv erfarenhet i ämnet och det fick jag också ventilera medan jag skrev.

Brukar du skriva om folk i din omgivning eller skriver du annars mer självbiografiskt?

– Jag brukar skriva mest självbiografiskt för som jag sa innan, det är ett sätt att ventilera för mig. Men jag kan tycka om att bli inspirerad av andra människors berättelser; saker som händer runtom mig. Det finns verkligen så mycket berättelser runtomkring om du bara lyssnar.

Hur kommer det sig att du döpte EP:n till Katarsis?

– För att jag gick igenom väldigt många katarsis-moments under hösten och vintern. Det var då jag jobbade på EP:n och det kändes bara självklart att den skulle heta det. Så tycker jag också att det är ett fantastiskt begrepp.

Är det också vad du vill förmedla med EP:n?

– Alltså, lyssnar du på EP:n kommer du inte bli fri från dina djupaste och mest traumatiska problem. Det är mer att en del av skapandet för mig är att frigöra sig. Att våga lyssna på och ta itu med vad jag känner. Och ja, till viss del är det absolut en del av vad jag vill förmedla med min musik.

AnnaMelina-2

Hur ser du som artist på din relation till lyssnarna?

– Tacksamhet och ett ganska stort avstånd. Att min musik har betytt någonting för en annan person är en jättecool känsla. Det blir så mäktigt. Det är väl det som konst är, att man når varandra och berörs. Du känner inte personen men kan ändå identifiera dig själv i den. Man får en gemensam beröringspunkt.

Jag antar att du ändå måste ha ett avstånd i skapandeprocessen för att ha ett eget uttryck?

– Så är det. Jag försöker verkligen hålla mig så långt ifrån att tänka på vad jag vill att det ska vara. Det kan vara positivt att ha en riktlinje i sitt skapande, men jag vill nog att det bara ska ske. Att det ska vara ett direkt uttryck av mig.

“Jag brukar inte tänka så mycket på genrer eller hur jag vill att det ska vara”

Hur ser du på din relation till ditt sound?

– Trygg i att det är jag. Men också nyfiken för det utvecklas, ibland kan jag bli överraskad själv. Jag brukar inte tänka så mycket på genrer eller hur jag vill att det ska vara, det bara utvecklas successivt och blir vad det blir.

Hur tycker du att ditt sound har utvecklats över dina tre EP:s?

– Inte att jag har varit feg men jag tror att jag blivit tryggare och tryggare. Jag tror jag vågar mer. Det finns en tyngd och ett mörker i min musik nu som inte riktigt fanns där innan. Det trivs jag med för det är också en del av mig.

Vad betyder låtskrivandet för dig?

– Jag tänker ofta på hur lycklig jag är över att det är nånting jag får arbeta med. Det är en lyx. Väldigt många människor skapar, men att faktiskt få vara i ett sammanhang där det jag gör betyder något och att få det bekräftat att det är viktigt värnar jag om väldigt mycket.

På EP:n gästas du bland annat av DJ Haydn och Jaqe. Vad söker du efter hos en samarbetspartner?

– Att jag blir inspirerad av vad den personen gör. Jag vill inte göra något bara för det är smart eller att det är något jag borde göra. Mer om jag känner att vi kan skapa något och det blir roligare och bättre om vi gör det tillsammans.

Hur brukar du hitta folk att jobba med?

– Främst bland egna kontakter. Det behöver inte vara vänner, men att vi kommer på gemensamt att vi vill göra något ihop. Men jag har producerat så mycket själv, det här är första gången jag jobbar såhär med andra. Det är kul för man får mycket av det utbytet.