Från Dum Dum Girls till Kristin Kontrol – en nystart för Kristin Welchez

img-7504

Kristin Welchez gjorde tidigare musik under namnet Dum Dum Girls, nu använder hon istället namnet Kristin Kontrol. Samtidigt som hon bytte namn bytte hon också stil, den nya skivan X-Communicate låter inte som något hon gjort förut. Den punkflirtande indierocken har bytts ut mot new wave-doftande elektronisk pop, gitarrmattorna mot synthar och programmerade beats.

Hur gick det till när du skrev låtarna till X-Communicate?

– När jag började skriva, i januari 2015, så hade jag just avslutat en årslång turné med Dum Dum Girls. Jag visste att jag inte ville skriva en till skiva med den sortens musik som folk förväntade sig från Dum Dum Girls. Det kändes som att jag gjort allt jag kunnat i den kontexten. Eftersom jag ville ha ett annat resultat så testade jag en annan skrivprocess, och började skriva på pianot istället för på gitarren som jag alltid gjort. Men det gick inte särskilt bra: ingen av de första fyrtio låtarna jag skrev var bra. De höll inte.

Hur länge jobbade du med de fyrtio låtarna?

– Fyra-fem månader. Och jag har alltid jobbat väldigt snabbt, vissa skivor har jag skrivit låtarna till på en månad. Så jag började bli väldigt frustrerad, vansinnigt frustrerad. Jag började tvivla på mig själv.

“Jag började bli väldigt frustrerad, vansinnigt frustrerad”

– Det började vända när jag såg en konsert med Perfume Genius. Det var så tydligt hur mycket han förändrat sig själv, det han gör på scen. Och att han verkligen lyckats med den förändringen. Det kändes enormt inspirerande.

– Efter det skrev jag den första bra låten jag skrivit på hela året. Och så skrev jag en till bra låt, och sen så skrev jag resten av skivan väldigt snabbt.

Kristin Kontrol

Hade du bestämt från början att den nya skivan inte skulle vara en Dum Dum Girls-skiva?

– Ja, men det är inte helt okomplicerat. Efter den senaste Dum Dum Girls-skivan Too True så började jag fundera. En del av reaktionerna på Too True var rätt kritiska, och ofta handlade det om att man inte tyckte att skivan lät som man tyckte att Dum Dum Girls ska låta, den var inte vad folk förväntade sig. Och det fick mig att inse att Dum Dum Girls började bli en begränsning.

Vad tyckte ditt skivbolag Sub Pop om att byta namn från Dum Dum Girls?

– Sub Pop gillade det inte. Och det är ju inte konstigt, de senaste åtta åren har vi arbetat hårt på att etablera namnet Dum Dum Girls. Men det gick inte, den nya skivan är för annorlunda, det är en helt annan sorts musik. Det hade inte känts ärligt mot Dum Dum Girls-fans att släppa det under det namnet bara för att det är känt.

– Flera musiker som jag känner föreslog att jag skulle använda mitt eget namn, men jag vet inte. Jag antar att man aldrig kommer tycka att ens eget namn låter coolt, haha! Så det fick bi Kristin Kontrol, nästan mitt eget namn.

Vad ville du göra annorlunda som Kristin Kontrol?

– Framför allt ville jag utforska annan musik och testa saker som inte passat förut. Jag brukade sjunga i kör och jag ville testa att använda rösten på nya sätt. Och så ville jag vara lite mer öppen och ärlig i mina texter.

Ni började precis spela konserter, hur har det gått?

– Ja, vi började precis, förra veckan. De första tre spelningarna kändes mest som uppvärmning. Men den fjärde spelningen gick verkligen bra. Så bra att den kanske platsar bland de bästa konserter jag gjort. Helt vansinnigt, och väldigt lovande. Det är verkligen kul att spela med det nya bandet.

“Det är verkligen kul att spela med det nya bandet”

– Just nu har vi några konserter till planerade och i juli ska vi turnera med Garbage. Efter det så är inget egentligen bestämt. Vi får se, men vi hoppas turnera i Europa och spela på en del festivaler.

Hur har reaktionerna varit bland dina gamla fans? Gillar de din nya stil?

– En del av reaktionerna har varit ganska… Alltså, det är ju bara dumt att läsa vad folk säger på Internet, men folk kan vara rätt elaka.

– Jag var nyfiken på hur reaktionerna skulle bli bland de jag kallar “superfans” – folk som följt mig länge och som jag liksom känner eftersom de alltid kommer på spelningarna. Och bland dem så har reaktionerna varit väldigt, väldigt positiva. Det känns som en seger.