HYMNs Daniel Andersson har besökt Holy Moly i centrala Göteborg. Spelningarna avlöser varandra och bokningarna visar upp en imponerande bredd. Har du tråkigt en gråmulen onsdag, är det garanterat bra stämning på Andra Långgatan 31.
En av de grundarna är Jesper Carlson och sedan starten 2013 har denne outtröttliga eldsjäl presenterat otaliga bokningar – dessa har trängts på den lilla scenen i hjärtat av Göteborg. Inte långt ifrån Pustervik. Holy Moly har dock en helt annan roll än rockinstitutionen vid Järntorget.
”Vi vill erbjuda en plats för intima möten mellan musikutövare och festglada åhörare utan krångel”
Vad har era målsättningar varit?
– Vår tanke har varit att bygga musikkonceptet på ungefär samma princip som gamla Rent Parties i 20-talets Harlem. Vi vill erbjuda en plats för intima möten mellan musikutövare och festglada åhörare utan krångel.
Han fortsätter:
– Genremässigt är idén inspirerad från ungefär samma håll. Blues, jazz och folk är våra riktlinjer men det svävar även ofta ut åt andra håll. Vi bokar allt som svänger. Vi försöker oftare sträva efter känslan av ett party, ackompanjerat av levande musik än den mer nutidstypiska konserten med allt fokus på scenen. Men det beror ju självklart på vilken slags artist som spelar.
Den 15 juni fick Holy Moly besök av Johan Airijoki från Malmberget. Det är med andra ord inte bara Göteborgsakter som hörs på Carlsons scen (Airijokis EP Jag tror det handlar om att spelades in tillsammans med The Tallest Man On Earth).
Det är uppenbart att det ligger mycket tid bakom en verksamhet som Holy Moly. Tid som inte alltid omsätts i pengar. Klubbprofilen Bojan Buntic skrev nyligen att kultur är sjukskrivning och det ligger mycket i den meningen. För de flesta är arbetet slitsamt och att ta kulturarbetarselfies med Charlie Sheen tillhör inte allas verklighet (även om det mesta är givande).
Vad är det svåraste med att arrangera konserter i det mindre formatet?
– Det svåraste är den ekonomiska frågan. På ett litet ställe som detta är marginalerna mycket små. Det är även svårt att hitta tillräckligt med tid att hinna gå igenom alla mail och lyssna på alla fantastiska band som vill komma och spela. Det stora trycket visar att fler småscener som denna behövs i Sverige. Men tyvärr verkar det nu för tiden vara väldigt svårt att hitta lokaler, framför allt i innerstäderna, där levande musik välkomnas av grannar och kommuner med decibelmätare i handen.
”Under uppstarten frågade vi mest runt bland musikaliska vänner och bekanta”
Hur hittar ni era bokningar?
– Under uppstarten frågade vi mest runt bland musikaliska vänner och bekanta. Ordet spred sig och nu har vi en härlig, jämn ström av förfrågningar som vi försöker beta av så gott vi kan.
Ett av de mest populära inslagen är Bäckbrothers Jazz Tivoli som alltid lockar mycket folk. Lokalen fylls med stammisar och Peter Sahlberg – en av de som aldrig missar chansen att se bandet – är lyrisk när han pratar om bröderna David och Anders Bäck. Bland medlemmarna hittas även Thommy Larsson från Franska Trion och Stefan Wingefors. Ofta kryddas kvällarna av en gästartist.
Har ni fått någon respons från mer etablerade scener. Vet att Nightbird spelade på Pustervik när det inte gick att vara på Holy Moly [renovering].
– Vi samarbetar titt som tätt med andra ställen och bokare när det passar, eller när det som i detta fall kör ihop sig. Det är jättekul att få in andra idéer ibland! Som när Jonk Haglund (Showdown, Club Slacker) bokade in en störtskön punkkväll här med Peach Kelli Pop i höstas.
”Med många småscener främjas kulturen och även intresset att uppleva den”
Vilken roll spelar mindre scener i en stad som Göteborg?
– Det är väldigt viktigt att det finns någonstans att starta och hitta sin publik innan man får ett bokningsbolag i ryggen och tillträde till de större scenerna, och för mer etablerade artister att ha chansen att kunna möta sin publik öga mot öga. Det är även viktigt att man som åhörare ska kunna gå ut och uppleva levande musik under enkla, billiga och spontana former. Med många småscener främjas kulturen och även intresset av att uppleva den. Det behövs många fler!
Göteborg har mycket att tacka Jesper Carlson för. Utan hans engagemang hade stadens musikliv varit mycket tråkigare och långt mer intetsägande. Holy Moly sätter färg på tillvaron.